Gå til innhold

Hvordan bli data/it ingeniør?


Aethos

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp fullført videregående og har søkt på forskjellige studier ved Uib og høyskolen i Bergen. Har lest endel om informatikkstudier i Bergen og står nå med følgende tre alternativer : dataingeniør ved HiB, informatikk og kommunikasjonsteknologi(UiB) og datateknologi (UiB). Målet er å bli sivilingeniør (master) innen programmutvikling (som er et masterstudie på uib og hib).

 

Ingeniørstudiet virker som en enkel og oversiktlig vei til siv ing, men kunne helst tenke meg å studere på UiB ettersom en masgtergrad ved universitetet gir flere muligheter som f.eks muligheten til å ta en doktorgrad, jobbe som konsulent eller administrator. Lurer også på om en kan studere 3 år på høyskole for så å fullføre mastergraden ved universitetet (uten komplikasjoner).

 

Både informatikk og kommunikasj. og datateknologi skal vistt nok være godt grunnlag for en master i programmutvikling. Jeg er mest interessert i programmering og data, men rimelig god i matte - hvilket av disse studiene vil dere i såfall anbefale? Kan en f.eks ta tre år på uib for så hoppe over til et masterstudie ved NTNU - å så fall hvilke? Kan en bli ingeniør dersom en utdanner seg ved universitetet og i såfall hvordan?

 

PS. har søkt i gjennom gamle tråder, men ingen av dem inneholdt de svarene jeg var ute etter. Setter veldig stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, siden du er rimelig god i matte vil jeg heller anbefale deg Informatikk da du får ta de fagene som kreves for å kunne ta masteren underveis som obligatoriske fag. Med IKT så får du endel svada fag med på lasset, MEN du får en bredere kompetanse enn på Informatikk. Selv går jeg på IKT ved UiB og det er en god del det vi kaller for "svada" fag (det innebærer svada besvarelser både på innlevering og eksamen). Utifra det jeg har forstått hos deg, ville det kanskje vært smart med Informatikk bachelor, for deretter å ta Algoritme master feks. IKT er ikke et dumt løp det heller, utdannelsen er ca det samme, men IKT får bredere kompetanse (innføring av Informasjonssystemer, databaser osv). IKT må i tillegg ta matte fagene som valg fag (det kan gjøres i 5 og 6 semester som er "frie" stp) for å kunne ta mastere som har med informatikk (algoritme osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, siden du er rimelig god i matte vil jeg heller anbefale deg Informatikk da du får ta de fagene som kreves for å kunne ta masteren underveis som obligatoriske fag. Med IKT så får du endel svada fag med på lasset, MEN du får en bredere kompetanse enn på Informatikk. Selv går jeg på IKT ved UiB og det er en god del det vi kaller for "svada" fag (det innebærer svada besvarelser både på innlevering og eksamen). Utifra det jeg har forstått hos deg, ville det kanskje vært smart med Informatikk bachelor, for deretter å ta Algoritme master feks. IKT er ikke et dumt løp det heller, utdannelsen er ca det samme, men IKT får bredere kompetanse (innføring av Informasjonssystemer, databaser osv). IKT må i tillegg ta matte fagene som valg fag (det kan gjøres i 5 og 6 semester som er "frie" stp) for å kunne ta mastere som har med informatikk (algoritme osv).

 

Er egentlig mest interessert i programmutvikling (master), har ikke drevet med algoritmeutvikling men kan en del c++. Takker for informativ post, men jeg er dessverre fortsatt i tvil :S Hvordan blir man ingeniør når en går på uib? Er det slik at man tar en master/bachelor også kan jobbe som ingeniør? I så fall, hva er mest attraktivt for arbeidsgiver av høyskole og universitetutdanning?

