Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

klage på gymkarakter (vgs). hvordan gå fram?


Anbefalte innlegg

Noen som har en "mal" for hvilke resultater man må ha for å oppnå de ulike karakterene? Da tenker jeg først og fremst på de individuelle testene

 

Hei, kjip situasjon du har havnet i.

Problemet med kroppsøving er at det ikke er laget noen slik fast mal.

Jeg legger likevel med en liste over sekserkravet på noen forskjellige øvelser på vår skole. Hadde vært interessant om noen kunne sammenligne med sin egen skole og gi tilbakemelding.

 

Krav for gutter:

 

3000m:

5: 12.30

6: 10.30 i en kupert rundløype som skal løpes 3 ganger, der det inngår en 100 meter lang bakke med ca 15 % stigning. Kravet ble i år satt opp til 11.00 pga. at løypen var så krevende. Jeg antar at 10.30 tilsvarer rundt 9.30 - 9.45 på bane.

 

 

Stille lengdehopp:

4: 2.40m

5: 2.60m

6: 2.80m

 

Stille høydehopp (sargent-test)Sargent-jump-test.1.jpg:

5: 65cm

6: 70cm

 

Pushups:

6: 75 (brystet i bakken, men kan velge armbredde selv)

 

Benkpress, 1RM:

5: 100% av egen kroppsvekt

6: 110% av egen kroppsvekt

 

40m sprint:

5: 5.8s

6: 5.2s

 

100m sprint:

4: 14.0s

5: 13.0s

6: 12.0s

 

Triks med fotball:

5: 35 stk

6: 100 stk

 

Hoppetau, antall hopp på 2 min:

5: 250 hopp

6: 300 hopp

 

Lengdehopp i grop:

6: 5.50m

 

Kulestøt med 5 kg kule:

6: 12m

 

Høydehopp (friidrett):

6: 1.50m

 

I tillegg ble vi testet i volleyball, turn, klatring, basket, teoriprøver og egentreningsopplegg.

 

Kroppsøvingsfaget er ikke komplett slik situasjonen er i dag. Jeg legger ved link til en artikkel en lektor har laget som tar opp nettopp denne problematikken: s. 27 Urettferdig vurderingspraksis i kroppsøving. Det beste hadde vært om man sendte brev til UDIR, opprettet en facebook-gruppe, eller gjorde noe annet som fanget oppmerksomheten til myndighetene.

Endret av nikeman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant svar nikeman :)

 

Når det gjelder den 3000 metern, så sprang vi en (ifølge lærern en kontrollmålt) løype etter asfalt. Den er relativt flat, med 2 stigninger, men ikke i nærheten av 15 %, så den faller nok inn under kategorien flat løype.

 

Som nevnt tidligere testet vi kun styrke og utholdenhet. Spensten min kan jeg dermed ikke dokumentere, men jeg trener spenst- og drilløvelser hver eneste uke, så jeg tror ikke jeg ville kommet noe dårlig ut på de testene.

 

Benkpress ja :D Forrige gang jeg testa maks tok jeg 110 kg, jeg veier 82 kg.

 

Sprint fikk vi heller ikke testa. Er en annen i klassen som er enormt rask, så på den øvelsen ville jeg ikke vært overlegent best. Men jeg sprang 60 m på 7.5 i første klasse (samme tid som nevnte person). Antar jeg ville sprunget noe bedre nå :yes:

 

Trikse med ball? Barnemat :cool: Triksa over 2500 som 14-åring. Har ikke prøvd på den rekorden etter det.

 

I kulestøt aner jeg ikke hvor jeg står. Har ikke prøvd det siden ungdomsskolen, og da brukte vi lettere kule...

Men husker bl.a at jeg kasta 60 m med liten ball, på ungdomsskolen, og jeg er veldig sikker på at jeg kaster betydelig lenger nå :whistle:

 

Men uansett så har vi ikke prøvd disse testene, så hva jeg klarer der er irrelevant. Det jeg må ta utgangspunkt i er de testene jeg har utført, og de er jeg meget godt fornøyd med ;)

Lenke til kommentar

Har nå, etter mye research og tenking, bestemt meg for å be om en begrunnelse for karaktersettingen. Dette gjør jeg ved å levere et brev personlig til rektor, der jeg ber om å få et skriftlig svar. Ifølge lovdata har jeg rett til dette. Tror det er lurest å gjøre det på den måten, så takk RainbowLady for rådet ditt! :thumbup:

 

Håper dette løser seg nå. Skal i hvert fall prøve å holde dere orientert om hvordan det går :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått begrunnelsen fra skolen. Jeg er ikke redd for å bli kjent igjen her, så skriver derfor hele uttalelsen tilnærmet ordrett :)

 

Det vises til brev 20.06.2010 der elev xxx ber om en skriftlig redegjørelse for at han ikke har fått karakter 6 i kroppsøving.

