tharshan Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Hei! Har kome oppi historie og emne er den kalde krigen. Nokon vil hjelpe meg med problemstilling?
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Kanskje en sammenlikning mellom Vietnamkrigen og Sovjet's krigføring i Afghanistan?
tharshan Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Skrevet 14. juni 2010 Valde ei vid problemstilling eg. Spenningsforholdet mellom USA og Sovjetunionen, og metodene dei brukte for å vise makta.
tharshan Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Skrevet 15. juni 2010 Nokon kan hjelpe meg med kva som er viktig å få med seg på 10 minutt?
Hugo_Hardnuts Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Jeg mener denne artikkelen tar godt for seg hovedpunktene: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_kalde_krigen Jeg mener dog at de glemmer å inkludere hvordan landene støttet gerilja- og motstandsbevegelsene i konfliktene motparten var involvert i, hvilket var en metode de begge benyttet for å undergrave hverandre. Sovjet støttet Nord-Vietnam under Vietnamkrigen med utstyr og utdannelse av spesialister (piloter o.l.), mens USA støttet Mujahedin med våpen og rådgivere under Sovjets krigføring i Afghanistan.
Tj-nome Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 (endret) Vist du skal ha om den kalde krigen og spenningen mellom USA og Sovjetunionen er det lurt og ta med: Truman doktrinen Marshall planen Oppdemningspolitikken (Det lange telegrammet) Berlinblokaden Komekon Nato/Warzawapakten Korea krigen Ungarn 1956 Muren 1961 Cubakrisen Terrorbalanse Tsjekkoslovakia 1968 Vietnamkrigen Murens fall 1989 Der du har med på slutten hvem hadde skylden for den kalde krigen der det er tre forklaringer: Tradisjonalister ( 50-60 tallet): Sovjets agressive holdning overfor Øst-Europa og intensjon om å spre kommunismen over hele verden tvinger USA til oppdemningspolitikk Revisjonister (1970-tallet): USA agressive holdninger overfor Sovjet. Trumandoktrinen, Marshall-planen, NATO...tvinger Sovjet til å gjøre mottrekk. Postrevisjonister (1980-tallet): Begge parters fiendlighet overfor hverandre skapte den kalde krigen Du kan også ta med andre viktige ting som kappløpet til verdensrommet. Endret 15. juni 2010 av Tj-nome
tharshan Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Skrevet 15. juni 2010 Vist du skal ha om den kalde krigen og spenningen mellom USA og Sovjetunionen er det lurt og ta med: Truman doktrinen Marshall planen Oppdemningspolitikken (Det lange telegrammet) Berlinblokaden Komekon Nato/Warzawapakten Korea krigen Ungarn 1956 Muren 1961 Cubakrisen Terrorbalanse Tsjekkoslovakia 1968 Vietnamkrigen Murens fall 1989 Der du har med på slutten hvem hadde skylden for den kalde krigen der det er tre forklaringer: Tradisjonalister ( 50-60 tallet): Sovjets agressive holdning overfor Øst-Europa og intensjon om å spre kommunismen over hele verden tvinger USA til oppdemningspolitikk Revisjonister (1970-tallet): USA agressive holdninger overfor Sovjet. Trumandoktrinen, Marshall-planen, NATO...tvinger Sovjet til å gjøre mottrekk. Postrevisjonister (1980-tallet): Begge parters fiendlighet overfor hverandre skapte den kalde krigen Du kan også ta med andre viktige ting som kappløpet til verdensrommet. Takk skal dokke ha! Skal prøve å få med mest mogeleg på dei 10 minutta!
tharshan Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Skrevet 15. juni 2010 Vist du skal ha om den kalde krigen og spenningen mellom USA og Sovjetunionen er det lurt og ta med: Truman doktrinen Marshall planen Oppdemningspolitikken (Det lange telegrammet) Berlinblokaden Komekon Nato/Warzawapakten Korea krigen Ungarn 1956 Muren 1961 Cubakrisen Terrorbalanse Tsjekkoslovakia 1968 Vietnamkrigen Murens fall 1989 Der du har med på slutten hvem hadde skylden for den kalde krigen der det er tre forklaringer: Tradisjonalister ( 50-60 tallet): Sovjets agressive holdning overfor Øst-Europa og intensjon om å spre kommunismen over hele verden tvinger USA til oppdemningspolitikk Revisjonister (1970-tallet): USA agressive holdninger overfor Sovjet. Trumandoktrinen, Marshall-planen, NATO...tvinger Sovjet til å gjøre mottrekk. Postrevisjonister (1980-tallet): Begge parters fiendlighet overfor hverandre skapte den kalde krigen Du kan også ta med andre viktige ting som kappløpet til verdensrommet. Kan det vere lurt ha alle dei punkta på powerpoint presentasjonen?
Tj-nome Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Har no laget en power point med dei punktene som jeg fekk 6-ar på i Historie. Du kan ha med alle dei viktige punktene ja.
tharshan Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Skrevet 15. juni 2010 Har no laget en power point med dei punktene som jeg fekk 6-ar på i Historie. Du kan ha med alle dei viktige punktene ja. Kunne du ha tenkt å sendt meg presentasjonen? Har laga ei med fleire punkt, men blir alt for lang.
Tj-nome Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Min er mye lengre når den er på 64 sider. (Laget for 20 min presentasjon)
jahas Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Husker jeg imponerte sensor med å kalle de landene i øst-europa som lå mellom tyskland og sovjet for buffer-stater. En buffer er en slags demping som brukes mellom tog om jeg ikke husker feil. De skulle dempe et angrep på sovjet, slik at sovjet bare kunne knuse de som ville være igjen av styrkene når de nådde sovjet.
tharshan Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Skrevet 15. juni 2010 Min er mye lengre når den er på 64 sider. (Laget for 20 min presentasjon) Wow, okei. Har 9 sider, og synest at det er for langt. Bruka 20 minutter på å fortelle det eg vil fortelle. Jaja, for berre korte litt her og der...
tharshan Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Skrevet 15. juni 2010 Min er mye lengre når den er på 64 sider. (Laget for 20 min presentasjon) Wow, okei. Har 9 sider, og synest at det er for langt. Bruka 20 minutter på å fortelle det eg vil fortelle. Jaja, for berre korte litt her og der... Umuleg å holde seg til 10 minutt. Havna på 15 minutt :/
Tj-nome Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Sikker? bruke rundt 10 min med dem punktene, Kan godt være jeg går kortere inn på emne og huske ikke alt i hove, men med dei stikkordene var jeg på 9 min.
tharshan Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Skrevet 15. juni 2010 Sikker? bruke rundt 10 min med dem punktene, Kan godt være jeg går kortere inn på emne og huske ikke alt i hove, men med dei stikkordene var jeg på 9 min. eksamen på vg3 du fekk 6-ar på?
Tj-nome Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Det er privatist eksamen jeg fekk 6-ar på. Da fekk jeg kalde krigen
tharshan Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Skrevet 16. juni 2010 Læreren elska å ødelegge. Alle andre fekk lov å presentere seg ferdig. Eg vart stoppa på sekunden, og han spurte same spørsmålet i 20 minutt som eg ikkje klarte å svare på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå