Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble sammen Telenor Zyxcel P2602HWT og Dlink som trådløs


Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen av dere som kan hjelpe meg å nå min server når den står på dlink, dlink koblet mot zyxcel, zyxcel koblet mot internett? Mer info under

 

 

jeg har en Router type Zyxcel P2602HWT fra telenor som gir meg 12 mbit. Siden denne ikke har trådløst 801.11n, bruker jeg en dlink dir 655 for trådløse klienter(for å få max speed)

 

Zyxel er default installert og er koblet til internett (WAN) og dlink er koblet til med kabel og blir da mitt LAN.

 

Dlink er satt opp med dhcp og uPnP ut mot klienter

Dlink mottat automatisk ip fra Zyxcel. Den får tildelt 10.0.0.2 (WAN siden) og deler i mitt nett ut 192.168.2.xxx (LAN siden)

 

Server har fast adresse 192.168.2.3 på dlinken

 

Øyensynlg virker dette, men når jeg skal nå min server fra internett ved VNC kobler jeg opp mot min tildelte ip (som typisk er 85.165.2xx.xxx) , altså må jeg nå server først gjennom zyxcel og deretter gjennom dlink. Dette får jeg ikke til. Jeg når ikke server fra internett.

 

Jeg ønsker ikke å koble server til zyxcel da denne er felles for alle pc i huset også for trådløse klienter.

 

 

Så noen av dere som kan hjelpe meg å nå server når den står på dlink, dlink koblet mot zyxcel, zyxcel koblet mot internett?

 

Veldig taknemmelig for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør vel forwarde port 5900 (TCP) for at VNC skal fungere.

Når du kobler deg opp fra internett, så må routerne vite hvor trafikken skal sendes på LAN. Forward porten i routermodemet til IP: 10.0.0.2 og deretter så tester du om det fungerer.

 

Hvis det ikke fungerer ennå, så forward porter i D-link også, da mot IP 192.168.2.3.

 

Takk for at du løste opp!

 

Jeg hadde forwardet fra zyxcel til server de riktige portene, men naturligvis var det fra zyxel til dlink. Dlink hadde fra tidligere av de riktige portene åpne mot server. Så når jeg pekte zyxcel mot dlink virket alt som før jeg hadde zyxcel.

 

Case closed!

Lenke til kommentar

enkelt, bare koble telehor modemet til wan porten på dir-655 og sett dir-655 til dhcp på oppkobling ;) og skru av wlan på telehor boksen, og ikke glem å peke public ip til dir-655 eller ikke vis du vil at dir-655 skal bruke dens brannmur ;)

 

hos meg har jeg

ADSL2+ Modem (12mbit) > DIR-655 11n/gigabit > alle pcene i huset

Endret av wiak
Lenke til kommentar

enkelt, bare koble telehor modemet til wan porten på dir-655 og sett dir-655 til dhcp på oppkobling ;) og skru av wlan på telehor boksen, og ikke glem å peke public ip til dir-655 eller ikke vis du vil at dir-655 skal bruke dens brannmur ;)

 

hos meg har jeg

ADSL2+ Modem (12mbit) > DIR-655 11n/gigabit > alle pcene i huset

 

så "voksent" beskrevet av deg, lavmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...