Gå til innhold

Adventurespill for 10-åring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt seriøst, skaff han en wii og la han runne super mario, zelda OOT, majoras mask :D De er fulle av puzzles og får barnet til å tenke problemløsning og huske diverse saker og ting. Ellers kan du sikkert prøve deg på harry potter spillene for pc. Hvis du har bittelitt peiling på pc kan du sikkert rigge til zelda, super mario etc på en pc og kjøpe en kontroll som kan kobles til pcen for noen få hundrelapper. Bare å google "<sett in navn på spill her> + rom" og "N64 emulator".

 

Jeg spilte zelda, super mario og lignende da jeg var liten, og jeg spiller de av og til fortsatt =)

Endret av thael
Lenke til kommentar

Helt seriøst, skaff han en wii og la han runne super mario, zelda OOT, majoras mask :D De er fulle av puzzles og får barnet til å tenke problemløsning og huske diverse saker og ting. Ellers kan du sikkert prøve deg på harry potter spillene for pc. Hvis du har bittelitt peiling på pc kan du sikkert rigge til zelda, super mario etc på en pc og kjøpe en kontroll som kan kobles til pcen for noen få hundrelapper. Bare å google "<sett in navn på spill her> + rom" og "N64 emulator".

 

Jeg spilte zelda, super mario og lignende da jeg var liten, og jeg spiller de av og til fortsatt =)

 

Wii, Super Mario og Zelda er på plass.

Det er imidlertid ikke alltid det passer å kjøre spill på Wii-en.

 

En del av Harry-Potter spillene har han vært innom. Det siste var "for lett".

Lenke til kommentar

Hva med Sam & Max eller Tales of Monkey Island? Begge er episodebaserte og kan kjøpes en rekke steder, inkludert på nettet. Eller let litt etter de gamle klassikerne til Lucasart/Lucasfilm som f.eks Indiana Jones & The Fate of Atlantis, Full Throttle, Sam & Max: Hit the road, The Dig, Day of the Tentacle, Grim Fandango og så videre. Og selvsagt Psychonauts, skjønt det er mer plattform.

Lenke til kommentar

Min bror på snart 10 har lenge(siden han var 6) storkost seg med å spille Nintendo DS. Zelda-spillene vet jeg i alle fall at han har runda, og jeg sendte ham en melding nå og spurte hvilke andre spill som er aktuelle. Spyro mener jeg også har vært inne i bildet.

 

I tillegg til å få hjernetrim i form av puzzles, har han gradvis lært engelsk av disse spillene. I begynnelsen spurte han oss om hva figurene sa, og etter hvert begynte han selv å gå inn på nettet for å finne ut av ord han ikke forsto. Deretter begynte han å søke etter løsninger på nettet de gangene han sto helt fast.

 

Nå, før fylte 10 år, leser han lange beskrivelser med mye avansert språk, ser tutorials og snakker flytende engelsk. Han ligger milevis foran sine jevnaldrende i engelskundervisningen, og jeg er overbevist om at spillingen har gjort en god jobb på det området.

 

(Nå skal det også nevnes at han har noenlunde faste spilletider og lever et svært aktivt liv utenom.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Kunne ikke tenkt å skaffe sønnen din en Nintendo DS?

Den er portabel, han får bruke fingrene og den har touch-screen.

Den har også enormt mange spill til barn.

 

Søskenbarna mine på 10år elsker den.

Lenke til kommentar

Vet ikke om Point and Click Adventure spill passer for sønnen på 10, med hvis så, så har jeg ett par anbefalinger. Kan kanskje appellere like mye til faren...

 

Litt ettersom hvor god han er i engelsk, har Beonit Sokal skrevet noen helt fantastiske adventure spill. Syberia 1/2/snart 3 har en nydelig gjennomtenkt og utført historie, mens Sinking Island har til tider ganske krevende oppgaver.

 

Secret Files: Tunguska og Secret Files 2: Puritas Cordis er også absolutt verd å prøve dersom generen er interessant. Har kun spillt dem på tysk, men regner med at den engelskspråklige versjonen også er svært bra.

 

Art of Murder er en polsk detektivadventurespillserie. Igjen har jeg kun spillt dem på tysk, men den engleske versjonen skal også være bra.

 

Runaway er en mindre særiøs/alvorlig (men absolutt underholdende) spillserie.

 

Myst må nevnes. Kanskje det mest kjente innen sjangeren på sin tid.

 

Dersom det er norsk det går på, er aldrende Den lengste reisen og etterfølgeren Drømmefall absolutt å anbefale. Opptil svært tricky puslespill. De ble produsert av kjente norske Funcom henholdsvis i 1999 og 2006. Veldig godt mottatt, ikke bare i norge, men over hele verden. Grafikken er fremdeles OK da det stort sett er stillbilder med små animasjoner det går på.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_lengste_reisen

 

Ellers stemmer også jeg for LEGO spillene. Ikke så vanskelige, men artige - spesielt hvis man kjenner filmene ganske godt. Var ikke klar over at disse hadde kommet til PC?

Lenke til kommentar

Legospillene har de (10 og 8) til Wii-en.

Nintendo DS er uaktuelt. De har begge PSPer.

 

10 åringen fikk PC nylig og i forbindelse med at han skal en uke til besteforeldrene i sommer hadde det vært greit med et spill eller to på PCen.

 

Engelskkunskapene er godt over snittet. Han leser Charlie Bone på engelsk.

 

Takk for innspillene.

Kom gjerne med flere.

Skal se hva jeg finner, på forskjellige nettsjapper, av det som er nevnt i tråden.

 

Den Lengste Reisen har jeg spilt selv og jeg har det liggende.

Det fungerer imidlertid ikke med W7. Dette finnes vistnok en fix for dette. Den har jeg ikke funnet.

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

Hva med de lego spillene? Star Wars og Indiana Jones. Utrolig mye spill glede og relativt mye humor, med litt lett gåteløsing.

Hiver meg på denne. Utrolig morsomme spill for både yngre og eldre.

Spesielt om dere vil spille sammen, de har glimrende coop. Begge kan spille på samme PC samtidig

Lenke til kommentar

Vet ikke om Point and Click Adventure spill passer for sønnen på 10, med hvis så, så har jeg ett par anbefalinger. Kan kanskje appellere like mye til faren...

 

Litt off-topic ser jeg du spiller noen spill på tysk? I såfall bør du prøve "Zak McKracken 2: Beyond time and space". Har ikke prøvd det selv, men har seriøst vurdert å prøve snart. Det er en fanlagd oppfølger til "Zak McKracken and the alien mindbenders", men foreløpig kun på tysk. Men det jobbes med å oversette det til engelsk.

 

http://www.mckracken.net/cms/news-2.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...