Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i Religion og Etikk, VG3


Anbefalte innlegg

Dette er tråden for oss som skal opp i RE på torsdag. Her kan vi dele tanker og planer, og diskutere problemstillinger.

 

Skriv gjerne hvilket tema du fikk, og hvilken problemstilling du har tenkt til å velge.

 

Selv fikk jeg "Gudsbegrep, menneskesyn (inkl. kjønnsperspektivet) og etikk i Islam og Buddhisme", og jeg vurderer å bruke problemstilling nr 1: "Sammenlikn gudsbegrep og menneskesyn i islam og buddhisme. Hvilke konsekvenser får dette for etikk og livsførsel?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk oppg:

 

"Sammenlign synet på lidelse i kristendommen, lissynshumanismen og en tredje religion jeg har studert. Drøft hvordan synet på lidelsen påvirker virkelighetsoppfatninge, menneskesynet og frelsetanken innenfor disse religionene og livvsynene."

 

Noen som kan hjelpe meg litt? står så lite om det på både internett og i boken ;/

Lenke til kommentar

Jeg fikk oppg:

 

"Sammenlign synet på lidelse i kristendommen, lissynshumanismen og en tredje religion jeg har studert. Drøft hvordan synet på lidelsen påvirker virkelighetsoppfatninge, menneskesynet og frelsetanken innenfor disse religionene og livvsynene."

 

Noen som kan hjelpe meg litt? står så lite om det på både internett og i boken ;/

 

Hvilken bok har du? Tro og Tanke?

Lenke til kommentar

Jeg fikk temaet "Religioner og menneskerettigheter". Ganske lett tema igrunn :)

 

Valgte problemstillingen: "Drøft forholdet islam og hinduismen har til menneskerettighetene".

 

Tenkte å ta for meg:

 

  • Islam: Sharialoven
  • Hinduismen: Kastesystemet

Skal gå i dybden, dvs ta for meg litt av historien bak både sharialoven og kastesystemet i India. Deretter ta for meg likheter og forskjeller fra før i tiden, i motsetning til dagens samfunn.

 

Har forøvrig Tro og Tanke som lærebok.

 

Hva tror dere?

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar

Dersom du har om ritualer kunne det vel vært innteresant å sammenligne to religioner som f.eks buddhisme der meditasjon er noe av det mest grunnleggende for religionen, men f.eks luthersk kristendom der riter blir tilagt mindre vekt. Vet ikke hva du tenker i forhold til hvordan du skal fremstille det?

 

Har muntlig eksamen problemstillingen jeg har er "Hvilke forklaringer finnes om lidelse og det ondes problem innenfor Buddhisme, Islam og Humanisme?"

 

Noen med forslag til sentrale ting å gå innom el.l?

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i religon og etikk i dag selv. Fikk oppgaven: Ta utgangspunkt i emnet etikk i kristendommen og humanismen. Se etter forskjeller og likheter. Lag en problemstilling ut i fra dette temaet og presenter svar på din problemstilling. Bruk sentrale begreper og teorier i faget til å belyse din problemstilling.

 

Noen som har noen forslag til problemstilling? Og evt hva som kan taes med i resten av oppgaven.

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i religon og etikk i dag selv. Fikk oppgaven: Ta utgangspunkt i emnet etikk i kristendommen og humanismen. Se etter forskjeller og likheter. Lag en problemstilling ut i fra dette temaet og presenter svar på din problemstilling. Bruk sentrale begreper og teorier i faget til å belyse din problemstilling.

 

Noen som har noen forslag til problemstilling? Og evt hva som kan taes med i resten av oppgaven.

 

Sentrale begreper innen etikk:

 

Kristendom:

- Guds vilje

- verdier og normer

- nestekjærlighet

- menneskeverd

- de ti bud

 

Humanismen:

- autonom etikk

- frihet, selvbestemmelse

- solidaritet

- gjensidighet

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i Religion idag. Fikk om et emne som jeg helt ikke skjønner. Oppgaven jeg fikk var : Lag en problemstilling hvor du ser på både sentrale nyreligiøse uttrykk, som det du finner i artikkelen, og en valgfri religion. Bruk sentrale begreper i religion- og etikkfaget for å belyse din problemstilling.

 

Og artikkelen vi fikk med var en artikkel om Martha sin engleskole..trenger virkelig hjelp her! :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg kom også opp i Religion idag. Fikk om et emne som jeg helt ikke skjønner. Oppgaven jeg fikk var : Lag en problemstilling hvor du ser på både sentrale nyreligiøse uttrykk, som det du finner i artikkelen, og en valgfri religion. Bruk sentrale begreper i religion- og etikkfaget for å belyse din problemstilling.

 

Og artikkelen vi fikk med var en artikkel om Martha sin engleskole..trenger virkelig hjelp her! :)

 

Jeg fikk en lignende oppgave. Formulerte min problemstilling slik: Hvordan har religions- og livssynsmangfoldet i Norge utviklet seg fra et enhetlig samfunn til en religiøs markedsplass? (Presentasjonen inkluderer en sammenligning av noen av fremtredende religionen på den religiøse markedsplassen.)

Regner med at du kan se på noen av "Smiths 7 dimensjoner" (etikken, læren, myten, riten, opplevelsen, bygningen og en til :p ) Også bruker du to- tre av de for å sammenligne en "ny religion, som feks TM, og en eldre religion, som feks Isalm/Kristendommen. Men virker som om det er viktig å få med seg begreper som "den religiøse markedsplassen", og komme med eksempler på hvorfor det oppstår nye religioner.

 

Det er ihvertfall det jeg fokuserer på. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...