Gå til innhold

Vondt i ryggen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være flere grunner til vondt i ryggen.

Personlig så var jeg plaget i en årrekke pga at jeg sleit av en muskel i korsryggen.

 

Jeg vil anbefale deg å finne noen lette øvelser du kan trene korsryggen med slik at du får styrket støttemuskulaturen og samtidig øke blodsirkulasjonen i et evt brudd slik at hvis det er en muskelskade så vil den heles fortere. Høyere blodsirkulasjon vil fjerne slaggstoffer i såret slik at vevet binder seg fortere.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange gode, skånsomme øvelser til korsryggen.

En jeg har brukt på ryggpasienter med godt hell er den alle lærer i gymmen på skolen hvor du ligger på magen og alternerer med å løfte et ben og en arm alternerende.

 

Hvis du ikke har skarpe smerter i korsryggen så kan markløft med kun stang også funke greit.

 

Men som sagt, hvis du opplever stikkende/skarpe smerter under utførelsen av en øvelse så skal du ikke kjøre den.

Lenke til kommentar

Bygg en sterkere rygg, så vil det ikke gjøre vondt.

 

Støtter denne her. Finnes mange lett billige løsninger på ryggplager uten å gå til dyr kiropraktor. Vi har også et par bøker skrevet om ryggplager som Low back Disordersav Stuart McGill. Massjerulleer også et bra verktøy mot å bli kvitt slike plager ved å løse opp muskelknutter. Kanskje dymatiske strekkeøvelser hjelper?

Lenke til kommentar

Bygg en sterkere rygg, så vil det ikke gjøre vondt.

 

Støtter denne her. Finnes mange lett billige løsninger på ryggplager uten å gå til dyr kiropraktor. Vi har også et par bøker skrevet om ryggplager som Low back Disordersav Stuart McGill. Massjerulleer også et bra verktøy mot å bli kvitt slike plager ved å løse opp muskelknutter. Kanskje dymatiske strekkeøvelser hjelper?

+1

Lenke til kommentar

Dere er fryktelig lite nyansert i forslagene deres.

Det kan være at plagene hans er relatert til muskelplager, men det kan også være relatert til ryggradsskiver og prolapsskader.

Så lenge han ikke er diagnostisert av spesialist så ville jeg vært litt tilbakeholden med hva slags oppfordringer jeg ville gitt ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere er fryktelig lite nyansert i forslagene deres.

Det kan være at plagene hans er relatert til muskelplager, men det kan også være relatert til ryggradsskiver og prolapsskader.

Så lenge han ikke er diagnostisert av spesialist så ville jeg vært litt tilbakeholden med hva slags oppfordringer jeg ville gitt ham.

 

Og vet du hva de som har prolaps gjør? Vil tippe på massajse og forskjellige øvelser, som jeg nevnte her.

 

Den boken jeg anbefalte er anbefalt av Medhi (stronglifts.com).

Lenke til kommentar

Dere er fryktelig lite nyansert i forslagene deres.

Det kan være at plagene hans er relatert til muskelplager, men det kan også være relatert til ryggradsskiver og prolapsskader.

Så lenge han ikke er diagnostisert av spesialist så ville jeg vært litt tilbakeholden med hva slags oppfordringer jeg ville gitt ham.

 

Og vet du hva de som har prolaps gjør? Vil tippe på massajse og forskjellige øvelser, som jeg nevnte her.

 

Den boken jeg anbefalte er anbefalt av Medhi (stronglifts.com).

 

Enig. Bedre med aktiv rehab, som kanskje fjerner/reduserer smertene, enn å synke hen i sofaen. Det kommer det ihvertfall ingenting godt ut av.

Lenke til kommentar

Dere er fryktelig lite nyansert i forslagene deres.

Det kan være at plagene hans er relatert til muskelplager, men det kan også være relatert til ryggradsskiver og prolapsskader.

Så lenge han ikke er diagnostisert av spesialist så ville jeg vært litt tilbakeholden med hva slags oppfordringer jeg ville gitt ham.

Enig med denne. Tips som dette:

Bygg en sterkere rygg, så vil det ikke gjøre vondt.

kan gjøre vondt verre om man har en skade.

 

Og vet du hva de som har prolaps gjør? Vil tippe på massajse og forskjellige øvelser, som jeg nevnte her.

Man tipper ikke med ryggplager. Hva om vedkommende har en skade som gjør at de øvelsene ødelegger ryggen enda mer?

 

Morsomt at du nevner Stuart McGill. Mamma var på seminaret "Building the Ultimate back: From rehabilitation to high performance" av Stuart McGill nå i mars. Ja, hun er kiropraktor.

 

Få en med peiling til å se på ryggen din, trådstarter. Kanskje har Pijus og dem rett, men jeg synes ikke det er verdt å sjanse på.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Sjølv har eg skeiv korsrygg (kanskje det er feil måte å seie det på, men er noken bein som ikkje er rette..) og har hatt en del plager heile livet. I fjor haust begynte eg med styrketrening, og etter kvert har teknikk i mange løft blitt veldig bra.

 

Grunnen til at eg blei bra, er fordi eg har vert veldig obs på teknikken mens eg har løfta. Lest mykje, øvd mykje, og spesielt markløft-teknikken har lenge vert god.

 

Til trådstarter så anbefaler eg dog ikkje markløft eller knebøy, rett og slett fordi dei tekniske krava er veldig høge. Om du går inn for det, og leser alt du kjem over og øver mykje med lette vekter, då er det en anna sak. Men det kan eg ikkje garantere at du gjer, og blir vanskelig å følge deg opp på et forum..

 

Det eg kan anbefale, er dynamiske øvelser.

Søk på magnificent mobility, det er en genial film med forskjellige øvelser for heile kroppen, laga av Eric Cressey som er en av verdens fremste innen mobilitet og bevegelse.

Dei øvelsene vil løyse opp ryggen, og sjølv om det kanskje ikkje lindrer det fullstendig, vil det gjere smertene mykje meir utholdelige.

Lenke til kommentar

Sjølv har eg skeiv korsrygg (kanskje det er feil måte å seie det på, men er noken bein som ikkje er rette..) og har hatt en del plager heile livet. I fjor haust begynte eg med styrketrening, og etter kvert har teknikk i mange løft blitt veldig bra.

 

Grunnen til at eg blei bra, er fordi eg har vert veldig obs på teknikken mens eg har løfta. Lest mykje, øvd mykje, og spesielt markløft-teknikken har lenge vert god.

 

Til trådstarter så anbefaler eg dog ikkje markløft eller knebøy, rett og slett fordi dei tekniske krava er veldig høge. Om du går inn for det, og leser alt du kjem over og øver mykje med lette vekter, då er det en anna sak. Men det kan eg ikkje garantere at du gjer, og blir vanskelig å følge deg opp på et forum..

 

Det eg kan anbefale, er dynamiske øvelser.

Søk på magnificent mobility, det er en genial film med forskjellige øvelser for heile kroppen, laga av Eric Cressey som er en av verdens fremste innen mobilitet og bevegelse.

Dei øvelsene vil løyse opp ryggen, og sjølv om det kanskje ikkje lindrer det fullstendig, vil det gjere smertene mykje meir utholdelige.

 

Kan frontbøy og rumenske markløft være gode erstatninger?

Lenke til kommentar

Frontbøy var definitivt et godt forslag, der en god kroppsholdning er nødvendig for å greie øvelsen. Om du har knebøy, har du nok på ryggen med vekter syns eg, når en skal tenke på rehabilitasjon. Kan heller køyre på med planken, og andre stabiliserande øvelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...