 

Standpunktkarakteren i vg3 skal speile elevens sluttkompetanse. Jeg finner at eleven har en sluttkompetanse som gir meget god måloppnåelse, dvs. karaktreren 5. Eleven har meget god måloppnåelse i de aller fleste prøvde områdene/kompetansemålene, men innen kulepunkt 3 under Idrett og dans;- vise evne til forpliktende samarbeid, fair play, toleranse og omsorg, er kompetansen vurdert til middels (nokså god/god; 3 - 4).

 

Det bemerkes at eleven hadde karakteren 5 ved vurdering 1. halvår. Fagsamtale ble avholdt 21.01.2010 der det ble gitt framoverrettet undervegsvurdering. Ellers har det blitt gitt løpende vurdering uten karakter undervegs.

 

De kompetansemålene der eleven har vist "mykje god" kompetanse, peker mot karakteren 5. Der han har vist "framifrå" kompetanse, er det snakk om 6. Kva som er "mykje god" og kva som er "framifrå" måloppnåelse, må bli vurdert ved hjelp av lærerens profesjonelle skjønn.

 

xxx

faglærer

Endret av skjønneringenting
Lenke til kommentar

Irriterer meg grenseløst at han går ut av videregående med 6, mens jeg må nøye meg med 5, når jeg har herja med han i 2 år, og knust ham på alle mulige øvelser(tidligere år har vi hatt 60m, lengde, kast med liten ball med mer, og resultatene mine der har ikke vært noe dårligere enn utholdenhets- og stykretestene).

Hvis det er en slik holdning du viser i timen, gjør nok læreren rett i å vurdere deg noe lavere under punktet "vise evne til forpliktende samarbeid, fair play, toleranse og omsorg".

 

 

 

han sa her i vinter at de valgte å gi hele trinnet(dvs toppene) 5 i 1. termin. Ikke fordi ingen var god nok til å få 6, men fordi gymlærerne var enige om å gjøre det på den måten. Han tok kontakt med meg personlig for å si dette, mao sa han det bare til meg, ingen andre (har snakka med folk i klassen så dette er jeg sikker på). Jeg tolket det sånn at han da ville gitt meg 6 dersom lærerne ikke hadde valgt å "holde igjen" den karakteren. Nå i ettertid ser jeg jo at han bare har lurt meg. Ved å ikke gi meg 6 i 1. termin, slipper jo han å begrunne hvorfor jeg da hadde blitt satt ned til 5. Dette gjør jo situasjonen mye greiere for ham, da det er lettere å forsvare karaktersettingen, siden jeg ikke går ned.

Dette bør du bruke mot læreren når du skal klage (for jeg regner med at du fortsatt har tenkt til det?). Jeg gikk selv ut av 3. klasse i år, og har hatt en lignende opplevelse. Læreren gav meg 5 til jul, enda jeg hadde fire seksere og en femmer på testene. Når jeg henvendte meg til ham på tomannshånd for begrunnelse av karakteren, fikk jeg til svar at han "er j*vlig dårlig i matte" når han skal beregne standpunktkarakteren til jul.

 

Jeg foreslår at du refererer til samtalen du hadde med læreren i klagen, men pass på å ikke virke usaklig.

 

Det vises til brev 20.06.2010 der elev xxx ber om en skriftlig redegjørelse for at han ikke har fått karakter 6 i kroppsøving.

 

Standpunktkarakteren i vg3 skal speile elevens sluttkompetanse. Jeg finner at eleven har en sluttkompetanse som gir meget god måloppnåelse, dvs. karaktreren 5. Eleven har meget god måloppnåelse i de aller fleste prøvde områdene/kompetansemålene, men innen kulepunkt 3 under Idrett og dans;- vise evne til forpliktende samarbeid, fair play, toleranse og omsorg, er kompetansen vurdert til middels (nokså god/god; 3 - 4).

 

Det bemerkes at eleven hadde karakteren 5 ved vurdering 1. halvår. Fagsamtale ble avholdt 21.01.2010 der det ble gitt framoverrettet undervegsvurdering. Ellers har det blitt gitt løpende vurdering uten karakter undervegs.

 

De kompetansemålene der eleven har vist "mykje god" kompetanse, peker mot karakteren 5. Der han har vist "framifrå" kompetanse, er det snakk om 6. Kva som er "mykje god" og kva som er "framifrå" måloppnåelse, må bli vurdert ved hjelp av lærerens profesjonelle skjønn.

