Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp meg å feilsøke ram (?) problemer


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har bygd ny pc for noen dager siden, og selve byggingen gikk i grunn over all forventning.

 

Har følgende HW:

Intel i5 750 med CoolIT ECO kjøler

Asus P7H55D-M EVO hovedkort

4stk 2GB Corsair XMS3 DHX DDR3 1333MHz CL-9-9-9-24

Asus GT240 1GB Silent

Intel X-25V SSD (40gb) til OS

Corsair VX 450W PSU

2stk WD GreenPower 1TB til data

 

Dette er ment som en stille og rask (nok) maskin hovedsaklig til bildebehandling med Photoshop, Lightroom, noe video samt vanlig bruk. Altså ikke noe spilling.

 

Problemene oppsto da jeg skulle installere Win 7 64-bit. Brukte samme plata som jeg har brukt tidligere (på en annen PC) uten problemer, men nå fikk jeg feilkoder hver gang jeg prøvde (0x80070570) å installere. Mye googling frem og tilbake, bla bla bla, lang historie kort: fikk installert Windows til slutt når jeg brukte kun en av fire rambrikker.

 

Dette fikk meg til å tro at det var noe feil med brikkene. Kjørte Memtest86+ i over to timer uten at den viste noen error. Windows virker tilsynelatende fint en stund, men det er ustabilt som pokker! Flere plutselige omstarter, BSOD i fleng, jeg har sett BAD_POOL_HEADER, feil med hiberfil.sys, feil med ntfs.sys etc. Ingenting som går igjen, og jeg kan ikke finne noen logikk i galskapen.

 

Jeg høyreklikker på My Computer, og under system står følgende om ram: 8,00 GB (3,97 GB usable)

 

post-35968-1278194696,8756_thumb.gif

 

WTF? Også BIOS melder om 4062 MB minne ved oppstart. Har oppdatert BIOS til siste versjon nå nettopp, og ved første oppstart fikk jeg opp 8GB RAM og ikke noe mer. Trodde problemet var løst (Yes!) men etter nok en BSOD er problemet tilbake. Har prøvd å ta ut brikkene en og en, har prøvd med kun to brikker men får da samme problemet ette ren stund (4,00 GB RAM men bare 1,98 GB usable)

 

Jeg har ikke peiling på hva som er galt her? Kan noen hjelpe meg å finne ut av det?

post-35968-1278194869,5541_thumb.gif

post-35968-1278194875,7647_thumb.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chavalito, jeg ser over tråden din i morgen. Takk for tipset. Har sjekket BIOS og der er det ingenting om Memory Remap Feature i det hele tatt.

 

Lami, jeg fikk samme feilmelding på samme tidspunkt i installasjonsprosessen når jeg prøvde en annen dvd med en annen versjon av Win 7. Prøvde også å installere fra en USB-pinne med samme resultat.

Lenke til kommentar

Du finner Memory Remap Feature i BIOS under menyen Advanced - Uncore Configuration. Sett den til Enabled og lagre forandringene.

 

Stemmer, der var det. Men det skulle ikke være løsningen, da den var aktivert allerede. Under står teksten "PCI MMIO Alloaction 4GB to 3584MB"

Lenke til kommentar

Tok turen innom Asus sine support sider og fant ut at det er kommet mangen Bios oppdateringer for bedre minnestøtte:

 

Version 0806: Enhance the compatibility with certain memory.

Version 1303: Improve Memory OK! function.

 

Så om ikke noe av det andre virker kan det være en ting å prøve.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Messel, du sier at du ikke finner noe logikk i BSODene som du får, dette er ganske så normalt ved feil med RAM. Jeg sier feil ved RAM, ikke at det er feil PÅ selve RAM brikkene.

Da du oppdaterte BIOS og restartet PCen, gikk du da inn i BIOS og valgte "Load Setup Defaults" og lagret det før du gikk ut igjen? Kan høres dumt ut, men å gjøre dette etter å ha oppdatert BIOS er faktisk viktig.

