Gå til innhold

Skal kjøpe Alienware M15x - men er litt usikker på hvilket sjermkort:S

Radeon HD 5850 vs Gtx 260M  

6 stemmer

1. 1. Hvem mener du er best om 1-2 år?

• Ati Mobility Radeon HD5850
    • Nvidia Gtx260M
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

EG har tenkt å kjøpe meg ny bærbar pc - og det blir en Alienware M15x med:

I7 720 prosessor

4gig DDR3 Minne

og eit ubestemt sjermkort

det er vel den mest vesentlige infoen

Det eg ser etter i sjermkortet er ikkje bare gaming ytelsen, så lenge eg kan kjøre eit spill på god grafikk(i forhold til "Ultra" god) pr dags dato, og gjerne litt fremmover^^

eg vil heller ikkje ha eit kort som koker og bråker, så om noen har eit av de sjermkorta, hadde det vore kjekt med litt info om støy og temperaturer:)

er directx11 verdt eit ekstra "poeng" til ati kortet i forhold til directx10?

og kommer alienware sine pcer med DDR5 minne på 5850?

Kanskje begge korta er best på kvar sin måte - så eg legger til litt meir om kva eg bruker pcen til:

Ser mye serier/filmer - i hd kvalitet

Skal begynne på fagskole - så blir også ein del skriving - og rapport laging( :thumbdown: )

spiller for tida world of warcraft, og holder meg til xboxen og min rå stasjønære pc dersom eg spiller noe med rå grafikk, så selv om eg kanskje må ner i medium på få spill for og ha den beste "spillopplevelsen" på den bærbare - så gjør det ingenting.

pcen skal vare lenge = 3-4 år, og den skal funke i den tid som min nåverende 3-4år gamle xps m1710 funker pr i dag ,kjører dragon age på medium/low med brukbar fps, wow på medium/high, og ser filmer i HD uten noe problemer(ikkje sikker på om sjermkortet hjelper til dær men.

Så, eg trenger ikke det beste av det beste, men noe som kan vare, og er verdt penga, skal kjøpe pcen for rundt 16000+, men dersom gtx er verdt og strekke seg til 16500+, så gjer eg kanskje det^^

Ps, venligs legg igjen ein stemme på avstemningen dersom du har litt peiling:P

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alienware er jo litt dyre, men eg eg tar det som og legge litt ekstra penger i "kabinettet" når det gjelder utseende og kvalitet^^

Hd 5850 (mest sansynlig ddr3- men ikkje 100% sikker)

og nvidia gtx 260

det er de det står mellom^^

Skrevet

Fra svakeste til kraftigste:

HD5850 med DDR3 --> GTX260 --> HD5850 med GDDR5.

Om HD5850 kortet har GDDR5 er det merkbart raskere enn GTX260, om det har DDR3 er det omtrent på nivå med GTX260/hårfint svakere.

Skrevet

Jeg prøvde og browse meg frem til hva slags minne det er på 5850 kortet til Alienware men det virker ikke som om Dell selv vet det.

Det er egentlig litt pussig at de finnes en variant som har gddr3.

Det virker nesten som den er lagd for å lure folk til å tro de har kjøpt noe bra mens de egentlig har blitt lurt.

Skrevet

har kikket på benchmark scores fra korta(3dmark06) - der får eg 10000+ på gtx260 og 9900+ på 5850 som sansynligvis er ddr5(?)

noen som vet ca kva score 5850 gir med ddr3 minne? ligger den kanskje på rundt 7000 siden den er ca 30%dårligere? eller er det ddr5 versionen av 5850 som ligger på en 12-13000?(ca 30%mer enn ddr3) og det er ddr3 kortet som gir 9900 i score?

er det noen som har benchmarks med ddr3 kortet 5850?

liker og stille spørsmål:P

Skrevet (endret)

HD 5850 med GDDR5 minne ligger et sted imellom GTX 260M og GTX285M i ytelse. Med GDDR3 minne blir det som nevnt en god del dårligere, og kan ikke lenger regnes med blandt de beste kortene.

Du kan ta en titt her og her. Siterer fra beskrivelsen av HD 5850 hos Notebookcheck: "First performance tests by twisted-reviews.com of an Acer Aspire 8942G which is equipped with DDR3 graphics memory show only scores on a level of a GeForce GTS 160M."

Nå er ikke GTS 160M noe dårlig kort det heller, men tilhører altså ikke toppklassen.

