Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan viser man til lover


R15

Anbefalte innlegg

jeg holder på å skrive en slags klage til skolen min på vegne av både meg og klassen, fordi vi mener at en lærer vi har ikke har vært flink nok til å gi løpende tilbakemeldinger og vurderinger gjennom skoleåret, og mange (meg også) mener at dette har påvirket standpunktskarakterene våre, og vi vil sende en slags klage/til skolen, selv om det kanskje er for sent for å skulle hjelpe oss så mye. Kanskje det kan få konsekvenser for denne læreren, eller at han skjønner at han må skjerpe seg.

 

Uansett, jeg lurer på hvordan jeg viser til lover? Det jeg skal skrive i brevet er at i følge loven så SKAL lærer gi tilbakemeldinger og vurderinger i løpet av året, pluss ha en slags samtale med elevene minst en gang i hallåret. hvordan gjør jeg det riktig?

 

http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20060623-0724-015.html#4-7 (er dette jeg skal vise til).

 

kan jeg da skrive "noe som står i forskrift til opplæringsloven §4-7 første og tredje ledd"? var det jeg plukket opp av en lærer jeg spurte, men når hun fant ut hvorfor jeg ville vite det ville hun ikke hjelpe mer...

 

ett "avsnitt" er ett ledd, og § 4-7, altså på en måte "overskriften" eller hovedavsnittet blir bare paragraf 4-7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varierar litt utifrå konteksten, noko slikt til dømes:

 

Undervegsvurdering skal brukast som ein reiskap i læreprosessen, som grunnlag for tilpassa opplæring og bidra til at deltakaren aukar kompetansen sin i fag. Undervegsvurderinga skal gis løpande og systematisk og kan bli gitt både munnleg og skriftleg. (Forskrift til opplæringslova, § 4-7)

 

 

Viktig at utdraget er i kursiv, endra skriftstørrelse eller quote ("") for å gjere det tydeleg at det ikkje er dine eigne ord/di tolkning av lova.

Lenke til kommentar

Opplæringsforskriften kapittel 4 gjelder kun opplæring særskilt organisert for voksne. Du tenker på opplæringsforskriften § 3-11. Jeg ville antagelig skrevet noe slikt:

 

"Viser til opplæringsforskriften § 3-11 tredje ledd, hitsatt:

 

Eleven, lærlingen og lærekandidaten har minst ein gong kvart halvår rett til ein samtale med kontaktlæraren eller instruktøren om sin utvikling i forhold til kompetansemåla i faga. Samtalen kan gjennomførast i samband med halvårsvurderinga utan karakter, jf. § 3-13 og i grunnskolen i samband med samtalen med foreldra etter § 3-9."

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...