 

Deretter bør du restarte PCen, gå inn i BIOS igjen og forandre på de innstillingene du vil. Og sjekk spenning og latency for RAM, de brikkene du har skal ha 1.5 V og kjøre på 9-9-9-24 samt at Memory Remap Feature er Enabled. Normalt er nemlig "Memory Remap Feature" satt til Disabled, så enten har BIOS fått hikke eller du må ha forandret det.

Lenke til kommentar

Da du oppdaterte BIOS og restartet PCen, gikk du da inn i BIOS og valgte "Load Setup Defaults" og lagret det før du gikk ut igjen? Kan høres dumt ut, men å gjøre dette etter å ha oppdatert BIOS er faktisk viktig.

 

Rimelig sikker på at jeg IKKE gjorde dette med Load Setup Defaults som du sier. Men jeg mener da at BIOS er korrekt oppdatert? Den viser i alle fall siste versjon. Men en annen ting med BIOS og disse RAM-problemene, BIOS går tilbake til default etter BSOD eller restart. Ikke hver gang, men ofte.

 

Deretter bør du restarte PCen, gå inn i BIOS igjen og forandre på de innstillingene du vil. Og sjekk spenning og latency for RAM, de brikkene du har skal ha 1.5 V og kjøre på 9-9-9-24 samt at Memory Remap Feature er Enabled. Normalt er nemlig "Memory Remap Feature" satt til Disabled, så enten har BIOS fått hikke eller du må ha forandret det.

 

Memory Remap Feature er Enabled og sånn har det vært hele tiden. Jeg har ikke forandret på noe annet enn å skru på viftestyringen, og skru av denne Asus Express Gate. Disse går tilbake til default med ujevne mellomrom. Alle overklokkingsfunksjoner er uforandret, og det meste står på Auto. Latency står på 9-9-9-24 men spenningen kan jeg ikke se hvor jeg skal forandre?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at BIOS er rett oppdatert, men om sagt, det første man bør gjøre etter en BIOS oppdatering er å gå inn i BIOS og velge "Load setup defaults", lagre det og restarte PCen for deretter å gå inn i BIOS igjen og forandre på de innstillingene som du mener bør forandres. Jeg har alltid gjort det slik og har funka helt flott.

 

Det at BIOS resetter seg til default etter BSOD eller restart er noe jeg ikke har vært borti tidligere, og jeg har rotet med PCer i snart 18 år. Det eneste jeg har opplevd er at BIOS kan komme med en beskjed om at "Overclocking has failed. Press F1 to load Defaults og F2 to enter Setup". Men det at BIOS skal resette seg selv kun på grunn av BSOD eller en restart (mer eller mindre det samme) det har jeg ikke opplevd.

 

Så kanskje du skal prøve å flashe BIOS igjen med samme versjon som den har nå, gå deretter inn i BIOS ved oppstart og velg "Load Setup Default", lagre det og restart PCen igjen. Deretter inn i BIOS og sett de parameterne du vil ha.

 

By the way, DRAM spenningen finner du under AI Tweaker, et godt stykke ned på siden, "DRAM Voltage" heter det. Bare skirv tallene rett inn, 1.5 husk å bruke punktum, ikke komma.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ja, jeg fant hvor jeg stiller volten. Så ikke langt nok ned på siden :!: eller rettere sagt, jeg var ikke klar over at man kunne scrolle nedover :blush:

 

Men har nå satt den manuelt til 1.5 selv om den sto på Auto fra før, og på forklaringen til høyre sto det at 1.5 var standard.

 

Har nå i skrivende stund nesten en halvtime oppetid med rett mengde RAM, men har også hatt to blåskjermer før dette så det er ikke i orden enda.

 

post-35968-1278276474,2551_thumb.gif

 

Nå skal jeg flashe BIOS på nytt...

Lenke til kommentar

Flashet BIOS men har fremdeles samme problemene. Ustabilt system og random crash. Men mens jeg hadde 8GB oppe kjørte jeg Memtest86 en gang til og da fikk jeg nesten 40.000 errors på rundt 15% første pass. Er det RAM brikkene som er dårlige? Skal jeg returnere og be om nye / annen type?

Lenke til kommentar

Flashet BIOS men har fremdeles samme problemene. Ustabilt system og random crash. Men mens jeg hadde 8GB oppe kjørte jeg Memtest86 en gang til og da fikk jeg nesten 40.000 errors på rundt 15% første pass. Er det RAM brikkene som er dårlige? Skal jeg returnere og be om nye / annen type?