Lenke til kommentar

Min erfaring er slik, Høyskole så får man den kunnskapen osv som man har behov for akkurat NÅ. Dette vil si det praktiske og det teoretiske. Ved Universitetet får man kunnskapen man hadde behov for tidligere, nå, og i fremtiden, men lite praktisk erfaring (selv om vi har mye programmering, database, utvikling vi også). De arbeidsgivere jeg har vært i dialog med har vært veldig positive til at jeg har den brede kompetansen jeg har, kan en teorien bak så er det ikke vanskelig å tilegne seg den praktiske kunnskapen også. Man blir ikke "ingenør" av å gå på universitetet, men får en grad. I praksis er det så og si det samme. Forskjellen er dersom man tar utdannelsen ved NTNU, da får man siv.ing. Lønnsnivået er stort sett det samme. Ville jeg vært deg hadde jeg tatt IKT eller informatikk, basert på posten jeg ga deg tidligere, og underveis prøvd å fått meg noen sertifikasjoner, feks innen Java. Per dags dato er det Java og .NET som råder i arbeidslivet, tilegne seg kunnskaper innen de to er svært nyttig. Kan du allerede c++, kan då strengt tatt de andre også, det er bare å venne seg til syntax. Java blir undervist i både på informatikk og IKT (vi deler de fleste fagene med noen få unntak).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NTNU tilbyr to års påbygging til sivilingeniør hvis du har studert til ingeniør på for eksempel HiB.

 

Hvis du er 100% sikker på at du vil bli sivilingeniør ville jeg heller vurdert å ta en integrert femårig utdanning på NTNU, da slipper man å ta bachelor underveis og man slipper å tenke på opptakskrav for å komme inn på master, da du allerede er kommet inn på master fra første år. Men ulempen er at du ikke kan "hoppe av" og ta bachelor istedenfor, så hvis du vil holde denne muligheten åpen er det bedre å studere til ingeniør først.

 

Noen trives også bedre med miljøet på høyskoler enn på universitet, med mindre klasser og tettere oppfølging. Jeg vet om flere som har hoppet av fra universitet og begynt på høyskole istedenfor på grunn av dette. Mens andre trives bedre med den økte friheten man har på universitetet.

 

EDIT:

Her finner du oversikt over toårig master i sivilingeniør/teknologi på NTNU (bla litt ned):

http://www.ntnu.no/studier/sivingarkitektteknologi

Har du tatt dataingeniør er det vel datateknikk som er mest interessant.

 

Og oversikt over toårig master i informatikk:

http://www.ntnu.no/studier/informasjonsteknologi-informatikk

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, jeg var nesten helt overbevist om at jeg burde gå på uib helt til jeg leste den siste posten. Var ikke klar over muligheten for å hoppe over på siv ing. i trondheim etter å ha studert til ing. ved høyskolen. Å studere i trondheim er en veldig god ide, men jeg har en jobb jeg trives veldig med her i bergen og tror ikke jeg klarer å få kabalen til å gå helt opp dersom jeg plutselig skulle flytte til trondheim. Ser helt klart fordelene ved universitetet, men mindre klasser og tettere oppfølging høres mer attraktivt ut. Det med å ta java og net sertifikat er en uansett en veldig god ide. Er mest opptatt av å ha et bevis på at jeg er sertifisert innen java - håper å kunne lære det på egen hånd slik jeg gjør med c++. Kan en i såfall få et slikt sertifikat ved å avlegge en slags form for eksamen uten å ha gjennom en kursdel?

Lenke til kommentar

Går for tiden på HiB Bachelor Dataingeniør noe jeg anbefaler. Vet ikke veldig mye om hvordan det foregår på UiB, men det at vi lærer det som trengs akkurat NÅ vil jeg ikke si meg enig i. Som en ferdigutdanent dataingeniør sa: "Man lærer det å lære på høyskolen." Dataverden forandrer seg hele tiden, og vi lærer oss på en måte å tilpasse oss det. På HiB lærer man java første året og så C++ etter det, i tillegg til databaser, design av programvare og en del matte osv. I tillegg får du organisasjon, ledelse og grunnelggende bedriftsøkonomi. Dette gjør at ingeniørene vil lettere komme inn i lederstillinger om dette er noe du er ute etter. Tror ikke UiB har noe om dette? Masteren i Programvareutvikling er både HiB og UiB som samarbeider om, så man stiller like sterkt for å komme inn på denne om du går UiB eller HiB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig fint å høre fra noen som går på hib også. Bare en liten ting, blir man siv. ing av å ta masteren i programutvikling ved hib eller uib eller må man til trondheim (må man ta tilleggsfag for å kvalifisere, må man f.eks ta ex. fac og ex phil?)? Kan man studere ved hib i tre år og så ta masteren ved uib?

