Gå til innhold

Envy 14 - Kjøp av ny laptop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si meg enig, HP Norge skuffer. Frister ikke å punge ut så mye ekstra da jeg hverken trenger 2 gb ekstra ram og ekstra batteri. 500gb er vell heller ikke helt nødvendig, men er jo et pluss...

 

Men hvis man kjøper fra USA er det vell sykt kjipt hvis noe går sjeis med tanke på reklamajonsrett osv.?

 

Vel, du får 1 års internasjonal garanti, men etter det så har du ikke så mye å gå på nei. Så om du vil ta sjansen på det hehe. Men jeg kommer nok til å handle en fra over sjøen etterhvert med mindre det kommer flere modeller. Har kontaktet ene leverandøren for å høre om det kommer noen andre konfigurasjoner i Norge på denne maskinen. Roper ut i tråden hvis jeg hører noe mer om det i hvert fall. Har siklet på Envy 14 helt siden den ble annonsert så ikke f om HP Norge skal få ødelegge sjansen :)

Lenke til kommentar

Må si meg enig, HP Norge skuffer. Frister ikke å punge ut så mye ekstra da jeg hverken trenger 2 gb ekstra ram og ekstra batteri. 500gb er vell heller ikke helt nødvendig, men er jo et pluss...

 

Helt enig. 1090eo-modellen er en merkelig konfig. 6 GB RAM er en dyr oppgradering som få trenger, og slice-batteriet er en enormt dyr oppgradering som bare ikke er verdt det, spesielt ettersom det veier over 800 gram. Et vanlig esktrabatteri er en halv kg lettere, mye billigere (i konfiguratoren på hp.com), og et mye bedre valg, etter min mening.

 

Så man kan ikke få Radiance-skjermen uten å betale for unødvendige 6 GB RAM og slice-batteri i tillegg. Det er bare for dumt...

 

Jeg er såååå nær å hoppe av Envy-kjøret og kjøpe en Dell Studio XPS 16 med RGBLED-skjerm (sikle...). Bare venter på at den skal bli tilgjengelig med Ati Radeon HD5730, som i USA, som sikkert aldri kommer til å skje. Nei, det skal ikke være lett å kjøpe seg laptop...

Lenke til kommentar

Jeg har sendt en mail til Norek (som er leverandør for veldig mange nettbutikker i Norge) og bedt om at de må ta inn en mer nøkternt konfigurert Envy 14 med Radiance-skjerm. Har ikke altfor store forhåpninger om at det skal føre til noe, men man vet aldri. Mailen følger her:

 

Hei

 

Jeg er blant de mange som har ventet tålmodig på HP Envy 14 siden den ble annonsert i mai. Nå har den begynt å dukke opp i norske nettbutikker i ulike konfigurasjoner. Jeg har sett fire forskjellige konfigurasjoner:

 

14-1080eo: Radeon HD5650,Core i5-450M,4GB RAM,320GB HDD, 1366x768 BrightView-skjerm (pris hos Komplett: 8995 NOK)

14-1085eo: Radeon HD5650,Core i7-720QM,4GB RAM,320GB HDD, 1366x768 BrightView-skjerm (pris hos Komplett: 9995 NOK)

14-1087eo: Radeon HD5650,Core i7-720QM,4GB RAM,500GB HDD, 1366x768 BrightView-skjerm (Finnes ikke hos Norek/Komplett. Pris andre steder: ca 9500 NOK)

14-1090eo: Radeon HD5650,Core i5-450M,6GB RAM,500GB HDD, 1600x900 Radiance-skjerm (pris hos Komplett: 13995 NOK)

 

Det store salgspoenget med denne maskina for meg er "Radiance"-skjermen med oppløsning på 1600x900 (omtales ofte som HD+). Etter mye lesing i fora på nettet sitter jeg igjen med inntrykket at folk er interessert i denne maskina først og fremst på grunn av den gode skjermen. (Se f.eks. diskusjoner på diskusjon.no og sweclockers forum, for ikke å snakke om Notebookreview-forumet (her og her). Dette er naturligvis fordi utvalget av relativt portable laptoper med god skjerm er nærmest ikke-eksisterende. Uten "Radiance"-skjermen skiller ikke Envy 14 seg spesielt mye fra HPs "mindre eksklusive" modeller i Pavilion-serien. Derfor slår det meg som noe underlig at kun én av konfigurasjonene som er tilgjengelig i Norge har denne gode skjermen. De tre andre har en dårligere "BrightView"-skjerm med den altfor vanlige oppløsningen på 1366x768 (omtales ofte som HD), noe som gjør disse modellene fullstendig uinteressante for alle de som har ventet på Envy 14 nettopp på grunn av den gode "Radiance"-skjermen. Joda, jeg kan saktens kjøpe 14-1090eo, den ene modellen som faktisk har "Radiance"-skjermen, men den er unødvendig påkostet med annet ekstra som jeg ikke har behov for. Jeg tenker da først og fremst på 6 GB RAM (det er få som trenger mer enn 4 GB) og det ekstra 6-cellers slice-batteriet. I USA får kundene konfigurere HP-maskinene sine selv, og jeg har sjekket prisene på disse oppgraderingene i konfiguratoren. Å gå fra 4 til 6 GB RAM koster 100 USD, mens slice-batteriet legger ytterligere 200 USD til prislappen. Jeg skjønner hvorfor 14-1090eo er så dyr som den er, og det har ikke noe med "Radiance"-skjermen å gjøre. Den er nemlig standard og er inkludert i grunnprisen på 1099 USD.

