Gå til innhold

"A" vokalen og dens åk?


Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor har du det fra?:p Jeg kommer fra Molde hvor vi gjerne er kjent for vokal-endinger:) Spørsmålet ditt er ikke noe jeg eller andre tenker på vertfall. Så det tyder bare på at det ikke plager oss.

 

Edit: Sikter til bekjente. Ikke flertallet altså.

Endret av AnonymousSuit
Lenke til kommentar

Jeg snakker mye med a-endinger (selv om jeg personlig aldri bruker andre ting, slik som tjukk "l").

Kan jo hende at du forbinder det med latskap - noen folk ender ord med a fordi de ikke gidder å lære seg hva det egentlig heter, og bruker det også på ord der det høres helt dumt ut, eks: "koka" i stedet for "kokte" - ord på -te kan få a-ending, men -et bare høres rart ut med det. Kan være en dialekt du ikke liker kanskje? Kan egentlig være mye forskjellig, men hvis du ikke klarer å finne noen logisk grunn til at du ikke liker det, bør man kanskje bare prøve å overse det ;)

 

Ellers har jeg egentlig ikke hørt om folk som misliker a - ikke engang jenta i klassen som snakket skikkelig Oslo :p

Endret av lollsazz
Lenke til kommentar

Ja tenker vel mest på dialekt. Sånne dialekter som her i rogaland og på vestlandet mange steder. Og Svensk.

 

Det virker vel utvilsomt bondeaktig og lite stilfullt med A-endinger?

Akkurat som man står fram som et "åpent sår" framfor de som snakker mer akseptabelt og pent, slik som i Oslo og omegn. Og Bergen forsåvidt.

 

Ville føle meg som en teit halvape hvis jeg skal prate sånn til Oslo-folk o.l. Derfor slår jeg over på et tillempet språk med "er"- endinger osv.

 

For min oppfatning er at det bare er mindre begavede personer med bondetryne,svære tykke arbeidsnever og lav intilligens som står å snakker slik til skikkelige folk.

 

Høres kanskje rart og feil ut, men jeg kommer hvertfall ikke unna den oppfatningen.

Endret av groenn
Lenke til kommentar

*Quote*

 

Din oppfattning er da helt uhørt. Å kalle dialekter som bruker a'endinger osv for uakseptabelt og lite pent er totalt feil. Dialekter har mer sjarm over seg en bokmål. Også ganske overfladisk og fordomsfult å komme med slike kommentarer som du gjør angående folk som kommer fra en annen plass en oslo. Er faktisk en by der vi bor også. De som bor i byen har penere dialekt en de som bor utenfor. Sån er det i Oslo også. Du tenker vertfall helt feil.

Lenke til kommentar

Ja nå er det ikke sånn at jeg ønsker det skal være slik. Skulle heller ønsket det var anderledes. Snakker jo dialekt selv. Men liker det dessverre ikke.

 

Hva det kommer av, er jeg ikke sikker på. Men hva skal en gjøre da, når en ikke kan hjelpe for å ha den oppfatningen? :hm:

 

Hjelper ikke meg hvertfall om noen mener dialekt er mer "sjarm". Det blir helt betydningsløst slik jeg ser det.

 

Har hvertfall mange ganger tenkt at jeg er sjeleglad for at vi hadde bokmål på vær skole. For bare noe hundre meter unna var det en skole der nynorsk var skriftmålet. Bare en tilfeldighet at jeg havnet på den "riktige".

Lenke til kommentar

Vel problemet her er ikke selve problemstillingen din, men at du rett og slett er flau over din egen dialekt. Dette burde heller vert tema. "Hvorfor er folk flaue over sin egen dialekt?".

Du skulle kanskje heller ønske at alle pratet østlandskdialekt? Vel nå har det seg slik at for 100 år siden her i Molde, så var Molde-dialekten en av de penere i Norge. Ganske likt riksmålet.

takket hvere språk-striden har vi endt opp med et fridt språk. Jeg er ikke flau over min egen dialekt, for min dialekt representerer byen min, å byen min er jeg stolt av. Tenk litt på det;)

Endret av AnonymousSuit
Lenke til kommentar

Ja tenker vel mest på dialekt. Sånne dialekter som her i rogaland og på vestlandet mange steder. Og Svensk.

 

Det virker vel utvilsomt bondeaktig og lite stilfullt med A-endinger?

Akkurat som man står fram som et "åpent sår" framfor de som snakker mer akseptabelt og pent, slik som i Oslo og omegn. Og Bergen forsåvidt.

 

Ville føle meg som en teit halvape hvis jeg skal prate sånn til Oslo-folk o.l. Derfor slår jeg over på et tillempet språk med "er"- endinger osv.

 

For min oppfatning er at det bare er mindre begavede personer med bondetryne,svære tykke arbeidsnever og lav intilligens som står å snakker slik til skikkelige folk.

 

Høres kanskje rart og feil ut, men jeg kommer hvertfall ikke unna den oppfatningen.

 

Jeg synes egentlig det er greit med dialekter da. Jeg må jo innrømme at jeg ikke synes alle er like fine, men akkurat slik jeg ikke hadde gått over på "bondespråk" om jeg hadde vært langt ute på landet, synes jeg også andre skal få snakke sin egen dialekt. Det eneste jeg ikke liker er banning; noen steder banner folk mer enn andre, og det er definitivt noe jeg ikke ønsker å høre.

 

På en måte går det jo an å forklare hvorfor vi forbinder noen dialekter med fjøs og gris - ute på landet hadde man mye arbeid å gjøre, og det var mindre tid til utdanning. Man kunne bli regnet lat i forhold til det å snakke riktig. Det folk drev med og måten de var blir fortsatt forbundet med dialekten. Selv for meg, som synes dialekt er greit, var det litt uvant at den smarteste jenta i klassen snakket en "rar" dialekt. Jeg ble alltid nødt til å tenke på noe annet hver gang hun sa "rævunger" i biologitimen (hjelp meg ut da, noen, med hvilken dialekt det er!) :roll: Kanskje er den enkleste måten å få et bedre forhold til slike dialekter det å se en velutdannet person som snakker slik?

 

Ellers må jeg jo si at bare -et endelser heller ikke hadde vært så fint. For det første, er det greit at noen ord er i hunkjønn, for det andre høres språket mer levende ut, og for det tredje, bruker man litt lengre tid på å prate hvis man alltid skal si -et.

 

Bare prøv å ikke bry deg så mye om dialeken så mye. Jeg skjønner jo at ting kan være irriterende, men om man alltid skal bry seg så mye om slike småting man ikke liker, virker man bare selv som en tolleranseløs og misserabel person ;) Det er jo vanskelig å forandre noe for deg ved å si dette, men jeg synes faktisk det er bedre å forandre seg selv litt, for man klarer ikke å forandre noen hundre tusen folk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...