Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg vil forandre livet mitt, men hvor og hvordan skal jeg starte?


Gjest Gjesten

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesten

Hei.

 

Først av alt, så vil jeg bare si at. Ja, jeg vet og er klar over at det er meg det står på og at det ikke finnes noe magiskpille. Det er jeg som må gjøre det, og at ingen andre kan hjelpe eller gjøre noe..

 

Problemet mitt starter rett og slett med at jeg sliter med motivasjonen og selv-disiplin. Jeg innser selv at det er her jeg må starte for at jeg skal klare i det hele tatt å forandre livet mitt. Jeg har lenge utsatt "Nå skal jeg forandre livet mitt"-uttaelsen snart i tre år uten å ha løftet ei finger. Når jeg først går inn for det, så faller jeg bare tilbake etter noen par dager. Jeg prøver og prøver, men av en eller annen grunn så gir jeg opp - Grunnen er lett, det er motivasjonen og selvdisiplin mener nå jeg. Finnes det noe metoder for å bli bedre på motivasjon og selvdisiplin egentlig? Jeg er klar over at man ikke kan lese seg til det, og at man må gjøre det i praksis for å i det hele tatt kunne se noe til forandringer. men vet ikke helt hvor og hvordan jg skal starte. :)

 

jeg kan si så mye som at livet mitt har både gått opp og ned.Livet har blitt preget av Alkohol, dødsfall og "middelmådig" oppvekst. Dette har selvfølgelig noe med den personen jeg er i dag.

 

Etter dødsfallet på en veldig nær slekning og som jeg hadde tilltro til, så raste alt. Ting ble mye verre, og jeg ble mer usikker, angsten steg, engsteligheten ble mange gange verre da denne personen var den som gjorde at jeg følte meg sikker og ikke redd fra å komme hjem fra skolen eller være hjemme i helgene.. Jeg var 14år når dette skjedde, og vil si at det hadde en stor påvirkning. Jeg ble innsluttet(eller hva nå det het), hadde lite kontakt med venner og familie. Dette har da forandret kommunikasjonen og språkutaelsen min. Jeg har blitt nervøs, språket mitt har blitt ganske så dårlig, snakker lite, blitt mer opptatt av hva andre tenker om meg osv. rett og slett det som tyder på sosial angst!

 

Jeg bor og studerer nå langt vekk fra det stedet jeg er oppvokst fra. jeg gikk virkelig inn for å forandre meg når jeg flyttet til et annet sted, for jeg trodde at det kunne muligens hjelpe meg. men etter å ha bodd her en stund så har det ikke hatt noe særlig stor påvirkning, bortsett fra å slippe å komme hjem til alkoholuk av og tilt eller være redd for når det nærmer seg helgene da for det meste alkoholen blir sprettet opp. Bare for at det også er sagt, så er miljøet jeg er og var i veldig grei. Omgåes med helt vanlige venner og mennesker. så den biten er forsåvidt grei.. Det sikkert mere ting jeg kunne har skrevet, og kommer vel til å gjøre det. men er litt desperat på å få det ut nå

 

 

Jeg er i begynnelsen av 20årene, derfor jeg kanskje litt desperat på å forandret livet mitt nå enn når jeg er 30-40år.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tren. Det kan hjelpe både på motivasjon til å gjøre andre ting, samt at det kan hjelpe på selv disiplinen. Når du trener så setter du deg noen få enkle mål. Ikke store mål, men bittesmå delmål. Etterhvert som du klarer å oppnå disse målene så vil motivasjonen og disiplinen øke. Hva du trener er mindre viktig.

Lenke til kommentar

Det høres lurt ut å begynne å trene.

Da blir man vant med å sette mål, og vant med å jobbe mot dem og se at man klarer å nå dem.

 

Kanskje det inspirerer til å ta større og større steg, og sakte men sikkert endrer holdningene dine i forhold til deg selv.

Lenke til kommentar
Gjest gjest

Hei, og takk for gode svar. Først og fremst, så har jeg ikke noe problemer med kroppen. Jeg er verken overvektig eller en som sitter mye foran pc'n. (2-4t)

Jeg har lenge tenkt på å begynne å trene igjen, da jeg vet at dette hjelper ganske mye med motivasjonen og disiplinen. Jeg trente veldig mye før, før dødsfallet skjeddet, men siden dengang så har jeg rett og slett ikke hatt interessen. Problemet er bare at økonomien er relativt ganske dårlig nå..jeg er klar over at man kan gjøre ting hjemme, memn det blir ganske fort kjedelig når man bare gjør det samme hele tiden. men siden jeg skal hjem denne sommeren så skal det ike være noe problem med å få penger.

Lenke til kommentar

Har du hørt om tankefeltterapi (EFT)? Jeg anbefaler at du googler det og leser litt om det og prøver det ut. Det høres helt tullete ut og jeg lo godt da jeg hørte om det første gang :p Har selv så vidt prøvd det litt nå, og har merket at det har gitt effekt!

Her er en bra video:

tapp på det du føler plager deg, trenger ikke være depresjon som i den videoen. Det er helt gratis å prøve og tar 20 minutter :) Kan hende du må prøve flere ganger, men jeg merka effekt første gang! så det er verdt et forsøk!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...