Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Samsyn og dybdesyn


Stian-89

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Når jeg var liten gikk jeg til øyelege en del pga sjegling, og min mor sier at jeg fikk beskjed om at jeg mangler samsyn og dybdesyn.

Jeg merker ikke noe galt med synet mitt den dag i dag (er 20 år).

 

Hva vil det si å mangle samsyn og dybdesyn?

Hvordan kan jeg finne ut om det stemmer, eller om det at jeg mangler det bare er tull?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsyn og dybdesyn er 2 sider av samme sak, for å ha et godt dybdesyn så må samsynet være i orden. Dybdesyn oppnås når begge øynenes bilder (som på grunn av avstanden mellom øynene avviker litt fra hverandre), smelter sammen til ett bilde i hjernen (samsyn). Det sammensmeltede bildet i sin tur er det som gir synsbildet dybde.

Det er mange ting som kan føre til reduksjon/bortall av dybdesynet, men i ditt tilfelle så går jeg ut ifra at det er skjelingen som er årsaken. Men skjeling kan en faktisk vokse av seg så det er ikke sikkert at du mangler dybdesyn i dag.

 

Der finnes tester en kan ta for å finne ut hvor godt dybdesyn/samsyn en har, noe en øyelege vil kunne hjelpe deg med.

Lenke til kommentar

Dersom du ikkje har dybdesyn er det til dømes berre erfaring som vil fortelle deg kor langt ned eit (trappe)trinn går, du vil ikkje ha evne i det heile tatt til å avgjere om du kjem til å slå deg forderva eller ikkje merke det i det heile tatt (satt litt på spissen), du må basere deg fullstendig på å analysere miljøet over og under trinnet for å avgjere kor langt ned det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...