Hvis man f.eks ønsker en doktorgrad, kan man gå hib tre år, så ta master i programutvikling og deretter en doktor grad ved uib eller ntnu - eller må man studere 7 år på universitetet? Vet at mange av disse spørsmålene kan virke dumme og opplagte, men jeg vil være 100% sikker før jeg begir meg ut på noe.

Lenke til kommentar

Veldig fint å høre fra noen som går på hib også. Bare en liten ting, blir man siv. ing av å ta masteren i programutvikling ved hib eller uib eller må man til trondheim (må man ta tilleggsfag for å kvalifisere, må man f.eks ta ex. fac og ex phil?)? Kan man studere ved hib i tre år og så ta masteren ved uib?

Det man tidligere kalte sivilingeniør heter strengt tatt master i teknologi nå, men mange institusjoner (blant andre NTNU) bruker fortsatt tittelen "sivilingeniør". Jeg har ikke hørt om at man kan ta MiT/siv.ing i Bergen.

 

Hvis man f.eks ønsker en doktorgrad, kan man gå hib tre år, så ta master i programutvikling og deretter en doktor grad ved uib eller ntnu - eller må man studere 7 år på universitetet? Vet at mange av disse spørsmålene kan virke dumme og opplagte, men jeg vil være 100% sikker før jeg begir meg ut på noe.

Ja, det kan du stort sett. Stort sett blir doktorgradsstillinger utlyst, slik at nøyaktig hva og hvor du studerer til doktor avhenger i stor grad av hva som utlyses hvor og når. Men noen større universiteter (blant andre NTNU, vet ikke om UiB) har også åpent inntak av doktorgradsstudenter innen noen studieretninger.

Ellers vil jeg påpeke at det faktisk tar totalt ni år å bli doktor, da phd-studiet tar tre år pluss ett års undervisningsplikt.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lurer også på om en kan studere 3 år på høyskole for så å fullføre mastergraden ved universitetet (uten komplikasjoner).

Ja, det kan du. Har du en bachelor med nok "informatikkfag" (noe dataingeniør kvalifiserer som) og passelig snittkarakter så kan du lett begynne på master i informatikk ved universitet.

 

Det er en mulighet å hoppe inn i sivilingeniørstudiet etter dataingeniør også har jeg hørt, men jeg anbefaler det ikke ettersom det tar lengre tid å få alle fagene som kreves. Da tar det kortere tid å fullføre en mastergrad.

 

At man har en praktisk tilnærming på høgskolen er ikke noen ulempe hverken når man kommer på universitetet eller i arbeidslivet. Man har praktiske innleveringer på universitetet også, men det vektlegges kanskje mer at man har lest på pensumet i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en mulighet å hoppe inn i sivilingeniørstudiet etter dataingeniør også har jeg hørt, men jeg anbefaler det ikke ettersom det tar lengre tid å få alle fagene som kreves. Da tar det kortere tid å fullføre en mastergrad.

 

Hmm, jeg hadde nesten bestemt meg for hib, men dette forandrer jo en del. Noen som vet hvilke fag som kreves evt. har tatt dem og vet hva som kreves og ca. hvor lang tid det vil ta?

Lenke til kommentar

Pensum og endel informasjon finner du nok på utdanningsinstitusjonenen nettsider.

 

Gikk selv første året dataingeniør på HiB før jeg hoppet over på datateknologi på UiB. Kjenner også en kar som byttet omvendt, parallellt med meg. Jeg er strengt tatt mer fornøyd med nesten alle aspekter ved UiB kontra HiB. Læremiljø, forelesere, lokaler etc. Eneste jeg kan tenke på som jeg foretrakk ved HiB er at studiet i utgangspunktet var noe mer praktisk rettet, selv om jeg misliker faget bedriftsøkonomi (og ikke minst foreleseren vi hadde der).

