Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ledninger smelter, hva har jeg gjort galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt problemer med instrumentbelysningen min og i dag tok jeg å loddet på en ledning på den ledningen som går inn til lysene i instrumentpanelet, loddet den fast på ledningen på lysbryteren så når jeg skru over på bare park eller nærlys så kommer instrumentbelysningen på. En enkel og billig reperasjon som fungerer, etter ca 10 sekunder så kom det røyk ut fra panelet i baksetet hvor jeg har 12-volts uttak og 2 stk knapper til varmen i baksetet, dette går på samme krets men jeg skjønner ikke hvorfor ledningen inni der skal smelte når jeg lodda på en ledning på lysbrytern, det er nesten ikkeno strøm som går til de 5 watts pærene i instrumentet. Hva har jeg gjort galt?

post-130218-1276273644,4468_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ikke ledningen jeg har lodda på selv som smelter, det er ledningen til varmesetene i baksetet. De går på den samme sikringen

Endret av Gryterett
Skrevet (endret)

Er nok mye rart du kan ha gjort der, avhengig av hva det er du har loddet sammen. Det som kan være er at den ledningen du har loddet kobler sammen to kretser som ikke skal være sammenkoblet, slik at belastning fra f.eks lysene (siden det er en lysbryter innblandet) går via en annen krets med for tynne ledninger.

Det er veldig lite lurt å lodde sammen kretser slik med mindre du er helt sikker på at det er slik det skal være. Du har her sansynligvis vært veldig nært å lage en bilbrann.

Det minste du kunne gjort her er å lage en egen krets med et relè, og sikring på hovedstrømmen(!!), som du styrer fra lysbryteren.

Det er forresten veldig stor sansynlighet for at du har brendt av noe andre steder. Den ledningen du har funnet avbrent kan likegodt være et resultat av ledninger som har smeltet sammen et annet sted i ledningsnettet.

Endret av gxi
Skrevet

Vet at for å spare penger så bruker bilmerkene så tynne ledninger som mulig, så da regner jeg med at de ikke tåler noen belasting utenom det som skal være der. Har koblet bort den ledningen jeg satte på der og problemet ble borte. Skal kjøpe ordentlig ledning som tåler strømmen med sikring og bryter og sette på batteriet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...