Gå til innhold

ustabil CPU/HK? Q9450 / MSI P45 Platinum


Anbefalte innlegg

Er ikke sikker på om dette er rette stedet for å poste, men siden problemet oppsto i helga etter at jeg bytta CPU poster jeg det her.

 

Jeg lurer på om jeg sliter med en ustabil prosessor.

I helga bytta jeg fra en C2Q Q6600 til en C2Q Q9450. Jeg resatte bios og formaterte PC'en (win7Pro). Nå plages jeg med random BSOD'er som skjer som raskt at jeg ikke klarer få med meg hva som står. At jeg har en ustabil OC er bare å utelukke med det samme da jeg ikke kjører noen OC (!). Jeg vil også utelukke PSUen da den jeg har klarte 24/7 clock på Q6600'en på 3.6 Ghz (dvs 50% OC) selv om jeg bare har 4 pin til cpu og ikke 8 Pin, som HK støtter. (vet ikke hva det har å si?)

 

Annen HW:


  •  
  • Hovedkort: MSI P45 Paltinum
  • Ram: 4GB Corsair Dominator (PC2-8500 5-5-5-15)
  • Skjermkort: EVGA 9800GTX+ (Flashet til GTS250)
  • Harddisk: 4 stk Western Digital Caviar (2x 500GB, 2x 1TB)

Tenker det er relevant for problem løsning..

 

CPU kjøles forøvrig med luft og kobber (thermalright True Copper med Push'n'pull monterte vifter.

 

 

 

Overclockersclub MSI review

 

Overclockersclub Q9450 review

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minne er OK, testet det nå.

Jeg ha ikke fin testet slik i bios enda, men systemet virker mer ustabilt bare jeg kjør den minste endring som går på volt, fsb osv..

har også stilt powersettings i Win7 slik at de ikke skla ha noen innvirkning på dette, EIST (speedstep) er også deaktivert.

Nå viser det seg at det **ckes opp også på stock (2.66 Ghz) så for at maskinen skal virke har jeg nå underklokket CPU til 2,5, men vises som 2,4 i CPU-Z. Volten er akkurat lik nå som på 2,66, 1.240, Volten kjøres på auto. Jeg har noen andre RAM-brikker liggende som jeg skal teste med senere i kveld, eller i morgen. kjører alt av volt på auto så ser ikke helt hva som kan være problemet:S

Lenke til kommentar

Men da skal jeg se på VTT hvis jeg får tid når jeg kommer hjem=)

 

Oppdaterer så snart jeg vet noe mer

 

Edit:

Da har jeg justert litt på VTT, måtte mer enn et par hakk opp men maskinen virker stabil nå. Og takker med dette veldig for hjelpen!

Klokka opp til 2,8 Ghz nå i første omgang og kjørte Intel Burn Test vellykket på max stress level. Så nå skal jeg klokke videre og se hvor langt jeg kommer. legger det sikkert til i overklokkings tråden etter hvert=)

 

Edit 2: 3 timer Prime stabil:D

Endret av mariusox2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...