Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsøkonomi 2 skriftlig eksamen vår 2010


Anbefalte innlegg

Vi hadde om akkuratt dette på tentamen i vår. De emnene jeg og klassen min fikk ut av forbredelsesdelen var finanspolitikk og klima og miljøpolitikk.

vi holder et fokus på Keynes, multiplikatorvirkningen, konkurranseutsatte næringer, høg/lav konjuktur, oljepenger og hollandsk syke når det kommer til finanspolitikken. Her er regjeringen.no en veldig bra kilde å ta i bruk.

 

Gode kilder:

www.ungokonomi.no

www.statsbudsjettet.no

www.regjeringen.no

www.ssb.no

 

Kan ikke du legge ut tentamensoppgaven din om dere hadde om det samme ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ved man egentlig nøyaktiv hvor det er relevant å tegne grafer? Er kanskje et dumt spørsmål, men synes ikke alltid det er like lett. Hvordan vet man i såfall hvilke grafer?

 

Vi hadde om akkuratt dette på tentamen i vår. De emnene jeg og klassen min fikk ut av forbredelsesdelen var finanspolitikk og klima og miljøpolitikk.

vi holder et fokus på Keynes, multiplikatorvirkningen, konkurranseutsatte næringer, høg/lav konjuktur, oljepenger og hollandsk syke når det kommer til finanspolitikken. Her er regjeringen.no en veldig bra kilde å ta i bruk.

 

Gode kilder:

www.ungokonomi.no

www.statsbudsjettet.no

www.regjeringen.no

www.ssb.no

 

 

JA, vær så snill og legg ut:D!

Lenke til kommentar

Alle hjelpemidler!:) med unntak av midler som sørger for kommunikasjon. Du kan nærmere bestemt bruker alle bøker, og printe ut hva du vil fra nettet dagen før.

 

Viktig: pass på å ha med hjelpemidler som også er tilknyttet dagens situasjoner

Endret av jente-19
Lenke til kommentar

Noen som tror vi får en oppgave som omhandler overforbruk av oljepengene, altså høye offentlige utgifter?

 

Som evt vil føre til press på økonomien, høyere rente, høyere arbeidsledighet, svekket konkurranseevne osv?

 

Btw, Norge er vel fortsatt i en lavkonjunktur? Stabiliseringspolitikk er vel mer relevant enn kontraktiv penge/finanspolitikk?

Lenke til kommentar

Det som er viktig, er å hele tiden passe på å ta utgangspunkt i oppgaven. Mange som henger seg sånn opp i teorien i boken at svarets relevanse går over til generell teori som ikke har noen tilknytning til den faktiske oppgaven.

 

Og ja, jeg tror det er mulig å får oppgaver som spør etter konsekvenser for høy bruk av oljepengene. På en anne side tror jeg også vi kan få en oppgave hvor vi skal svare på hvilke fordeler det vil være av å senke prosentandelen av oljefondet.

Lenke til kommentar

Bare for å hjelpe litt, IKKE bruk wikipedia kilder. Det er en lett stryk. Så noen her hadde oppført kildene sine fra wikipedia!

 

Vi fikk beskjed om å fokusere på Velferdstaten Norge og konsekvenser. Konsekvenser for alt mulig. Bruk av oljepenger, miljø, lav rente/høy rente, trygd osv osv osv.

Endret av Heddam
Lenke til kommentar

 

Vi fikk beskjed om å fokusere på Velferdstaten Norge og konsekvenser. Konsekvenser for alt mulig. Bruk av oljepenger, miljø, lav rente/høy rente, trygd osv osv osv.

 

Jeg ser at lærerne har tolket utdraget veldig forskjellig. Vi fokuserte mer på finanspolitikken. Jeg forstår ikke helt hvordan velferdsstaten kommer inn i bildet. Det nevnes ikke i noen av utdragene. Vi tippet mer i retning av industri og bedring av konkurranseevnen.

Lenke til kommentar

Eksamen har alltid 2 oppgaver der begge skal ha like mye å si, så det er ingen grunn til å kun fokusere på miljø, slik som det har blitt anbefalt tidligere i denne tråden.

 

Del 1:

 

Handler helt klart om finanspolitikk og når vi skal redusere størrelsen på den ekspansive finanspolitikken (altså redusere kostnadene). Det er ikke snakk om å bruke kontraktiv finanspolitikk fordi økonomien er fortsatt i lavkonjunktur. Ut fra teksten og fra læreren min har jeg kommet fram til at jeg skal jobbe med:

 

- Stabiliseringspolitikk (finans- og pengepolitikk)

- Kjennetegn ved lavkonjunktur og "press" på økonomien (følger av dette)

- Automatisk stabilisering (i lav konjunktur)

- Handlingsregelen og Hollandsk syke

 

 

Merker at jeg har en eldre lærebok enn andre her.. Hva legger du i lavkonjunktur og "press" på økonomien?

 

Kanskje litt sent å svare nå men... lavkonjunktur betyr; lav økonomisk vekst, lav sysselsetting og lav inflasjon. Altså lite aktivitet i økonomien, slik som nå under finanskrisen. Går også under navnet negativt produksjonsgap som da betyr at vi skaper mindre verdier enn det som er mulig og anbefalt i samfunnet.

 

Press på økonomien har jeg hørt en del ganger men ikke forstått det helt, før i det siste. Jeg har en teori om at betyr at det blir en sterk inflasjon (pga. altfor ekspansiv finanspolitikk). En sterk inflasjon betyr at det kreves høyere lønninger, altså press på lønningene. Hvis lønningene går opp går prisen opp (høyere kostnader må kompenseres med økte inntekter), altså press på prisnivået. Og når prisen settes opp betyr det at KPI går opp, altså mer inflasjon osv. Videre så kan en si at økte kostnader i bedriftene --> økt pris fører til dårligere konkurranseevne ovenfor utlandet, noe som betyr reduksjon i eksport. En reduksjon i eksport fører til høyere arbeidsledighet i konkurranseutsatte næringer som vil få konsekvenser for resten av økonomien i samfunnet.

Men nå begynner jeg å falle ut, så da skal jeg bare kort si at høy inflasjon kan "fjernes" ved å sette opp renten, altså pengepolitikk. Men da vil jo kroneverdien gå opp da.

Lenke til kommentar

Det som er viktig, er å hele tiden passe på å ta utgangspunkt i oppgaven. Mange som henger seg sånn opp i teorien i boken at svarets relevanse går over til generell teori som ikke har noen tilknytning til den faktiske oppgaven.

 

Og ja, jeg tror det er mulig å får oppgaver som spør etter konsekvenser for høy bruk av oljepengene. På en anne side tror jeg også vi kan få en oppgave hvor vi skal svare på hvilke fordeler det vil være av å senke prosentandelen av oljefondet.

 

Og hvilke fordeler er dette?

Lenke til kommentar

Ungokonomi.no, som nevnt over er en bra kilde, som gir deg det grunnleggende om noe. Blant annet innenfor bærekraftig utvikling, oljepenger, inflasjon osv, selv om noe av dette skulle være ganske grunnleggende stoff som man kan fra før, så er det jo greit å ha inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...