Læreren lar være å henvise til noen konkrete resultater, noe som gjør det vanskeligere for deg å argumentere. I klagen bør du likevel legge ved de konkrete resultatene, og argumentere for at de ikke bare er meget gode (som de i og for seg er, noe som gjør lærerens begrunnelse utspekulert), men også særdeles gode. Jeg kan nevne at kravet for å kvalifisere seg til UM i friidrett, 3000m for gutter 18/19 (juniorklassen) er 9min30sek. Når du løper raskere enn dette, er det HELT KLART særdeles god måloppnåelse. Jeg kan legge til at med din tid ville du vært på topp 20-listen blant gutter 18/19 på årsstatistikken hos friidrett.no - Statistikk, utendørs løp 2010 g18/19

 

Når det gjelder armhevninger, kan jeg nevne at kravet for karakteren 6 i militæret er 45 pushups utført militært korrekt. Du tar nesten dobbelt så mange - igjen helt klart særdeles god måloppnåelse. Når det gjelder hang-ups, er kravet for karakteren 6 i militæret 14 repetisjoner. 21 repetisjoner er således særdeles bra.

Endret av nikeman
Lenke til kommentar

Da du skal klage er det viktig og huske at det er kompetansemålene i lærefaget som skal vurderes jevnfør forskrift til opplæringsloven §§3-3 og 3-18. Videre er det viktig å huske på at det kun er formelle feil man kan klage på, det vil si at man kan klage på at læreren ikke har lagt læreplanmålene til grunn, brukt feil vurderingskriterier eller lignende, men ikke den profesjonelle vurderingen læreren gjør av hvor godt du fyller kravene i kompetansemålene i faget, jevnfør forskrift til opplæringsloven §5-12.

 

Link til kompetansemålene vg3 kroppsøvning: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=998762&visning=5&sortering=2&kmsid=998774

 

forskrift til opplæringsloven: http://lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060623-0724.html#5-1

 

Som du ser ut i fra kompetansemålene over er det neppe rett fremgangsmåte å liste opp en hel masse tester og resultater du har fått, å se hvordan dette er relevant i forhold til kompetansemålene er vanskelig, og å se hvordan dette kan være en klage på formelle feil i karaktersetingen, er for min del umulig å se.

 

Håper dette var til litt hjelp for å klarlegge hvordan du skal gå frem ved klaging på karakter.

Lenke til kommentar

Tar hele saken fra A til Å

Brev 1:

 

 

 

 

*Mitt navn*

*Min adresse*

*Mitt postnummer* 20.06.2010

 

 

 

 

*Rektors navn*

*Skole*

*Skolens postnummer*

 

 

 

 

 

 

Begrunnelse for standpunktkarakter

 

 

Jeg ber i henhold til § 5-7 i forskrift til opplæringsloven med dette om en skriftlig begrunnelse for at jeg ikke har fått karakter 6 i kroppsøving.

 

 

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

*Mitt navn*

 

 

 

 

 

 

 

 

Brev 2:

 

 

 

 

*Fylkets navn*

fylkeskommune

 

*Skolens navn*

*Skolens postnummer*

 

 

 

 

Det vises til brev 20.06.2010 der elev *mitt navn* ber om en skriftlig redegjørelse for at han ikke har fått karakter 6 i kroppsøving.

 

Standpunktkarakteren i vg3 skal speile elevens sluttkompetanse. Jeg finner at eleven har en sluttkompetanse som gir meget god måloppnåelse, dvs. karakteren 5. Eleven har meget god måloppnåelse i de aller fleste prøvde områdene/kompetansemålene, men innen kulepunkt 3 under Idrett og dans;- vise evne til forpliktende samarbeid, fair play, toleranse og omsorg, er kompetansen vurdert til middels (nokså god/god; 3 - 4).

 

Det bemerkes at eleven hadde karakteren 5 ved vurdering 1. halvår. Fagsamtale ble avholdt 21.01.2010 der det ble gitt framoverrettet undervegsvurdering. Ellers har det blitt gitt løpende vurdering uten karakter undervegs.

 

De kompetansemålene der eleven har vist "mykje god" kompetanse, peker mot karakteren 5. Der han har vist "framifrå" kompetanse, er det snakk om 6. Kva som er "mykje god" og kva som er "framifrå" måloppnåelse, må bli vurdert ved hjelp av lærerens profesjonelle skjønn.

