Gå til innhold

Kommentarer til spilloppsett rundt AM3-plattformen, ca. 10k


Anbefalte innlegg

Jeg er på nippet til å kjøpe meg en stasjonær pc i deler, og tenkte jeg skulle slenge oppsettet ut her for kommentarer.

 

Bruksområdet det er snakk om er mest spilling av nye spill, i tillegg til den vanlige filmtittingen og web-surfingen, og dermed er det skjermkortet som veier tyngst i dette oppsettet.

 

Jeg har valgt AMD-plattformen fordi jeg mener den gir meg mer for pengene enn et tilsvarende Intel-oppsett. Hovedkortet har jeg egentlig valgt fordi det var det mest fornuftige de hadde på lager i øyeblikket med tanke på at jeg ikke har behov for USB3 (vil ha maskinen raskt, så ikke interessert i fjernlager). Prosessoren er jeg dog litt usikker på. Vil det på lang sikt lønne seg å investere i flere kjerner framfor flere GHz, eller vil ikke spill rekke å utnytte seks kjerner før prosessoren er utdatert uansett?

 

Lydnivå har også en del å si her, dersom noen har tips til alternative komponenter som lager mindre lyd uten å koste noe særlig mer/yte noe særlig mindre så si gjerne i fra.

 

På toppen av kaken troner en Intel SSD som jeg gleder meg som et barn til å installere operativsystemet på. Stemmer det at Intel X-25M er den beste SSDen for operativsystembruk i den prisklassen?

 

Skjerm og alt av tilbehør har jeg fra før.

 

post-3610-1276904050,3534_thumb.jpg

 

Kommentarer og tips mottas med takk!

Endret av Te'om
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så veldig bra ut det der :)

 

Det eneste jeg kan pirke på er cpu kjøleren og støynivå. Du bør nok enten gå opp til utgaven med 12cm vifter eller kjøre på med en Scythe Mugen 2 som Dustin har til under 350kr. Denne er bedre enn begge Noctua kjølerne på støynivå og minst like god som 9cm Noctua til kjøling :)

 

Du kunne også klart deg med Phenom x4, men nå er jo prisforskjellen relativt liten.

 

Intel X-25M er som du sier det beste sdd valget :thumbup:

Lenke til kommentar

magb: Takk for tipset, Scythe Mugen 2 hadde oppgitt høyere lydnivå enn NH-U9B på produktsiden, men etter å lest litt tester ser den minst like bra ut ja.

 

12erg66: Det ser ut som et meget bra tilbud, 5770cf yter jo i de fleste tester bare såvidt under 5870, og man får med kraftigere strømforsyning, bedre RAM, dyrere tower osv. Dessverre har ikke HAF Mini 922 noen form for støydemping, og da ser jeg for meg at 5770cf vil høres godt. I tillegg blir prisen når jeg legger til Intel X-25M og frakt litt over 10.000, så da tror jeg heller at jeg bruker 700 kroner ekstra og går for Dustin-oppsettet. Du skal uansett ha takk for et godt tips!

Lenke til kommentar

Nå har jeg skrudd sammen pcen, og har følgende kommentarer til de som måtte være ute etter et lignende oppsett:

 

Prosessor: Kjøp x4 istedenfor x6 med mindre dere spesifikt er ute etter en pc til videoenkoding e.l. x4 vil gi bedre ytelse per krone i spill og vanlig bruk overskuelig framtid.

 

Kjøler/RAM: Scythe Mugen 2 er rimelig stille av seg, og kjøler i følge tester meget godt for sin prisklasse. Bare vær klar over at den tar stor plass. RAM-brikkene jeg kjøpte har en høy kjøleribbe, og får såvidt plass ved siden av kjøleribben. Problemet er at man skal montere viften på en valgfri side av ribben, og at den mest naturlige siden i dette oppsettet er nettopp den som RAM-en står på. Vurder derfor en mindre kjøleribbe eller lavere RAM-brikker.

 

Ellers er jeg meget fornøyd. Maskinen er meget stille, holder gode temperaturer på stock hastighet og yter meget godt. Jeg kan varmt anbefale oppsettet jeg la ut over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...