Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for tilgang til hovedkran for vanntilførsel i bolig


gressiman

Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål. Jeg har nylig kjøpt en leilighet. Den ene delen av stuen har tidligere vært bod (boden er der enda, men betydelig mye mindre), hovedkranen for vannet stod tidligere i boden, men står nå altså midt på stueveggen. Nå er det bygget en vegg utenpå dette. På denne veggen (sponplater), er det skjært ut en ganske stor firkant som er avtagbar slik at man skal ha enkel tilgang til hovedkranen, dette er ikke særlig pent, og jeg ønsker en bedre løsning.

 

Ifølge rørleggeren var det en stor operasjon å flytte hovedkranen inn i boden, så det var i grunnen ikke aktuelt. Jeg har nå ordnet en egen patent som jeg lurer på vil fungere i forhold til krav om tilgang til hovedkranen. Det er rett og slett bare et stag som vil forlenge hovedkranen slik at jeg kan åpne og lukke hovedkranen fra boden ca 1,5 meter bortenfor. Inni denne luken er det også en koblingsboks, og en bryter for varmekablene til rørene. Denne bryteren skal en elektriker flytte inn i boden.

 

Er dette godt nok for de normer og regler som er? Eventuelt, hva sier kravene? Jeg har forstått det sånn at kravet er at man skal ha mulighet til å lukke/åpne hovedtilførselen av vann til leiligheten dersom det er nødvendig, og det har jeg jo mulighet til med min løsning. Er det etter forskrifter at jeg kan lukke veggen helt, og heller ha et forlenget håndtak som kommer ut av veggen inni boden?

 

På forhånd mange takk for hjelp!! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjør du hvis "patentet" ditt feiler? Er du da klar for å erstatte vannskader selv når man ikke finner hovedkrana bak veggen?

 

Men har et annet forslag; lag en hengslet luke med en pen ramme rundt. Det kan bli helt ok.

 

Ellers har jeg ingen anelse om dette er OK eller ikke, så der får noen andre svare. :)

Lenke til kommentar

Ein ting er funksjonen til denne innrettninga, men ein anna ting er om montering av dette staget er å betrakte som rørleggerarbeid eller ikkje. Utan å vite noke om dette så vil eg tru at det som går på kraner og liknande er rørleggerarbeid noke som betyr at når du skal selge så kan det bli spørsmål om dokumentasjon på den løysninga du har valgt.

 

Veit du forresten kva rørleggeren meinte med at det var ein stor operasjon å flytte stoppekrana?

Slik som du forklarer det her så høyrest det ut som at alt du treng å gjere er å stoppe hovedstoppekrana i bygget ei lita stund, løyse krana og vri den 180 grader slik at det er mulig å nå den fra andre sida av veggen.

 

Det beste er uansett å snakke med rørleggeren om mulighetiene for å lage slike løysningar, flytte stoppekrana eller på andre måter finne ei løysning.

 

Kan det f.eks være ei løysning å montere ein magnetventil? Dersom det er det så vil du kunne stenge hovedvannkrana med ein bryter som du i utganspunktet kan plassere kvar som helst med berre ei lita ledning mellom stoppekrana og bryteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...