Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny oppvaskmaskin; Opplevelse av støy?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en ny oppvaskmaskin, og til forskjell fra tidligere boforhold har vi nå en åpen kjøkkenløsning rett inn til stuen. I den anledning lurer jeg på om noen kunne delt noen erfaringer med hvor godt maskinene høres?

Jeg er jo klar over at en maskin på 52 decibel høres bedre enn en på 43, men er forskjellen mellom f.eks 44 og 48 decibel verdt å betale nesten 2000 kroner for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en xbox eller ps3 bruker 55-56db. om du har en innebygd opppvaskmaskin under benken så vil man ikke få 44-48db ut derifra. nermere 30-35 ca..

 

Det som kan være kjekt å være på utkikk etter er energi forbruket. er det en A eller A+ i energi forbruk så er det bare å kjøre på uavhengig om den har 44 eller 48db fordi du vil langt i fra høre så mye lyd.

 

4db forskjell er veldig lite og det er ingen vitsi å betale 200kr ekstra hvis det er detn eneste forskjellen, men kan aldri tenke meg det er den eneste forskjellen så da kan det være lurt å finne utav hva som er forskjellen. jeg tenker at forskjellen går mest på energi forbruket, display og funksjoner.

 

Håper det var til litt hjelp :)

Lenke til kommentar

Det som kan være kjekt å være på utkikk etter er energi forbruket. er det en A eller A+ i energi forbruk så er det bare å kjøre på uavhengig om den har 44 eller 48db fordi du vil langt i fra høre så mye lyd.

Hva er det du suller om? 48dB er høyere enn 44dB, uavhengig av hvilken energiklasse det er snakk om.

 

Håper trådstarter har en viss form for kritisk sans og filtrerer bort sprøyt som i innlegget over her.

Lenke til kommentar

Desibelskalaen er logaritmisk, og en økning på 10 dB skal være være en tidobling av støyen, en dobling av støyen svarer til 3 dB mer. I teorien.

 

Vi kjøpte en Gram til under 5000 på Elkjøp i forrige uke med 46 dB. Vi valgte den framfor andre i samme prisklasse med 48 eller 49 dB. Maskinen svosjer så lavmelt at den knapt høres gjennom åpen kjøkkendør når man sitter foran TV-en med moderat volum på. Det som høres er litt raping i rørene når den har pumpet ut, men det er sannsynligvis ikke maskinens feil. Dersom man ikke er svært var for repeterende lyder, tror jeg neppe dobbelt så høy svosjing ville vært sjenerende, og det ville heller ikke vært verdt å betale noe særlig ekstra for å halvere lyden.

 

Det som kan være verdt å betale ekstra for, er kvalitet på innredninga. Ser det brukervennlig og holdbart ut, eller er det en mye billig plast og løsninger som gjør det lite fleksibelt og krøkkete og plassere det som skal vaskes? Energiforbruk, utvalg av temperaturer og programmer, og hvordan de stilles inn bør man også vurdere. Selv synes jeg at resttidindikator er et must. Kjekt å kunne se om maskinen er ferdig om en time eller fem minutter.

Lenke til kommentar

Det som kan være kjekt å være på utkikk etter er energi forbruket. er det en A eller A+ i energi forbruk så er det bare å kjøre på uavhengig om den har 44 eller 48db fordi du vil langt i fra høre så mye lyd.

Hva er det du suller om? 48dB er høyere enn 44dB, uavhengig av hvilken energiklasse det er snakk om.

 

Håper trådstarter har en viss form for kritisk sans og filtrerer bort sprøyt som i innlegget over her.

 

herregud da mann. LES

 

seff er 44 mindre enn 48 men så lenge den står under benken og man har tv på i stua så hører du ingenting på noen av de nivåene pga benken tar mye støy slik at det er ikke 44/48 som kommer ut til stua, det er mer som 30/35 og med tv på så hører man absolutt ingenting til det der.

