Gå til innhold

BK: Macro av flue


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok...

 

Helt ærlig er dette et bilde jeg aldri hadde kommet til å tatt, i det hele tatt, for du ville ikke sett meg ute med et makroobjektiv når det er direkte sollys ute uten skyer.

 

Har du sett makrobildene mine, eller Icefox sine for den saks skyld, så hadde du sett at alle bildene er tatt under kontrollert lysforhold, med veldig spredt lys. Dette for å unngå alle de stygge refleksjonene på flua og man unngår harde skygger som gir bildet for mye kontrast til å kunne presenteres, etter min mening. Dette er ikke noe man lett fikser i PS.

 

Å jobbe med skyer som softboks gjør at det kreves mye mer av fotografen, spesielt kunne takle lukkertider på mellom 1/5-1/40.

 

Men, nå er det flere som ikke deler denne meningen, så du må selv bestemme om du syns ditt bilde er bedre enn f.eks dette: http://static.foto.no/linkeddata/bildekritikk/images/396000-396999/396540_1280x1024.jpg som er tatt under "dårlige" lysforhold.

 

Du har fint fokus, litt stor DOF for min smak, men kunne vært forbedret bare ved å velge en lavere vinkel. Prøv å kom mer på fluas høyde, alle ser de ovenfra og ned, det skapes interesse ved å se dyr fra andre perspektiver enn det vanlige.

Lenke til kommentar

Ok...

 

Helt ærlig er dette et bilde jeg aldri hadde kommet til å tatt, i det hele tatt, for du ville ikke sett meg ute med et makroobjektiv når det er direkte sollys ute uten skyer.

 

Har du sett makrobildene mine, eller Icefox sine for den saks skyld, så hadde du sett at alle bildene er tatt under kontrollert lysforhold, med veldig spredt lys. Dette for å unngå alle de stygge refleksjonene på flua og man unngår harde skygger som gir bildet for mye kontrast til å kunne presenteres, etter min mening. Dette er ikke noe man lett fikser i PS.

 

Å jobbe med skyer som softboks gjør at det kreves mye mer av fotografen, spesielt kunne takle lukkertider på mellom 1/5-1/40.

 

Men, nå er det flere som ikke deler denne meningen, så du må selv bestemme om du syns ditt bilde er bedre enn f.eks dette: http://static.foto.no/linkeddata/bildekritikk/images/396000-396999/396540_1280x1024.jpg som er tatt under "dårlige" lysforhold.

 

Du har fint fokus, litt stor DOF for min smak, men kunne vært forbedret bare ved å velge en lavere vinkel. Prøv å kom mer på fluas høyde, alle ser de ovenfra og ned, det skapes interesse ved å se dyr fra andre perspektiver enn det vanlige.

 

Takk for svar, ja er enig at lyset ikke er optimalt, litt hardt. Er det mulig å få en link til dine makro bilder?

Lenke til kommentar

 

Skjønner hva du mener nå som jeg ser noen av makro bildene dine og Icefox´s sine, blir bedre med diffust lys. Da får jeg vente med å ta noen nye insekts bilder til det blir overskyet.

 

Takk igjen for konstruktiv kritikk :)

Endret av RasmusKRiis
Lenke til kommentar

Du har fint fokus, litt stor DOF for min smak

Hva er DOF?

Engelsk forkortelse - Depth of field. På norsk snakker vi om dybdeskarphet - hvor mye som er skarpt.

 

Interessant diskusjon om lys. Jeg er ikke helt enig med Mr. Olsen - overskyet kan gi litt for flatt lys for min smak. Men i dette tilfellet er det nok i det hardeste laget.

 

Når det er snakk om DOF, så er jeg usikker på om jeg ville hatt den noe særlig mindre. Men er enig at mer er ikke nødvendig.

 

Når det gjelder betrakningsvinkel så er jeg helt enig med Mr. Olsen.

Lenke til kommentar

Med et 35mm objektiv på FT i 1:1-forstørrelse, trengs det en blender på f/686 for å få et farpoint på 2m. Tilnærmet til nærmeste hele blender blir det en AV på 19, eller f/724.

I motsetning har objektivet farpoint på 1,8mm fra fokusplanet ved f/9.

Som om jeg skulle sagt det selv.

 

Den kan dobles et par ganger for å gjengi farpoint til en 150mm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...