Gå til innhold

Nikon Coolpx P6000 i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt Nikon Coolpix P6000 i Norge? Finner det ikke i noen norske nettbutikker, men ser at det er tilgjengelig i amerikanske.

 

Det er en ca to år gammel modell, mulig den ikke kan skaffes i Norge lenger. Det fikk bare middels omtale da det kom, og mange forventer at Nikon vil komme med en erstatning snart, enten i form av et kamera som kan konkurrere mot Canons G-serie eller et med større sensor. Bruk av Nikon blits er vel eneste fordel P6000 har hatt noen gang.

Lenke til kommentar

Hm, ok, takk for svar. Jeg får vel bare vente og se om det kommer noe nytt og spennende snart da. Eventuelt kanskje finne et annet tilsvarende kamera, men det bør jeg kanskje heller spørre om råd til i et annet forum enn "Butikker og verksteder" :p

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er til hjelp for deg, men jeg tror Elite foto på Voss har P6000.

Du kan helt sikkert også finne et eksemplar på e-bay.

Noe dumt kamera er det ikke, har det selv, og bruker det mye på reiser rundt omkring. Ikke minst pga. GPS og mulighetene for geotagging.

Her skal du få lenker til noen av bildene jeg har tatt med det:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1007&message=35066934

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1007&message=35086843

:thumbup:

Lenke til kommentar

Voss blir litt langt å dra for å kjøpe kamera når jeg bor i Oslo ja :p Men takk for tips. Har sett at det er mulig å få bestilt fra utlandet ja, men vil aller helst kjøpe i Norge om mulig.

 

Ser jo riktig bra ut de bildene der da. Og GPS er noe jeg absolutt ønsker meg i et kamera. Samtidig så ønsker jeg ikke et kamera som krever sin egen bagasje liksom... Ser helst at det går i en liten sidelomme på sekken ;)

Lenke til kommentar

GPS er mer et ønske enn et krav. Det jeg virkelig ønsker meg er et kamera som kan ta bilder opp mot speilreflekskvalitet (altså noen hakk over standard kompakte lommekameraer), men som samtidig ikke er et svært monster å dra på. Coolpix P6000 så ut til å være et slikt kamera, og når den attpåtil hadde GPS så falt jeg helt pladask. Kanskje har jeg bare helt sære krav? :roll:

Lenke til kommentar

Det jeg virkelig ønsker meg er et kamera som kan ta bilder opp mot speilreflekskvalitet (altså noen hakk over standard kompakte lommekameraer), men som samtidig ikke er et svært monster å dra på.

 

Det er mange som ønsker seg akkurat det. P6000 kom omtrent samtisig med Panasonic LX3 og Canon G10, og alle tester jeg har sett som sammenlignet foretrakk LX3 eller G10. G10 er forøvrig erstattet med G11 som er litt bedre. LX3 har imidlertid et litt sært zoomområde, og G10/G11 er vesentlig større enn P6000 så selv om P6000 kanskje lå litt bak de to andre er det ikke noen dårlig valg, og gir en kombinasjon av størrelse og zoomområde du ikke finner på noe annet kamera med blitssko.

 

Canon har forøvrig en mindre varinat som heter S90, det mangler blitssko, men har fått mye positiv omtale. Ellers, hvis du kan vente til etter sommeren kommer det nok en ny generasjon ganske snart. Sannsynligvis også fra Nikon hvis du foretrekker det.

 

Ellers er micro four thirds et alterantiv, sjekk Olympus E-PL1, E-P2 og Panasonic GF1. Det er først med slike modeller du virkelig nærmer deg speilreflekskvalitet, men de blir også noe større.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Flere interessante kameraer du lister der. Jeg får kikke litt nærmere på dem. Men jeg har ikke dårlig tid, så venter nok til høsten og ser an nylanseringer :) Alltid kjipt å kjøpe noe som har vært på markedet en stund rett før det blir lansert en arvtager ;)

Lenke til kommentar

Flere interessante kameraer du lister der. Jeg får kikke litt nærmere på dem. Men jeg har ikke dårlig tid, så venter nok til høsten og ser an nylanseringer :) Alltid kjipt å kjøpe noe som har vært på markedet en stund rett før det blir lansert en arvtager ;)

Ikke for å ødelegge gleden, men det er alltid en arvtager "rett rundt hjørnet". Så skal du tenke slik, får du aldri kjøpt deg kamera :)

 

Tenk på alle bildene du ikke får tatt med ditt nye kamera, fordi du sitter og venter på det nyeste nye. Vil anbefale deg å se på Panasonic Lumix TZ10. Det er et meget godt kamera med 12x optisk zoom, 25mm vidvinkel, god bildekvalitet (Leica-lisensiert optikk) og GPS. Det er også relativt nytt, så du kjøper ikke gammel teknologi om du velger dette.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det er dumt å vente for lenge, men det er også dumt å forhaste seg. Det det ugunstige tidspunkt å handle på mht nye modeller, og det er ekstra ugunstige perioder. Jeg synes vi nå er inne i en ekstra ugusntig periode. Photokina rett rundt hjørnet og arrangeres tross alt bare hvert andre år, og både Canon og Panasonic bytter ofte ut de mest avanserte modellene i løpet av sommeren.

 

Når det gjelder TZ10 så er jeg enig i at det er en bra modell, og ser du på zoom kan det ting som G11/S90/TZ3/GF1 osv ikke kan, men ser du på bildekvalitet og litt mer avanserte muligheter som RAW-støtte og blitssko så mangler det.

 

Edit: Hvis TZ10 er et alternativ er det bare å handle, det er en relativt ny modell som Panasonic gjerne bytter ut i januar.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...