Gå til innhold

Lodde penn?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg lodde penn nå til uka..men hvilken av disse:

Art.Nr Effekt Spissdiam.

 

30-8101 15 W 3,5 mm 98,00 kr

 

30-8102 30 W 4 mm 119,00 kr

 

30-8103 60 W 6 mm 129,00 kr

 

30-8104 100 W 8 mm 139,00 kr

 

(disse er fra clasohlson)

bør jeg velge? Har ikke greie på dette.. holder det med den minste til å lodde litt ledninger og andre elektriske ting? Eller bør jeg kjøpe den strørste? hva er den beregna på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg giddet å se på pennene hos clas, men jeg vil annta at du bør gå for 30W pennen. Grunnen til dette er at siden du sikkert skal bruke den i elektronikksammenheng bør du ikke ha en for stor og klumpete loddebolt, men skal du bruke den til å fortinne ledninger av litt diameter innimellom vil en 15W bolt bli litt for svak.

Lenke til kommentar
Har i første omgang bare tenkt å lodde noen små ledninger på diverse ting(lyspærer, batteri).., men kan en loddebolt lodde metall-, aluminium- og kobberplater sammen?

 

Skal du lodde "store" ting (plater) må du kjøpe loddebolten med størst effekt. Ellers vil loddingen ta laaang tid...

Lenke til kommentar

Effekten du trenger er, som nevnt over, avhengig av størrelsen på det som skal loddes. Lodding innebærer at begge delene som skal loddes sammen varmes opp til smeltepunktet for loddetinn. Når du lodder litt store ting med en liten loddebolt så vil temperaturen på spissen falle kraftig, og du vil oppleve at det tar veldig lang tid før tinnet flyter utover. Det betyr også at varmen får tid til å bre seg langt utover, og det kan jo bety at du faktisk ødelegger det du skal lodde på.

En loddepenn kan virke bra men har et begrenset bruksområde. På jobben bruker vi Weller loddestasjoner med temperaturregulering og utbyttbare spisser, disse kan brukes til mange oppgaver. Men de koster jo vesentlig mere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...