Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC krasjer i spill med feilmelding i blåskjerm


Anbefalte innlegg

Når jeg spiller krasjer PC i bluscreen, rekker ikke å se hva som står der, siden PC rebooter med en gang.

 

Det varierer hvor lenge jeg kan spille før det skjer. Av og til kan jeg spille i et par timer før det skjer, og noen ganger skjer det etter 15 min. Det skjer på forskjellige spill, så det har ikke noe med spillet å gjøre

 

Har oppdaterte drivere for skjermkort og hovedkort. Har også prøvd å formatere Windows partisjonen og innstalert på på nytt. hadde Windows 7(32bit) tidligere og har nå innstalert Windows 7(64bit). Men det er samme feil med begge OS.

 

Noen som har har tips til hva jeg kan prøve? PC har vært slik lenge nå, og er på tide å finne en løsning nå, da det er veldig iriterende.

 

Specs:

Hovedkort: ASUS P5Q SE2

Skjermkort: NVIDIA GeForce GTX 275

RAM: 4 gb

CPU: Intel® Core2 Quad CPU Q9550 @ 2.83GHz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, PC krasjet nettopp igjen etter å ha spilt League of Legends i ca 1 time, og måtte skru av strømmen i 10 sekunder før jeg i hele tatt ikk startet PCn.

 

Her er det jeg fant i bios som omhandlet Volt, og det var på CPU, fant ikke noe under RAM

 

Power -> Hardware Monitoring

 

CPU Voltage [1,112]

3,3 Voltage [3,312]

5 Voltage [5,616] (denne var skrevet i rødt, uten at jeg vet at det har noe å si)

12 Voltage [12,040]

 

Kunne ikke endre på noe av dette

 

 

Ai Tweaker

 

CPU Voltage sto på Auto, og var ikke mulig å se hvor mye den sto på, der kunne jeg velge fra Min 0,8500V til Max 1,7500V

 

Er det på denne jeg skal stille? og hvor mye volt tror du jeg bør starte på? vil ikke gjøre noe før jeg er sikker:)

 

 

Ellers så har jeg funnet ut at skjermkortet ligger på ca 64 grader, når jeg spiller Farcry 2. Det er vel akseptabelt?

Endret av AndersAu
Lenke til kommentar

last ned afterburner med kombustor og prime95. stresstest skjermkortet med kombustor og cpu med prime. kjøre du prime med blend så tester den litt minne også.

last ned og kjør feks coretemp sammen med prime.

 

ai tweaker må vel settes til manuel for og kunne justere ram volt, men det er neppe for høy volt på ram som gjør at det fryser.

 

64grader på skjemkort høres bra ut, men kjør test på det uansett

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Når jeg kjørte Prime fikk jeg denne feilmelding:

 

"Possible hardware failure, consult readme.txt file, restarting test.

ERROR: ILLEGAL SUMOUT

Maximum number of warnings exceeded.

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4

Hardware failure detected, consult stress.txt file.

[sun Jun 13 16:17:34 2010]"

 

Hva kan jeg gjøre med dette?

 

 

Hva skal jeg se etter i Afterburner når jeg kjører en kombustortest. kjørte en test i 10 min, og der ble max temperature 7.

 

Med Coretemp målte den max 69 grader. kjørte da prime og kombustor samtidig.

Endret av AndersAu
Lenke til kommentar

kjør en og en test. det du ser etter er jo at det er stabilt og ikke fryser/kresjer ol.

høres ut som du har for lite strøm på enten cpu eller minne, men syns det er rart om ikke har overklokket.

prøv og slakke timing på minnet ditt ett.

 

om du kjøre 10min eller noe med small FFT i prime og det går bra så er det sikkert ram relatert.

prøv deretter blend(pass tempraturer)

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva jeg skal stille på i Bios:/

 

Finner DRAM timer control eller noe, og under der var det mange alternativer, og var ingen som sa noe om timing, sto heller ikke hvilken verdi det var på siden alt nesten sto på auto, og blir da værre å sette en verdi uten å vite hva den er på ordinært. Vil ikke stille på noe i bios uten at jeg er sikker på at jeg stiller riktig:p

Lenke til kommentar

En av de enkleste tingene å prøve er å ta "Load setup default" eller "Load optimized default" i BIOS for å resette alle instillinger, i tilfelle noen instillinger har blitt feil.

 

Prøv så om det er stabilt, hvis ikke prøv å sette minnespenning til litt over default, kan hende du må sette noen valg til manuelt for at du skal kunne justere dette. Er mange forskjellige BIOS'er så kan ikke gi noen eksakt oppskrift. Tipper det er RAM som er beregnet for 1.8V eller 1.9V på dette kortet, da bør man kunne prøve opp til 2.0V eller 2.1V uten å skade minnet, gå ikke over dette.

 

Prosessortemperaturen er ikke bekymringsverdig med mindre den nærmer seg 100 grader.

 

En annen ting du kan gjøre er å oppdatere bios på hovedkortet om det ikke er gjort alt, kan fikse kompatibilitetsproblemer med minne osv.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Standar volt på minnet var 1,8, prøvd å sette den opp til 1,9 og 2,0, og 2,1. Primetesten feilet på alle 4 etter ca 7/8 min.

 

Ser ut som jeg har den nyeste versjonen av Bios, har versjon 0601, som ble sluppet 24.04.2009.

 

Har også sett litt rundt på nettet, og mange sier det at det kan være litt "skummelt" å oppdatere bios. Så vil prøve å ungå det med det første.

 

 

Er det noen flere tips der ute?

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg har funnet feilen:)

 

Testet en og en rambrikke på forskjellige innganger på hovedkortet.

 

Rambrikke(1) feilet i testen på inngang A2 etter 12 min

Rambrikke(2) sto testen på inngang A1 etter 16 min

Rambrikke(1) sto testen på inngang A1 etter 16 min

 

Koblet deretter begge rambrikkene på ingang B1 og B2 og da sto den testen etter 16 min

 

Etter min vurdering er det inngang A2 det er noe feil på, så får bare prøve å se hvordan det går framover med dette oppsettet.

 

Takker for all hjelp her så langt, og håper ikke jeg kommer tilbake til denne tråden:)

Endret av AndersAu
Lenke til kommentar

Hei. Jeg får bluescreen på samme måte som AndersAu får. Jeg fikk med meg alt som stop på bluescreenen, men har ikke anelse om hva problemet er, så lurte på om noen kunne fortelle meg om dere så visste. Her er det som sto på bluescreenen:

 

Problemsignatur:

Navn på problemhendelse: BlueScreen

OS-versjon: 6.1.7600.2.0.0.768.3

ID for nasjonal innstilling: 1044

 

Tilleggsinformasjon om problemet:

BCCode: a

BCP1: 0000000000000008

BCP2: 0000000000000002

BCP3: 0000000000000000

BCP4: FFFFF8000321633E

OS Version: 6_1_7600

Service Pack: 0_0

Product: 768_1

 

Filer som bidrar til å beskrive problemet:

C:\Windows\Minidump\061510-31980-01.dmp

C:\Users\Doff\AppData\Local\Temp\WER-73336-0.sysdata.xml

 

Les vår personvernerklæring på Internett:

http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0414

 

Hvis personvernerklæringen på Internett ikke er tilgjengelig, kan du lese personvernerklæringen frakoblet:

C:\Windows\system32\nb-NO\erofflps.txt

 

Det står at disse filene beskriver problemet, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med de eller hva de er for noe. Hvis noen er gode på dette, vær så snill og gi meg noen tips=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...