 

 

*Faglærers navn*

faglærer

 

 

 

 

 

 

 

Brev 3:

 

 

 

 

 

*Mitt navn*

*Min adresse*

*Mitt postnummer* 06.07.2010

 

 

*Rektors navn" Deres ref: *ref. + mitt navn*

*Skole*

*Skolens postnummer*

 

 

 

Klage på standpunktkarakter

 

 

Viser til mitt brev til *skole* datert 20.06.2010, og svarbrev fra *skole* datert 30.06.2010.

 

Jeg vil med dette klage på standpunktkarakteren i kroppsøving.

Jeg fikk karakter 5.

 

Jeg mener retningslinjene for karakterfastsetting ikke er fulgt, fordi det ikke har blitt lagt vekt på prestasjonene jeg har oppnådd gjennom skoleåret. Vi har gjennomført flere fysiske tester i løpet av året, den første med temaet utholdenhet. Vi fikk selv bestemme bevegelsesmetode, og jeg valgte løping. Derfor sprang jeg en standard 3000 meter-test, som har blitt brukt ved *skole* gjennom en årrekke. Jeg kom i mål på tida 9.19, som forøvrig er en tangering av skolerekorden. Vi har også gjennomført en styrketest, som bestod av 4 deler. Den første var pushups, og her klarte jeg 83 repetisjoner. Den neste var kroppshevinger. Her klarte jeg 20 repetisjoner. De 2 siste testene var henholdvis situps og knebøy på en fot. Her fikk vi beskjed om å stoppe hvis vi klarte mer enn 100 repetisjoner, og det gjorde jeg. Legger herved resultatene inn i en tabell, samt karakterkrav for karakter 6 for vg3 i læreplanverket for Kunnskapsløftet og opptak til befalsskolen og krigsskole, for å få et mer oversiktlig bilde:

 

3000 m

situps

pushups

kroppshevinger

Knebøy en fot

Mine resultat

09:19

> 100

83

20

> 100

Krav vg3

10:45

ikke oppgitt

ikke oppgitt

ikke oppgitt

ikke oppgitt

Krav befalssk.

09:30

70

45

14

ikke oppgitt

Krav krigssk.

09:45

75

50

15

ikke oppgitt

 

Denne tabellen viser at jeg har dekket kravene til karakter 6 ved opptak til høyere utdanning, befalsskole så vel som krigsskole med klar margin. Det understrekes at dette er samtlige tester vi har gjennomført dette skoleåret. Jeg mener alle disse resultatene basert på objektive tester, svarer til en bedre karakter enn det jeg har fått. Det presiseres at faglærer har unnlatt å kommentere disse testene i sin begrunnelse for karaktersettingen.

 

Faglærer sier i sin begrunnelse at innen kulepunkt 3 under Idrett og dans;- vise evne til forpliktende samarbeid, fair play, toleranse og omsorg, er min kompetanse vurdert til middels (nokså god/god; 3-4). Det bemerkes at vi aldri på noe tidspunkt har drevet med noen form for dans gjennom skoleåret. Jeg mener imidlertid at jeg har vist svært god kompetanse også innen dette kompetansemålet, da jeg har over 10 års erfaring fra organiserte lagidretter. Av den grunn har jeg god kjennskap til hvilke regler som gjelder for fair play, hva som skal til for godt samarbeid, så vel som toleranse og omsorg. Dette er erfaring som jeg har videreført i kroppsøvingstimene, og derfor mener jeg at min kompetanse er langt bedre enn det faglærer gir uttrykk for. Jeg har forøvrig fått tilbakemeldinger både fra tidligere trenere og kroppsøvingslærere, om at jeg har opptrådt både uegoistisk og inkluderende. Det understrekes at jeg hverken på fotballbanen eller håndballbanen har fått gult eller rødt kort noensinne.

 

Som en del av undervisningen i kroppsøving, ble alle elevene i min klasse bedt om å gjennomføre en lengre periode (fra skolestart til høstferien) med egentrening, der temaet var utholdenhet. Jeg la da inn følgende momenter i min trening; kort intervall, lang intervall, pyramide intervall, distansetrening, hurtig langkjøring og rolig langkjøring. Denne treningen var medvirkende til mine resultater i tester gjennomført i skoleåret. 3000 meter-testen dannet en avsluttende kompetanseprøving etter egentreningsperioden, der jeg underskred læreplanens krav til karakter 6 med 1 minutt og 26 sekunder, mao meget klar margin. Jeg mener jeg lojalt har fulgt faglærers opplegg angående egentrening. Dette bør kunne karakteriseres som et eksempel på både samarbeid og toleranse ovenfor faglærers intensjon med denne undervisningsdelen.

