Gå til innhold

bevisbyrden i forbindelse med religion


Anbefalte innlegg

hallo.

 

den gjennomsnittlige oppfatningen av gud, er at han finnes.

samfunn blir påvirket (i større eller mindre grad), livsstiler blir skapt, vi går til krig og vi finner kjærlighet i guds navn.

 

det jeg lurer på er enkelt nok, hvorfor tar vi avgjørelser basert på noe som vi ikke kan bevise? vil man etablere en sannhet, noe som trengs for å handle i den interrese, så må man jo bevise det. i religiøse saker er det motsatt.

 

kan ikke komme her lengre å si at jorda er flat, og om du ikke kan bevise at den ikke er det, så er det sant at jorda er flat.

 

for noen var det nok sannsynlig at jorden var flat, og dette eksisterte veldig lenge som den etablerte sannhet. blir ikke religion eksempelvis samme sak?

 

jeg prøver ikke å benekte menneskets spirituelle side, eller forskjell på rett og galt, bare det at jeg tror at det er de religiøse som må føre bevis i denne saken, ikke de som ikke tror.

 

:yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tar opp et veldig stort problem. Nemlig at noen bruker ordet bevis og religion i samme sammenheng.

 

En religiøs person har vel null interesse i å prøve å bevise sin tro. Han har heller ikke noe grunnlag for å klare dette så jeg ser ikke helt hvorfor det skal settes krav til bevis.

 

"Beviset" for den religiøse er hans egen tro. Tro kan flytte fjell sier de. Deler man ikke troen, neivel.

Lenke til kommentar

jeg ser poenget ditt ganske klart og tydelig :)

 

men i sammenheng med at de insisterer at gud finnes, at de tar avgjørelser basert på at gud finnes, så synes jeg at de burde prøve, tror du ikke det?

 

det er ganske irrelevant for meg om du tror på gud, men om du vil at jeg ikke skal ha mannlig kjæreste for eksempel (ganske relevant eksempel faktisk), fordi gud sier det, så synes jeg at du enten bør bevise at gud sa det, ergo gud finnes, eller at gud kommer og sier det selv.

 

;)

 

edit

jeg er ikke homofil, men jeg kan forstå folk som vil være det, og det er ikke min sak og nekte dem; ikke noen andres sak heller.

 

andre ting jeg kan tenke på er abort, og at over halvparten av et parti på stortinget må være medlem av statskirken.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Autoritet sier at Gud sier det, derfor blir det bare slik. Om man fra et evolusjonsmessig perspektiv hele tiden hadde gått rundt og utfordret autriteter så hadde man sikkert fått et par klubbe slag i hode. "Beviset" blir altså selve autoriteten på en måte.

 

Dette er dessuten ikke noe som er forbehold religion. Hører ofte folk som sier "X sa Y derfor Z". Selv om jeg sier at Z er feil så står de på sitt fordi jeg åpenbart ikke har mer autoritet enn X.

 

Om personen er religiøs eller bare dum spiller ingen rolle. Han har sitt bevis og det er håpløst å prøve å argumentere imot.

Endret av Tå.
Lenke til kommentar

Si nå at Per tror på Gud fordi det står i biblen. Ok, han har nå åpenbart et håpløst utgangspunkt om han ønsker å bevise sin tro overfor en ikke troende. Hvorfor er det slik mon tro? Per blir bedt om å svare på noe den ikke troende vet han ikke kan svare på. Er det rart at den ikke troende da mener hans argumenter er overlegne? Diskusjonen vil jo foregå på den ikke troendes premisser. Men det er jo også Per sin feil at han går i denne fellen og kanskje prøver å tifredstille herr skeptisk med noen rasjonelle argument.

 

Er religiøs tro rasjonell? Ikke i mine øyne. Men av en eller annen grunn så skal man prøve å blande rasjonelle argument og tro i samme gryte. Hvor ligger logikken?

 

Bibelmann: Det står i Bibelen og Bibelen er Guds ord

Ateist: Bevis at Gud sa det

 

Kanskje jeg bare er rar. Men jeg ser ærlig talt ikke hva ateisten ønsker å oppnå ved å be om det umulige.

 

Har man argumenter mot ideer/påstander innenfor en religiøs sammenheng så er det vel og bra.

Har disse argumentene noen verdi for personer som ikke deler samme "mindset"?

Svaret burde være åpenbart.

Lenke til kommentar

jeg tror at denne postens hensikt er ute og kjøre.

 

ingen av de ikketroende bryr seg særlig mye om at noen tror på gud, problemet kommer når avgjørelser blir tatt, og det er brukt mye religion i forbindelse med disse.

 

du kan se på det norske samfunnet og si, ok, hva er problemet.

problemet er ikke så stort. gå sør og øst, og jo lengre du kommer, jo annerledes blir historien..

 

som nevnt i første post, bevisbyrden er aldri på den ikketroendes side. om den hadde det, så hadde vatikanet blitt enten museum eller fornøyelsespark i løpet av seks mnd.

 

hva med å holde seg til topic

Lenke til kommentar

hvilke beviser? at "per" har et håpløst utgangspunkt?

 

faktisk så har han det. men hvorfor blir regler og lover fortsatt tatt med bakgrunn i religion da?

 

hvorfor kreves det at 50% av et norsk parti skal være medlem i statskirken? hvorfor er gud nevnt i forbindelse med abort og ikke-hetero sexuell legning?

 

vent litt - sa du ikke at utgangspunktet var håpløst? jaggu er det du som er blind når en mann kan si "vi har en gud i himmelen som ikke vil at vi skal være homo", og blir hørt på.

 

det er også snakk om å være blind når du sannsynligvis utelukker området utenfor norge.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

så med andre ord, du aksepterer mitt forslag om vide skorsteiner? :roll:

 

problemet mitt blir at de hevder at gud finnes og bruker det til et spesifikt formål som av og til ikke hører hjemme noen steder.

 

om folk vil sitte å tro seg grønn er opp til dem. men når det påvirker livet mitt i den grad at jeg føler meg redusert, da vil jeg jammen ha bevis for at far i himmelen er håndfast. sorry

Endret av olsen_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du vil forlange empiriske bevis frå religiøse? No offence, men da er du strengt tatt mindre glup enn dei er, sei seg sjølv at du ikkje kan forlange noko av dei som går fundamentalt mot trua deira.

 

Blir som å be eit kjærestepar bevise at dei møttast pga. "love at first sight".

Lenke til kommentar

kanskje.

det jeg har lært hittil i tråden er at det ikke nytter å prøve å diskutere noe med noen. så helt bortkastet er det ikke.

 

skjønner du ikke problemstillingen når folk sier nei til for eksempel homofilt giftemål pga gud? du pakker på oss en tro på den måten, og regulerer livet vårt ut fra det.

 

det er ganske vilt at folk enda gjør det.

 

tror du det er tilfeldighet at å tro uten bevis er en generell ting ved religion? da er det snakk om å være naiv.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Formålet med religion er å styre eit land ved å gi innbyggjarane ei høgare makt å stå til ansvar for, gå mot styresmaktene, gå mot landet, brenn i helvete osv. Eg har ingen vrangforestillinger om kva religion er.

 

Problemet ditt er at du berre ser saka frå ditt ståsted, det skal ikkje så mykje til for å forstå seg på tankegangen til religiøse, om du vil godta den eller ei er eine og aleine ditt problem. Religion i Noreg og ein del andre vestlege land ser ut til å sakte men sikkert døy ut uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...