 

Jeg mener altså at det som mangler på det norske markedet er en modell som er noe mer nøkternt konfigurert enn 14-1090eo, men som likevel har "Radiance"-skjermen. Jeg ser for meg noe slikt:

 

Radeon HD5650 (dette er standard)

Core i5-450M ELLER Core i5-520M

4 GB RAM

320 GB HDD ELLER 500 GB HDD (fortrinnsvis 500 GB)

1600x900 Radiance-skjerm

Pris: 9-10.000 NOK

 

Jeg ønsker ikke noen firekjerners i7-prosessor i Envy 14, da disse mangler den integrerte grafikkbrikken som man kan bytte til når man vil spare strøm. Ergo: Dårligere batteritid, og batteritid er tross alt ganske viktig for en portabel laptop som denne, i motsetning til større skrivebordserstattere. En i7 vil naturligvis også presse prisen på laptopen høyere enn en i5.

 

Det hadde også vært fint om man kunne få kjøpt et vanlig ekstra-batteri ved siden av, men jeg regner med det blir tilgjengelig etter hvert. (Det er mye lettere og billigere enn slice-batteriet, og har så vidt jeg vet omtrent like stor kapasitet.)

 

Håper dere vil vurdere å ta inn en modell som den jeg har beskrevet, og jeg vet at veldig mange andre håper på det samme.

Endret av oddsock
Lenke til kommentar

Kjempebra initiativ!!!

 

Håper virkelig de hører på dine anbefalninger, knallbra oppsett. Maks for pengene :) Come on HP og Norek!

 

Har en liten kommentar når det gjelder harddisk: Hadde det ikke vært smart å "foreslå" gode SSD-disker (inkl. gratis HDD-kabinett til originaldisken som følger med), på lik linje med f.eks. bag, mus/tastatur, docking osv.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Bra du tar iniativ ja!!! Venter spent på svar nå, du har å oppdatere oss andre med en gang du får svar :p

 

Har selv begynt å vurdere å kjøpe Sony vaio z, 13,3 tommer med de samme specsene som vi ber om på Envy bortsett fra 128Gb SSD. Denne er jo litt dyrere, men en del lettere (1,5 kg) Problemet for meg er at 128gb er litt i minste laget og at den er veldig dyr her hjemme...

Lenke til kommentar

Bra du tar iniativ ja!!! Venter spent på svar nå, du har å oppdatere oss andre med en gang du får svar :p

 

Har selv begynt å vurdere å kjøpe Sony vaio z, 13,3 tommer med de samme specsene som vi ber om på Envy bortsett fra 128Gb SSD. Denne er jo litt dyrere, men en del lettere (1,5 kg) Problemet for meg er at 128gb er litt i minste laget og at den er veldig dyr her hjemme...

 

Må rette litt på deg der. Den er ikke veldig dyr. Den er hinsidesallforstandvondtisparekontoen-dyr. 18000 spenn er langt over hva jeg kan forestille meg å bruke på en laptop (for ikke å snakke om 26000 for den mest eksklusive modellen). Du må betale et premium fordi det er en Vaio, akkurat på samme måte som enkelte betaler nesten hva som helst for en PC med et lysende eple på skjermlokket, uten at jeg skjønner hvorfor. Vaio Z er riktignok en maskin jeg gjerne skulle hatt, i motsetning til (cr)apple.

 

SSD synes jeg fortsatt er for dyrt til å vurdere seriøst. Når jeg forhåpentligvis en gang i ikke altfor fjern fremtid kan få en god SSD på 160 GB eller mer for under 2000 kr, så begynner det å bli litt mer interessant.

Lenke til kommentar

Ikke noe nytt fra Norek?

 

Er fler på ebay som lar deg sette sammen din egen Envy 14 som de bestiller for deg på hp's nettbutikk... Tror nok jeg ender med å bestille en derfra i morgen. Klarer meg fint med utenlandsk tastatur. Det og at man sikker må kjøpe ny ledning til laderen er vell eneste minus. (Pluss at man ikke har 5 år reklamasjonrett da...:p) Noen fler minus med å kjøpe pc i utlandet?

Lenke til kommentar

Ikke noe nytt fra Norek?

 

Er fler på ebay som lar deg sette sammen din egen Envy 14 som de bestiller for deg på hp's nettbutikk... Tror nok jeg ender med å bestille en derfra i morgen. Klarer meg fint med utenlandsk tastatur. Det og at man sikker må kjøpe ny ledning til laderen er vell eneste minus. (Pluss at man ikke har 5 år reklamasjonrett da...:p) Noen fler minus med å kjøpe pc i utlandet?

 

Ikke noe nytt, nei.

 

Flere minus:

- Toll

- Merverdiavgift

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...