 

forskjellen mellom 44 og 48 er så sinnsykt liten at det er umerkbart nesten

 

LES

 

Husk også på at dB-skalaen er logaritmisk, 48 dB er over dobbelt så "høyt" som 44dB.

 

http://en.wikipedia..../Decibel#Merits

 

skru på anlegget ditt og prøv. jeg lover deg du merker ikke forskjell engang

 

LES

 

det er veldig rart at jeg da må skru opp minst 10db for å høre noe særlig forskjell på for eksempel 30 og 40 desibel. men når man er oppe i 70/80db da er tingen noe anna, da merkes hver eneste lille desibel man skrur opp kraftig

 

og det med dobbel 8" høytalere og en god forsterker til

 

rart at xbox ikke høres ut som et bråk da på hele 55db mens oppvaskemaskin er ikke merkbart på 48db. hmmm kanskje fordi det ikke er så mye forskjell i ørene til mennesket

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.:)

 

Vi var på expert i dag,og bestemte oss vel egentlig for denne:

 

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=125116

 

Det står at den skal gi omtrent 44 decibel, men maskinen hadde en god del praktiske løsninger, så det opplevdes ikke som å måtte betale masse kun for redusert lyd.

Så da den var satt ned med 500, og selger-dama lovet å komme hjem og skrubbe grytene mine om ikke gryteskrubbe-funksjonen på maskinen virket tilfredstillende, så ble vi overbevist.

Lenke til kommentar

Internettpris på 5499, kostet den mer i butikk?

 

Den andre du tenkte på, var det til 3500? De i den prisklassen har stort sett masse plast innvendig der de dyrere har rustfritt stål. Da jeg så innsiden av dem på Expert i forrige uke, ble jeg fort skeptisk. Kanskje det er holdbart, kanskje må man regne noen år kortere levetid enn på den maskinen du nå har kjøpt.

 

Uansett, gratulerer med noe som sannsynligvis er et godt valg.

Lenke til kommentar

forskjellen på en 3500kr og 5500kr på alt av hvitevarer er vanvittig stor. det handler om kvalitet, energi forbruk, støynivå, funksjoner og diverse divers.

 

3500kr er billig, sosse klassen. 5500 er normalklassen med god kvalitet.

 

det er som å sammenligne volvo og lamborghini

Lenke til kommentar

Internettpris på 5499, kostet den mer i butikk?

 

Den andre du tenkte på, var det til 3500? De i den prisklassen har stort sett masse plast innvendig der de dyrere har rustfritt stål. Da jeg så innsiden av dem på Expert i forrige uke, ble jeg fort skeptisk. Kanskje det er holdbart, kanskje må man regne noen år kortere levetid enn på den maskinen du nå har kjøpt.

 

Uansett, gratulerer med noe som sannsynligvis er et godt valg.

 

Ja, ser nå at den har samme internetpris som det tilbudet som vi fikk i butikken. Men om man bestiller på nett så kommer det vel noe frakt oppå? Samt at man ikke får ta med seg varen hjem samme dagen. Ulempen med dette tilbudet var at det er en utstillingsmodell. Får ikke gleden av å pakke ut en flett ny maskin. Men det er sikkert verdt 500..:p

 

Så ut til å være stål, samt at opplevd kvalitet var bedre på denne maskinen enn de rimeligere. Det var en del finesser og praktiske løsninger, selv om stett-støtte og høydejusterbar overkurv kanskje ikke er det jeg bruker mest.

 

Men den gjør nok uansett nytten, og nå er det jo ikke hver dag en kjøper hvitevarer, så jeg skal overleve å legge litt mer penger i det. :)

(Bortsett fra at jeg nå har funnet ut at kjøleskapet mitt bråker noe voldsomt. Var vel det billigste jeg fant på Elkjøp i sin tid, så tror muligens et nytt kjøleskap skal settes på ønskelisten...)

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på; Den nederste kurven i denne maskinen hadde mulighet for å slå ned pinnene som ellers holder oppe tallerkener. Er dette noe som knekker lett, siden det er plast, eller er det beregnet en viss holdbarhet på det. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...