Jeg ville ha kjørt en memtest på hver enkelt brikke, for å finne synderen.

En eller flere av brikkene kan ha feil.

 

Ang tilgjengelig RAM.

Har du sjekket msconfig for mengde RAM i bruk?

post-203373-1278310084,5076_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ville ha kjørt en memtest på hver enkelt brikke, for å finne synderen.

En eller flere av brikkene kan ha feil.

 

Ang tilgjengelig RAM.

Har du sjekket msconfig for mengde RAM i bruk?

post-203373-1278310084,5076_thumb.jpg

 

Kan prøve memtest på hver enkelt brikke i kveld. Er på jobb nå. God idé

 

Messel

Lenke til kommentar

En ting til.

Ser ut som du bruker minne beregnet på LGA775??

Er det dette minnet du bruker?

(TW3X4G1333C9DHX)

 

Som du ser så skal det minnet ha 1.6v ved 1333 MHz

 

Det er det minnet jeg har ja. Hvis jeg har fått rett minne tilsendt fra Komplett da. Men det minnet du linker til, er det samme som jeg har bestillt i alle fall. Og når jeg går inn på Komplett sin produktside, ser jeg det er flere andre som har tilsvarende problemer. Corsair sin pdf sier 1.6V men jeg er nesten 100% sikker på at det står 1.5V på klistremerket på brikkene. Skal selvfølgelig prøve 1.6V senere i dag når jeg kommer hjem.

 

Her er linken til Komplett. Og det står "Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Intel i5/i7 and AMD Phenom"

 

Messel

 

 

Messel

Lenke til kommentar

Det er det minnet jeg har ja. Hvis jeg har fått rett minne tilsendt fra Komplett da. Men det minnet du linker til, er det samme som jeg har bestillt i alle fall. Og når jeg går inn på Komplett sin produktside, ser jeg det er flere andre som har tilsvarende problemer. Corsair sin pdf sier 1.6V men jeg er nesten 100% sikker på at det står 1.5V på klistremerket på brikkene. Skal selvfølgelig prøve 1.6V senere i dag når jeg kommer hjem.

Messel

Yup de brikkene bør ha 1.6v hvis du kjører de på 9-9-9-24 1333 Mhz.

De er også kun testet av corsair som 4GB sett og ikke 8GB.

 

(Mine brikker hadde også lavere volt på klistremerkene, men senere anbefalte corsair litt høyere volt for stabilitet)

De anbefalte også å gå ned et hakk fra orginal hastighet ved bruk av 8GB.

Kjører mine på 1333Mhz sammen med QX9770.

Lenke til kommentar

Vel, jeg var innom hjemme en tur og testet med 1.6V 9-9-9-24 og 1333Mhz men det er fremdeles ustabilt. Booter opp ok og får opp 8GB korrekt til å begynne med, systemet er kjapt og alle temperaturer er fine, men etter 5-10 min restarter den seg selv og jeg får kun 4GB usable.

 

Ved hver manualle restart jeg gjør etter en sånn ufrivillig restart får jeg opp 4GB usable ram. MEN hvis jeg går inn i BIOS og forandrer f.eks fra 1.6V til 1.5V eller fra 1333Mhz til 1066Mhz får jeg opp 8GB ved neste oppstart. Deretter går det 5-50 minutter før det samme problemet oppstår.

 

Hvis noen skjønner bæra av dette... ikke jeg i alle fall :wallbash:

Lenke til kommentar

Kjør en memtest på hver brikke.

 

Får jeg ikke gjort, for maskinen booter ikke med kun en brikke. Jeg har prøvd alle brikkene på alle slots og kun 2 brikker har bootet av 16 mulige kombinasjoner. De to gangene boot gikk ok kjørte Memtest86+ feilfritt 2 pass.

 

Akkurat nå har jeg 8GB med innstillingene 9-9-924, 1333Mhz og 1.6V men tipper det kommer en BSOD eller en plutselig omstart snart. Sinnsykt irriterende det her, og jeg er gått helt tom for idéer.

 

Messel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...