Gå til innhold

Ekstra kjøling på hk - tips og råd ønskes - skal klokkes


It's me

Anbefalte innlegg

Har et Epox 8RDA3+ som klokker meget godt, men jeg ønsker selvfølgelig å klokke det lenger :yes:

 

Utstyret mitt er:

 

Epox 8RDA3+

XP1800 med ganske god stepping

Twinmos 512MB ddr333 ram

Raedon 9500np med ny pcb.

 

Nåværende kjøling:

Xaser 3, altså 7x80mm vifter

Magnum kjøler på cpu og gpu

Black Ice Extreme med en 120mm vifte

 

Hvis jeg gjør "modifikasjonene" jeg skriver om under vil jeg miste garantien. Er det verdt risken? Er sannsynligheten for at et fullt fungerende hk plutselig vil gå dukken? Kommer nok uannsett til å bytte det ut når nytt amd brikkesett kommer og har gått litt ned i pris da jeg er kjøpegal og alltid ønsker å kjøpe noe nytt.

 

Merker at flere "svarte brikker/firkanter" (kaller dem fra nå av SB) på hovedkortet er veldig varme. En SB plassert 1 cm under batteriet til bios står det IEE1394 og noe mere, alstå firewire. Denne er så varm at jeg ikke klarer å holde fingeren min der i lenger enn 3 sekunder. Den er brennvarm, og kan ikke skjønne at det skal være sunt. Er det normalt? Det rare er at jeg ikke engang bruker firewire. Ellers er den en del SB'er som er plassert til venstre for cpuen og litt ovenfor strømkontaktene. Disse er også meget varme.

 

Tenkte på å kutte opp en amd boxed kjøleribbe og kjøpe termetisk lim og feste mini-kjøleribber litt rundt omkring. Soutbridge er det allerede en passiv kjøling på, og jeg tviler egentlig på at den trenger mer kjøling. På NB fester jeg vel en vifte eller noe, og jeg har nok planer om å kjøpe vannkjøling til NB etter hvert.

 

Her er et bilde av hovedkortet (bildet avviker noe fra mitt kort):

http://web.epox.com/html/motherboard.asp?p...RDA3plus&lang=1

 

Hvor lønner det seg og å feste på litt kjøleribber/vifter ol.?

 

Håper noen kommer med mange gode tips og råd om hva som bør gjøres for å kunne klokke mest mulig. Dette blir mitt første skikkelige overklokkingsprosjekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ambefaler deg og kjøle : Northbridge(bedre), Southbridge, MOSFET og PPL..

 

http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet518.htm

 

Her kan du se en veldig bra pakke med kjøling for MOSFET, PPL og Northbridge.

 

Hei! Hva er MOSFET og PPL? NB og SB vet jeg om....

En annenting til han trådstarter: Jeg har overhodet ikke så varm SB ellerNB. har ikke tempen, men det er fint å legge fingern innpå, no problem. Kan også legge finger på cpu-kjøler. Har da heller ikke overklokka særlig:

 

138 fsb på en 133 original xp2000+ gir ca XP2100+ ytelse.

 

AMDturbo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...