Gå til innhold

Spørsmål vedrørende jobb


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål om rettigheter på arbeidsplassen.

(Dette er fiktive spørsmål som jeg bare lurer på, men som ikke akkurat nå er så relevant for jobbsituasjonen for øyeblikket, men kan bli)

 

1. Hva er minste lønn? (Jobber som helsearbeider i kommunen)

2. Hvis arbeidsgiver ringer samme dag og lurer på om jeg kan jobbe? Har jeg da evt krav på høyere lønn?

3. Jeg er satt opp på mange vakter fremover, men arbeidsgiver synes det har blitt for mange og vil ta bort noen. Jeg er uenig og vil jobbe. Har jeg rett på lønn allikevel?

4. Hvis man jobber over 37.5 time i uka. Har man da krav på overtidslønn eller er det arbeidstimer i måneden det går på?

5. Hvilke sider kan jeg lese mer om lover og regler? Er det LO jeg skal forholde meg til?

 

Takk for alle seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3. Jeg er satt opp på mange vakter fremover, men arbeidsgiver synes det har blitt for mange og vil ta bort noen. Jeg er uenig og vil jobbe. Har jeg rett på lønn allikevel?

 

Snakker du om overtid her? Isåfall nei, arbeidsgiver kan fjerne vakter. Du har ikke krav på overtid etter ditt egen ønske.

 

Du sier ikke om du jobber deltid eller heltid. Om det er deltid så har du lite rettigheter å forlange timer. Heltid, så har du et bestemt antall timer i uken eller mnd, spørs på kontrakten.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

1. Kommer helt an på alderen din, men er du over 18 vil jeg regne med den ligger på rundt 124 kroner timen eller noe lignende.

 

2. Så fremt det ikke innebærer overtid (over 37,5 timer i uken, eller 8 timer om dagen) så har du ikke det.

 

3. Som AvidGamer sier har du ikke det. Som arbeidstaker (deltids) har du ikke rett til å bestemme antall timer du skal jobbe.

 

4. Kommer an på arbeidsgiveren. Har du fast månedslønn får du avspaseringstimer, har du timelønn får du overtid.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...