Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer Aspire + Vista = Søppel?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Acer Aspire 5720ZG som jeg har hatt mye problemer med den siden jeg kjøpt den for 3 år siden. Den har vært på reperasjon 4 ganger de siste 2 årene, og det virker som om ingenting er blitt gjort eller at dem ikke har funnet ut hva som er problemet. Det er kun litt over et halvt år siden sist jeg fikk den fra reperasjon. Da hadde den vært på reperasjon i 2-3 måneder.

 

Det flere ting som skjer med maskinen. Den blir for eksempel ganske varm på venstresiden av tastaturet. Lyden blir til tider, for å være ærlig, helt for jævlig. Man hører kun skurring, eller som om noen hoster. Det kan pågå i 2 minutter eller 1 time. Maskinen reagerer på samme tid ganske tregt. Vanligvis lot jeg maskinen stå i et par minutter, men da kunne jeg ende opp med en maskinen som var fryst fast. Og man var nødt til å tvinge den av, man kom seg rett og slett ingen steder med den maskin. Maskinen og skjermen har fryst seg fast siden jeg fikk den, og man må bare tvinge den av. Før la jeg skjermen ned slik at den skulle gå over til dvalemodus, men det gjorde den aldri så det var det ingen vits i å prøve flere gang heller. Og siden venstresiden av tastaturet var ganske varm så ble skjermen også ganske varm.

 

Jeg har prøvd å kjøre programmer som "CCleaner" og "Spybot - Search & Destroy". Pluss anti-virus programmer som "AVG" før jeg for litt over 2 uker siden gikk over til "avast!" Føles ut som om man rett og slett har kastet 7700 kr rett ut av vinduet på grunn av de her feilene som alltids dukker opp.

 

Noen som har eller hatt samme problem(er) som jeg har og sliter med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lignende maskin (5920G) og er i grunnen godt fornøyd. Jeg bruker dog win7.

 

- Varme på venstresiden: Helt normalt, på nesten alle bærbare. Det vil alltid være noen hotspots der komponentene som bruker mest strøm er. Det er ikke noe tegn på feil, og det bør ikke bli så varmt at det skal være noen plage eller forårsake problemer på maskinen ved mindre du har fått et problem med viften eller noe sånt.

 

- Dvalemodus: Dette er avgjort av intillingene dine i OS. Om dvalemodus ikke fungerer så er det nesten helt sikkert i systeminstillingene problemet ligger. sjekk under power options.

 

- Skurrete lyd: Dette kan ha en del forskjellige årsaker, men en ting som du gjerne bør uteluykke først er de problemstillignen du kan få ved feile hovedkort chipset drivere. Det er som sagt andre muligheter, men det er kjapt å teste nyeste Intel chipset driveren for å se om det retter problemet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har dårlig erfaring med den serien og Vista for den saks skyld. Da jeg begynte på VG1 så var den veldig inn, derfor endte mange av klasse-kameratene mine opp med en slik masking, og jeg... Endte opp med å fikse dem.

 

 

Problemet er ikke ytelsen. Du får masse ytelse for pengene, men kvaliteten på maskinvare er ikke helt i toppen. Varmen som du snakker om er et veldig stort problem på de maskinene har jeg merket.

 

 

At maskinen gir treg respons tror jeg ligger i systemet, for som jeg nevte så er det nok av ytelse i maskinen. :)

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har en Acer Aspire 5720ZG som jeg har hatt mye problemer med den siden jeg kjøpt den for 3 år siden. Den har vært på reperasjon 4 ganger de siste 2 årene, og det virker som om ingenting er blitt gjort eller at dem ikke har funnet ut hva som er problemet. Det er kun litt over et halvt år siden sist jeg fikk den fra reperasjon. Da hadde den vært på reperasjon i 2-3 måneder.

Har den vært inne så mange ganger og alle reparasjonar skyldes feil som ikke er generert av bruker, mener jeg at du har rett på omlevering osv. En bruker skal ikke oppleve så mye problemer med et produkt.

 

Det flere ting som skjer med maskinen. Den blir for eksempel ganske varm på venstresiden av tastaturet. Lyden blir til tider, for å være ærlig, helt for jævlig. Man hører kun skurring, eller som om noen hoster. Det kan pågå i 2 minutter eller 1 time. Maskinen reagerer på samme tid ganske tregt. Vanligvis lot jeg maskinen stå i et par minutter, men da kunne jeg ende opp med en maskinen som var fryst fast. Og man var nødt til å tvinge den av, man kom seg rett og slett ingen steder med den maskin. Maskinen og skjermen har fryst seg fast siden jeg fikk den, og man må bare tvinge den av. Før la jeg skjermen ned slik at den skulle gå over til dvalemodus, men det gjorde den aldri så det var det ingen vits i å prøve flere gang heller. Og siden venstresiden av tastaturet var ganske varm så ble skjermen også ganske varm.

Er det lyden fra høytalerene eller er det kjøleviften som skaper "hostelyden" eller skurringen. Jeg har selv en nettverkdisk og en batterilader med vifter som når de er kalde vil skurre eller "hoste" før de innen 30 sekund ikke avgir lyd lenger.

 

Når det gjelder tap av dvalemodus er nok det et lite irritasjonsmoment. Her har du nok brukt diskrensingen og bedt om å få rense dvalemodusfilen. Da fjerner du den og det er litt arbeid å få den tilbake:

 

http://support.microsoft.com/kb/929658/no

Lenke til kommentar

Din maskin har tre faktorer jeg aldri kunnet leve med. Vista, 5400 rpm disk og Recovery OS. Med de ingrediensene i suppa så går det ut over ytelsen. Acer, HP eller noe som helst annet merke.

 

Jeg har selv en Zepto kjøpt høsten 2006. Jeg åpner den og renser den for støv tre til fire ganger i året. Jeg har ren innstallasjon av Windows 7. Jeg har en 7200 rpm disk. Jeg bruker ikke en eneste driver fra Zepto selv, kun fra produsentene av komponentene i maskinen.

 

Når det kommer til problemene med lyden tør jeg ikke uttale meg her.

Endret av kehax
Lenke til kommentar

Jeg har en AS 5920G. Den kom med Vista, og det var ikke så mye å si på ytelsen for min del. For å fikse tre av dine problemer:

 

Det går treigt/responstid: Skaff deg Win7! Jeg brukte Win7 på min før betaen gikk ut på dato, og jeg var stoooorfornøyd.

 

Viftestøy/varme: Last ned den nyeste BIOS fra hjemmesiden til HK- produsenten. BIOS som fulgte med 5920G hadde problemer med viftestyringen, men dette ble fikset i en update som kom etter en stund (Jeg hadde aldri noe problem før updaten, men fikk det etterpå :thumbdown: ). Du kan også prøve å rene maskinen for støv. Det er ganske enkelt. Hvis du tar støvsugeren fatt, må du holde en penn e.l. i vifta så ikke denne spinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...