 

Studieretningen bachelor i informatikk ved institutt for informatikk på UiB ble i fjor splittet opp til de to nye studieretningene datateknologi og datavitenskap. Datavitenskap har flere mattefag, mens datateknologi har naturlig nok flere datatekniske fag. Gå inn på "oppbygging" på studieretningenes respektive informasjonssider for å se hvilke fag hver studieretning er bygget opp av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett på oppbygningen av datatekn. og datavitenskap. Jeg er ganske god i matte, men liker det ikke så veldig godt. Samtidig er jeg opptatt av at jeg skal ha nok mattefag for å kvalifisere til datatekn. ved ntnu eller programutvikling ved uib og at det ikke skal være noen komplikasjoner forbundet ved en slik overgang.I lys av det som har blitt skrevet her, virker hib mindre attraktivt ettersom det lukker en del dører. Eneste som er greit er at man blir ingeniør etter tre år og kan jobbe dersom man ikke føler for å studere til siv. ing.

Skal se nærmere på kursoppbygningen til datatekn. og datavitenskap for jeg tar en endelig avgjørelse. HiB er i hvertfall utelukket. Jeg setter fortsatt pris på ytterligere informasjon, råd og erfaringer selv om jeg tror at jeg er i stand til å velge riktig basert på de opplysningene som nå foreligger. Forslag til hvordan jeg kan bruke sommerferien til å forbrede meg er mottas med også med takknemlighet :)

Lenke til kommentar

Du kan starte å lære deg java. Både HiB og UiB bruker boken "Java som grunnleggende programmeringsspråk" av Mughal, Hamre og Rasmussen til fagene TOD062 og INF100, som er de respektive institusjonenes fagkode for grunnleggende programmering. Så, hvis du skal starte på en av disse og vil forberede deg i Java, kan du starte med å skaffe deg denne boken :)

 

Nå er jeg ikke godt kjent med C++ selv, men av det jeg har sett er syntaksen temmelig lik den i Java, så det bør ikke være noe stort problem å omstille seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm. Jeg går på dataing på HiB, og synes opplegget er bra. Men det enkelte har skrevet her om at det kan bli vanskelig å komme inn på master er feil såvidt jeg vet. Om linjen står det

 

"Bachelorutdanningen til dataingeniør gir et godt grunnlag for påbygging til mastergrad i programvareutvikling i Bergen eller tilsvarende mastergrader ved utdanningsinstitusjoner andre steder i Norge eller i utlandet."

 

Dvs du kan ta master rett etter bachelor.

 

For øvrig er master i programutvikling samarbeid mellom UiB og HiB.

http://student.hib.no/fagplaner/ai/fagplan.asp?kode=DPU-MA

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm. Jeg går på dataing på HiB, og synes opplegget er bra. Men det enkelte har skrevet her om at det kan bli vanskelig å komme inn på master er feil såvidt jeg vet. Om linjen står det

 

"Bachelorutdanningen til dataingeniør gir et godt grunnlag for påbygging til mastergrad i programvareutvikling i Bergen eller tilsvarende mastergrader ved utdanningsinstitusjoner andre steder i Norge eller i utlandet."

 

Dvs du kan ta master rett etter bachelor.

 

For øvrig er master i programutvikling samarbeid mellom UiB og HiB.

http://student.hib.no/fagplaner/ai/fagplan.asp?kode=DPU-MA

 

Du har helt rett i det du skriver, men her var det altså snakk om overgang fra hib til siv. ing datateknikk ved ntnu.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i det du skriver, men her var det altså snakk om overgang fra hib til siv. ing datateknikk ved ntnu.

 

Ok, ser ikke helt noen grunn til å ta 3 årig bachelor også hoppe på en 5 årig master, i og med at 5 års kurset er lagt opp for 5 år. For øvrig kalles også master i programvareutvikling sivilingeniør. Uansett, lykke til med valget ditt :)

Endret av therealvebbi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett i det du skriver, men her var det altså snakk om overgang fra hib til siv. ing datateknikk ved ntnu.

 

Ok, ser ikke helt noen grunn til å ta 3 årig bachelor også hoppe på en 5 årig master, i og med at 5 års kurset er lagt opp for 5 år. For øvrig kalles også master i programvareutvikling sivilingeniør. Uansett, lykke til med valget ditt :)

Man kan ta toårig påbygging til master/sivilingeniør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...