Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig eksamen - Helt/Antihelt - Trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Da skulle jo jeg selvfølgelig komme opp i ett fag jeg er relativt svak i, men jeg får gjøre mitt beste.

 

Som jeg skrev så trakk jeg emne "Helt/Antihelt". Jeg vurderer å sammenligne Vilanden og Victoria, men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Samtidig lurer jeg på hvordan jeg egentlig skal få til 10-15 minutter. :tease:

 

Men jeg får prøve å gå for 5. Innspill hadde vært utrolig flott, eller om noen har hatt dette temaet før og eventuelt kunne laste det opp her, så det kan brukes som en slags mal?

 

Setter pris på all hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva menes egentlig med helt/antihelt? Skjønte ikke den jeg :hrm:

 

Jeg skal altså sammenligne to skjønnlitterære tekster, der jeg hovedsaklig sammenligner helt/antihelt.

 

Definisjon: Antihelt er en person som er vitkig i en handling (ofte hovedperson). En antihelt er en som mangler en eller flere av egenskapene en helt har, f.eks mot, styrke, måtehold, kjærlighet, godhet og evnen til å dømme rettferdig. Mens en helt er det motsatte, altså en person med egenskaper som styrke, kjærlighet og godhet! :tease:

Lenke til kommentar

Hadde om det temaet på en framføring i 9. klasse. Det var faktisk 20 minutter langt, men det var med en venn da ;) Jeg fikk faktisk 6- på den, mens vennen min fikk en del dårligere :S Vi fant veldig mye, så vidt jeg husker, i Neon 9 boka (det er vel det 9. klasse boka heter). Jeg anbefaler å se på de siste sidene der, for mener at det er et eget kapittel for helt/antihelt hvis jeg ikke husker helt feil. Det hjalp i alle fall meg og kameraten min betraktelig, men vi sammenlignet Espen Askeladd (antihelt) og Sigurd Drakedreper. (helt)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid trodd en "antihelt" var det samme som en antagonist. Det du beskriver er jo bare en helt vanlig person, som kunne f.eks vært sidekicket til helten.

Nei, ein anti-helt er ein «dårleg» person som likevel har rolla som progatonist. Viss du har sett TV-serien Dexter, så er Dexter eit ganske bra døme på ein anti-helt.

Lenke til kommentar

Vi fant veldig mye, så vidt jeg husker, i Neon 9 boka (det er vel det 9. klasse boka heter). Jeg anbefaler å se på de siste sidene der, for mener at det er et eget kapittel for helt/antihelt hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Har aldri hørt om boka "Neon"! :no:

 

Er det noen som er gode i Norsk Litteratur (sammenligning) her som kunne tatt seg en titt på det jeg har skrevet hittil? Føles ut som jeg bommer litt i forhold til oppgaven Helt/Antihelt, og jeg har skrevet relativt dårlig. ;) Det er enda tid til å fikse det ;-)

Lenke til kommentar

jeg hadde teamaet Annerleds, fikk 4! :D

fikk 4 på standpunkt i muntlig og 4 re i skriftlig og 3 i nynorsk! :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

 

 

elsker dette forumet! flott å hjelpe og å få hjelp.

jeg har privatisteksamen i Norsk muntlig, og har ingen aning om hvilket emne/tidsepoke jeg burde studere mest. Har en liten aning om at realismen vil være essensiell å kunne mest mulig om.

 

noen tips? takk på forhånd

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

En antihelt er en viktig person i en handling, som regel hovedpersonen, som mangler en eller flere av de egenskapene som en tradisjonell helt har, f.eks. mot, styrke, måtehold, kjærlighet, godhet og/eller evnen til å dømme rettferdig. En antihelt kan også karakteriseres ved hans bruk av uheroiske metoder for å nå fram til et mål. Han kan f.eks. gå inn for tortur av "de onde" for å få oppfylt et "godt" mål. Jack Bauer fra TV-serien 24 og Dexter Morgan fra TV-serien Dexter er eksempler på antihelter. I visse sammenhenger er det lettere for mottakeren å identifisere seg med antihelter enn de tradisjonelle heltene. En antihelt kan også betegnes noen ganger til: En som avvisende til anvisninger når helten i den evt. historien viser seg. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...