Gå til innhold

Flytting av celler, behold formel.


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et forholdsvis stort regneark der jeg ønsker å flytte hele rader nedover for å sette inn ny informasjon på ark1. Det jeg plages med er at formlene i cellene på ark 2 endrer seg i takt med at jeg flytter radene/cellen på ark1. Jeg vet at jeg kan bruke INDIREKTE, men dette er veldig upraktisk pga størrelsen på arket(antall formler). Finnes det en relativ grei måte å flytte celler på, uten at formlene some henviser til disse endrer seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg fant denne "oppskriften" på hvordan man kan gjøre dette, men fikk det ikke til å fungere.

 

 

Rather than fill your sheet up with unnecessary formulas, you can use this simple macro.

 

Sub SpecialCopy()

'Written by OzGrid Business Applications

'www.ozgrid.com

 

Selection.Areas(2) = Selection.Areas(1).Formula

End Sub

 

 

To use it push Alt+F11 and go to Insert>Module. Paste in the code. Push Alt+Q, then push Alt+F8 and click "SpecialCopy". Click Options and assign a Shortcut key.

 

Now select your cells you want to copy, then holding down the Ctrl key select where you want them copied to. Just be sure the range has the same amount of rows. Now push you shortcut key.

 

 

Dave

Er det noen som kan dette med macroer? Litt hjelp vil bli satt stor pris på :)

Endret av Amphion
Lenke til kommentar

Makroen fungerer greitt hvis du gjør akkurat det som står beskrevet. Det er 10 000 forskjellige måter ting "ikke funker" i en datamaskin så du må være mye mer presis i problembeskrivelsen.

 

Men skal jeg gjette så gjorde den noe annet enn du hadde håpet.

 

Dette lar seg sikkert løse, men vi ville trenge så detaljerte opplysninger om regnearket ditt og bruken av det at det er kjappere for deg å sette inn Indirekte-formler enn å beskrive oppsettet.

 

La meg heller anbefale deg å la være. Det er ikke godt design å måtte skape nye rader for å sette inn ny informasjon. Bygg hele greia annerledes.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Aha ok, det var riktig klargjørende.

 

Jeg ville beholdt Forsidearket akkurat slik det er, slettet det to andre, og utstyrt arket med to knapper "Skriv Underskilt" og "Skriv Sikkerhetrbryterskilt" med hver sin makro.

Makroen looper arket ovenfra og ned og skriver bare de skiltene som er krysset av til et nytt rapportark.

 

Skal se om jeg rekker å lage en kjapp demo til deg om litt.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...