3DMark 06-tall er jo ganske så avhengig av hvilken prosessor som blir brukt, så se deg ikke blind på det - men hvis GTX 260M gir mellom 9-10k, og GTX 280M gir 12-13k - så kan vi jo anslå en ca. 11 - 12k for HD 5850 GDDR5. Eller?

Endret av thomit
Skrevet

Med ca samme hardwarekonfigurasjoner - dvs det nærmeste jeg fant:

3dmark06 1280 x 1024

HD5850 DDR3: 7885( Acer 7745G maskin med Core i5-430M CPU)

GTX260: 10199 (Asus G61J maskin med core i7 720QM CPU - kraftigere quadcore CPU drar nok opp resultatet en del - antar resultate ville vært ca 9800 med core i5-430m)

HD5850 GDDR5: 11530 ( MSI GX640 med Core i5-430m CPU)

I tillegg yter ATI 5xxx kortene litt bedre i spill enn i 3dmark i forhold til nvidia sine kort.

Skrevet (endret)

Ja men da det ser jo ut til å stemme ganske bra da.

Og prosessoren har forholdsvis stor betydning i 3DMark 06, ja - i min maskin får jeg 13,5k med et GTX 280M.

Endret av thomit
Skrevet (endret)

hmm, ser ikke ut som 5850 er noe bedre enn 5730 kortet:S

tror eg sier det sånn: vist dell leverer alienware m15x med ddr5 versionen, blir det ati

om de leverer med ddr3 - blir det 260 gtx^^

er egentlig ikke noe fan av nvidias gtx kort ettersom eg har fått intrykk av at det er eit 260 som er blod "trimmet/tweaket"^^

eller er MSI pcen kanskje eit valg?^^ like ati kort av en eller annen grunn^^

Endret av Mr.Anglevik
Skrevet

Det er mange eksempler på at kort som har forskjellige navn, bare er kort som har blitt klokket opp/ned fra originalen. F.eks er HD 5730 et HD 5650 som er klokket litt høyere. Både ATI og Nvidia selv, og mange av de forskjellige "merke"- kortene for stasjonær pc gjør dette. Ser ikke det som noe stort poeng eller problem, egentlig.

MSI - maskinene er ikke noe jeg vil anbefale, ut i fra det jeg leser om temperaturer og viftestøy. Men de er jo selvsagt relativt billige, på papiret.

Skrevet

Det stemmer, 5850 med DDR3 score vel ca 500-600 mer i 3dmark06 enn HD5730. :)

MSI maskinene gir svært mye ytelse per krone, men med på kjøpet får du svært høyt støynivå og grafikkort temperaturer opp til 106 grader.

Skrevet

Jeg må bare nevne det: Hvis GTX 260M og HD 5850 er det som Dell/Alienware tilbyr, ville jeg begynt å se på Multicom Kunshan W860 i stedet. Der får du ihvertfall valget mellom GTX 285M og HD5870.

Skrevet

Jeg ville definitivt også vurdert Clevo maskinene Multicom selger. Du får mye mere ytelse pr krone der. Kvaliteten skal også være god.

Og som OC nevner så er jo MSI GX740 ett alternativ hvis du er villig til å se bort fra de 2 åpenbare ulempene den har.

Men jeg skjønner at du liker Alienware, jeg synes også de har ett snasent utseende, men det er ikke verdt prisen så jeg har slått fra meg tanken på Alienware.

Skrevet (endret)

da har eg snakket med dell - og eg fekk bekreftet at M15x ble levert med GDDR5 på 5850:D

har tatt ein del kopier osv av samtalen (med dell)just in case^^ så da blir det heller 5850:P

har lest ein del om M15x (tester osv) - og sjermen skal vere fantastisk - temperaturene overaskende gode - og den er bygget bra - (i forhold til mange pcer)

så det blir alienware:)

Endret av Mr.Anglevik
Skrevet (endret)

Da har eg nå fått eit svar på spørsmålet tråden ble startet for, men eg tror eg holder tråden open til eg får testet pcen og sjekket at det virkelig er GDDR5^^ siden det kan vere kjekt og vite før ein kjøper pcen:P

Takker for svara:)

Ser lovende ut^^

3DMark Vantage

5850 M15x with 10.4 Driver:

GPU - 7231

CPU - 10726

5850 M15x with stock out of the box Driver:

GPU - 6151

CPU - 10834

http://forum.notebookreview.com/alienware-m15x/481402-m15x-now-5850-a-57.html

Endret av Mr.Anglevik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...