Gå til innhold

Hvilke komponenter skal man bruke skattepengene på?


Anbefalte innlegg

Har i dag et 8800GT (512MB som kjører på 670/1670/1980MHz og fungerer ok. Har en 24" skjerm, så å kjøre noe lavere oppløsning enn 1600x1200 e.l er ikke aktuelt, så da går det utover grafikken i spill i stede for.

 

Jeg er nVidia/Intel-fanboy så vurderer et GTX270 for øyeblikket. Men da spør jeg, vil det være mye vits med en Intel E6600@3,1GHz og 4GB RAM på 933MHz? Har et EVGA NF680i hovedkort.

 

Ser ikke poenget å kjøpe bedre DDR2-ram eller en bedre 775-CPU akkurat.

 

Så da lurer jeg på om jeg skal gå for dette oppsettet (priser fra komplett.no):

 

EVGA X58 SLI LE 1899,-

 

EVGA GeForce GTX470 1280MB 2999,-

 

Corsair Dominator GT DDR3 1866MHz 4GB 1699,-

 

Intel i7-930/920 2395,-

 

samt litt småtjafs

 

Corsair H50 cpu-kjøler

 

Corsair HX 750W PSU om nødvendig. (Har en MIST600W, men kondisene holder vist på å sprekke..)

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er vell stikk motsatt (AMD/Radeon fanboy) :tease: Hvis du har penger til i7 930 så er det bare å kjøre på.

 

HK: har hørt my bra om ASUS P6T Deluxe V2 men ingen erfaringer om det selv.

 

RAM: kommer nok neppe til å merke noen forskjell på 1866MHz of 1600MHz. Og siden det er trippel channel på fleste (alle?) socket-1366 HKene, så gå for 3x2GB brikker (Eksempel)

 

Når det gjelder GTX 470 har jeg ikke stort annet å si enn at jeg holder fortsatt med HD 5850 og 5870 på gpu fronten...

Lenke til kommentar

Har i dag et 8800GT (512MB som kjører på 670/1670/1980MHz og fungerer ok. Har en 24" skjerm, så å kjøre noe lavere oppløsning enn 1600x1200 e.l er ikke aktuelt, så da går det utover grafikken i spill i stede for.

 

Jeg er nVidia/Intel-fanboy så vurderer et GTX270 for øyeblikket. Men da spør jeg, vil det være mye vits med en Intel E6600@3,1GHz og 4GB RAM på 933MHz? Har et EVGA NF680i hovedkort.

 

Ser ikke poenget å kjøpe bedre DDR2-ram eller en bedre 775-CPU akkurat.

 

Så da lurer jeg på om jeg skal gå for dette oppsettet (priser fra komplett.no):

 

EVGA X58 SLI LE 1899,-

 

EVGA GeForce GTX470 1280MB 2999,-

 

Corsair Dominator GT DDR3 1866MHz 4GB 1699,-

 

Intel i7-930/920 2395,-

 

samt litt småtjafs

 

Corsair H50 cpu-kjøler

 

Corsair HX 750W PSU om nødvendig. (Har en MIST600W, men kondisene holder vist på å sprekke..)

 

Vel du har valgt feil RAM.X58 chipsettet støtter 3 kanals RAM. Forovrig ser det greitt ut. Du burde kanskje vurdere om du vil bruke så mye penger på cpu og hoved kort, eller vurdere I5 hovedkort og cpu.

 

Og så er det det evindelige spørsmålet,Kjøpe nå eller vente på det nye chips settet som er rett rundt svingen

Lenke til kommentar

Bruksområde: Spill, mediastreamer, vmware, photoshop.. you name it.

 

Så jeg må ha trippel-ch, ergo 3x2GB-kit?

 

Vil gjerne ha X58-kort da det har LGA1366 (ergo i7) fordi det er det som ser ut til å være mest aktuelt i fremtiden. Dessuten ser jeg ikke på <2000kr for et hovedkort som noe problem. Kostet jo omtrent det for nf680i i sin tid også.

 

Eneste som kan påvirke meg med tanke på venting er SATA6Gbps. Men ser for meg at disse hovedkortene sikkert blir opp i mot 3000,-..

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar

Hvis du prioriterar spel bør du leggje mindre i prosessor og HK og meir i GPU. Til dømes oppgradere til GTX480 eller vær lur og kjøp Radeon.

 

Hvis du vil vere framtidsretta som du sei så invester meir i PSU, 850W+

Du ikkje ha tre-kanals minne, men det er meir effektivt.

Lenke til kommentar

Vil helst ha EVGA, da jeg har særdeles god erfaring med kundeservicen deres bl.a.

Tror at eg GTX470 holder lenge, så da er i7-930 'innenfor budsjettet' :)

 

Ang SATA6Gbps, så koster jo diskene mye mer (men de synker jo i pris som med alt annet men..). Så SATA3Gbps holder sikkert også.

 

Holder det med 600W til dette utstyret? Har fem disker i dag, og kommer sikkert til å bytte de ut med 1/2TB om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Det einaste 930 gir deg er mykje potensiale du ikkje får utnytta, det er grenser for kor mykje det er verdt å betale for at pcen berre skal vere framtidsretta. i5 750 vil gi like god ytelse like lenge og er såpass mykje billigare (med tilhøyrande HK) at det er like minst like framtidsretta (spare peng til å oppgradere seinare).

 

600W er for lite, i grenseland dersom du går for ATI. Som eg sa tidligare er PSU den beste investeringa mtp framtidige oppgraderinger.

 

Ein SSD vil forøvrig gi deg eit ytelseshopp i ein del applikasjonar.

Lenke til kommentar

i5 vil si LGA1136 og P55..

 

Det er helt sikkert bra nok, jeg er bare veldig fiksert på store tall :) Det er sjeldent jeg oppgraderer CPU og minne, så LGA1136/P55 holder sikkert i mange år for meg.

 

EVGA P55 FTW 1799,-

EVGA GF GTX470 2999,-

Intel i5-750 1795,-

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GB 1350,-

Corsair HX 850W 1589,-

Corsair H50 Hydra 799,-

 

 

Bedre? :)

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar

Vil helst ha EVGA, da jeg har særdeles god erfaring med kundeservicen deres bl.a.

Tror at eg GTX470 holder lenge, så da er i7-930 'innenfor budsjettet' :)

 

Ang SATA6Gbps, så koster jo diskene mye mer (men de synker jo i pris som med alt annet men..). Så SATA3Gbps holder sikkert også.

 

Holder det med 600W til dette utstyret? Har fem disker i dag, og kommer sikkert til å bytte de ut med 1/2TB om ikke så lenge.

 

Sata 3 er 6Gbps. Står i linken jeg sendte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...