 

Når det gjelder fagsamtale og framoverrettet underveisvurdering, har dette aldri blitt gjennomført på noe tidspunkt, hverken 1.- eller 2. termin. Jeg har forøvrig kjennskap til at dette ikke bare gjelder meg selv, men at også flere andre i min klasse ikke har gjennomført fagsamtale. Det har heller ikke blitt gitt løpende vurdering uten karakter, slik det hevdes i begrunnelsen fra faglærer. Jeg understreker at jeg finner det meget oppsiktsvekkende at faglærer hevder at vi har gjennomført en fagsamtale 21.01.2010, når jeg ikke har hatt noen form for fagsamtale gjennom hele skoleåret.

 

Ellers vil jeg nevne at jeg etter egentreningsperioden leverte en skriftlig egenvurdering, som forøvrig er det eneste skriftlige arbeidet vi har gjennomført. Der vurderte jeg mitt treningsarbeid, så vel som min kompetanse i forbindelse med temaet utholdenhet. Jeg har ikke mottatt tilbakemelding på dette arbeidet.

 

Den eneste formen for vurdering jeg har fått er gjennom halvårsvurderingene; henholdsvis 1.- og 2. termin. Utover dette har jeg ikke fått noe informasjon om min kompetanse i det hele tatt. Da faglærer ikke har hatt jevnlig dialog med meg om utviklingen i faget, har jeg opplevd det som vanskelig å forholde meg til hvilke områder som burde forbedres.

 

Det bemerkes at faglærer som en del av sin begrunnelse, legger vekt på at jeg fikk karakter 5 ved vurdering 1. termin. Samtidig presisiseres det fra faglærers side at det er elevens sluttkompetanse som skal avgjøre elevens standpunktkarakter i vg3. Dette anser jeg som motstridene. Det understrekes at jeg også ved 1. termin reagerte på at jeg fikk karakter 5. Faglærer forklarte da at han i samråd med de øvrige kroppsøvingslærerne hadde besluttet at ingen elever i vg3 skulle få karakter 6 ved 1. termin, men at denne karakteren skulle spares til 2. termin. Her mener jeg retningslinjene for karaktersetting er brutt. På samme måte som at en matematikklærer ikke kan bestemme at ingen elever skal få 6 i matematikk, kan ikke kroppsøvingslærerne bestemme at ingen skal få beste karakter fordi den skal spares.

 

Det presiseres at den nye læreplanen slår fast at elevene skal vurderes etter kompetanse, mens innsats og holdninger til faget går på ordens- og oppførselskarakteren. Standpunktkarakten i vg3 skal speile elevens sluttkompetanse. Jeg mener jeg har vist svært god sluttkompetanse gjennom de fysiske testene vi har gjennomført.

 

Vedlagt følger både fysiske krav til utholdenhet ved vg3 etter læreplanverket for kunnskapsløftet, og fysiske krav til utholdenhet samt styrke ved opptaket til befalsskolen og kriggskolen. Det er naturlig at det ved befalsskolen og krigsskolen, stilles større krav til prestasjoner enn videregående skole, på samme måte som det ved videregående skoler stilles større krav til prestasjoner enn ved ungdomsskoler. Det bemerkes at jeg dekker kravene til karakter 6 med solid margin, både ved videregående skole i forbindelse med kunnskapsløftet og ved opptaket til befalsskolen så vel som krigsskolen.

 

Jeg ber om at karaktervedtaket oppheves, og at jeg får karakter 6.

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

*Mitt navn"

 

 

 

 

 

Vedlegg: Kopi av begrunnelse fra faglærer

Elevvurdering i kroppsøving, kunnskapsløftet - L 06 (bruk av fysiske tester)

Fysiske krav for opptaket til befalsskolen

Krav til fysisk kapasitet ved felles opptak krigsskolene

 

 

 

 

 

 

 

Brev 4:

 

 

 

 

*Mitt navn*

 

 

*Fylke*

fylkeskommune*

*Skole*

 

 

 

 

Klage på standpunktkarakter i kroppsøving -svar

 

Klagen blir i møtekommen.

 

Rektor har i samråd med faglæraren sett karakteren i *kode* til 6 - seks.

 

 

 

Med helsing

 

 

*Rektors navn* *Konsulents navn*

rektor konsulent

 

 

 

 

 

 

 

Edit: Tabellen ble ikke som den skulle, men håper dere skjønner hvordan den ble satt opp likevel. Fikk heller ikke flyttet datoer, navn osv i høyre hjørne. Gidder ikke å scanne inn hele greia heller, så jeg lar det bare være sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...