aklla Skrevet 2. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2010 Alt som går ut av produksjon er vanskelig å erstatte. Med servere holder de gjerne produksjonen lengre og har gode lagere for deler, selv etter serveren har gått ut av produksjon. Jeg har masse eksempler på server-hardware som er over 10 år gammelt der våre teknikkere fortsatt får tak i ny hardware. Dette sliter du med om du sitter med 5 år gamle standard-hardware. Men igjen, det er vel info`n på diskene som er interesant, ikke hvor mange ghz prosessoren er, eller hvilket type hovedkort? Det er jo fullt mulig å kjøpe nytt hardware selv om deler av pc`n/serveren din er gammelt, selv om du kanskje da må oppgradere mer enn nødvendig. Kjøper du SATA disker har du en ganske ny standard som vil holde lenge. Lenke til kommentar
jonnyh Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg har masse eksempler på server-hardware som er over 10 år gammelt der våre teknikkere fortsatt får tak i ny hardware. Dette sliter du med om du sitter med 5 år gamle standard-hardware. Men igjen, det er vel info`n på diskene som er interesant, ikke hvor mange ghz prosessoren er, eller hvilket type hovedkort? Det er jo fullt mulig å kjøpe nytt hardware selv om deler av pc`n/serveren din er gammelt, selv om du kanskje da må oppgradere mer enn nødvendig. Ah, håper og tror det ikke blir noe problem. Dersom vi ikke får tak i deler, så oppgraderer vi bare resten. Skulle hovedkortet på serveren ryker etter 10 år, så får vi prøve å finne et brukt hovedkort eller kjøpe nytt hovedkort+cpu+minne, og eventuelt kjøpe en SATA-kontroller eller nye disker. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 2. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg har masse eksempler på server-hardware som er over 10 år gammelt der våre teknikkere fortsatt får tak i ny hardware. Dette sliter du med om du sitter med 5 år gamle standard-hardware. Men igjen, det er vel info`n på diskene som er interesant, ikke hvor mange ghz prosessoren er, eller hvilket type hovedkort? Det er jo fullt mulig å kjøpe nytt hardware selv om deler av pc`n/serveren din er gammelt, selv om du kanskje da må oppgradere mer enn nødvendig. Ah, håper og tror det ikke blir noe problem. Dersom vi ikke får tak i deler, så oppgraderer vi bare resten. Skulle hovedkortet på serveren ryker etter 10 år, så får vi prøve å finne et brukt hovedkort eller kjøpe nytt hovedkort+cpu+minne, og eventuelt kjøpe en SATA-kontroller eller nye disker. Jeg ser et problem dersom hovedkort eller CPU dør etter 12 måneder. Hva med http://tinyurl.com/26bfucc + ekstra disker, eller http://tinyurl.com/2er3h2n + RAM (dersom dere ikke trenger mer plass enn hva som følger med). Da har du omternt akkurat det du skisserer, bortsett fra at du får en servergrade CPU og hk/chipset. 3 år garanti NBD og lavere strømforbruk på CPU er vel heller ikke å se på negativt. Dell har nok noe enda billigere også. Lenke til kommentar
jonnyh Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg ser et problem dersom hovedkort eller CPU dør etter 12 måneder. Vil det ikke bare være å kjøpe en ny AM3 CPU / hovedkort? Hva med http://tinyurl.com/26bfucc + ekstra disker, eller http://tinyurl.com/2er3h2n + RAM (dersom dere ikke trenger mer plass enn hva som følger med). Da har du omternt akkurat det du skisserer, bortsett fra at du får en servergrade CPU og hk/chipset. 3 år garanti NBD og lavere strømforbruk på CPU er vel heller ikke å se på negativt. Dell har nok noe enda billigere også. Oj, takk, mye bedre enn det selgeren på Atea greide å presentere for oss. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 3. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg ser et problem dersom hovedkort eller CPU dør etter 12 måneder. Vil det ikke bare være å kjøpe en ny AM3 CPU / hovedkort? Nytt chipset kan skape utfordringer. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 3. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Oj, takk, mye bedre enn det selgeren på Atea greide å presentere for oss. bra service er vel ikke noe atea noensinne har vært beskyldt for akkurat de er vel heller et av de få lovlige alternativene til gambling vi har her i landet. Endret 3. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2010 bra service er vel ikke noe atea noensinne har vært beskyldt for akkurat de er vel heller et av de få lovlige alternativene til gambling vi har her i landet. Nåja, det spørs akkurat på hvilken avtale du har med de. Bedrifter med store avtaler får god service, 2 servere er lommerusk og dermed får man ikke så bra service. Lenke til kommentar
M-G Skrevet 3. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2010 bra service er vel ikke noe atea noensinne har vært beskyldt for akkurat de er vel heller et av de få lovlige alternativene til gambling vi har her i landet. Nåja, det spørs akkurat på hvilken avtale du har med de. Bedrifter med store avtaler får god service, 2 servere er lommerusk og dermed får man ikke så bra service. Atea er absolutt ikke å anbefalle nei. Bestillte en Cisco boks fra dem med estimert leveringstid 4-5 uker, fikk den først etter 5 måneder. Servicen var mildt sagt ganske elendig. Kan anbefalle å sjekke ut Dropzone, vi kjøper det meste derfra og de tilbyr topp service og veiledning. Vet at de er kjøpt opp av Atea nå, men det har ikke ført til noen endringer ennå hvertfall. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 3. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Nåja, det spørs akkurat på hvilken avtale du har med de. Bedrifter med store avtaler får god service, 2 servere er lommerusk og dermed får man ikke så bra service. hvor stor kunde må vi være for og få bra service da? fylket her har servicen på 18000maskiner hos de og vi får fortsatt ræva kvalitet på arbeidet utført. Endret 3. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2010 Nå sa jeg store avtaler, ikke nødvendigvis store kunder. Min arbeidsgiver bruker også Atea, men vi har en veldig stor og god avtale, som går langt ut over kun service på pc`ne. Jeg er veldig fornøyd med Atea ihvertfall, men jeg vet at de ikke yter samme service til alle. Jeg må nesten nevne at arbeidsgiver er en god del større kunde også. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 3. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) fylket er vel ikke av deres største kunder antar jeg, men med såpass stor serviceavtale er jeg litt overrasket over servicenivået. - maskiner aldri tilbake etter antallet dager nevnt i serviceavtalen - rundt 20-25% av sakene returnert uferdige eller bare delevis utført, eller feil deler byttet - gjenbruk av brukte deler for så fakturere ny del - får tilbake feil maskiner samt deler aldri bestilt litt for ofte, bestiller du en del du faktisk vil ha skjer det litt for ofte at den aldri dukker opp så må purres. litt mindre bruk av lærlinger med lite oppfølging så hadde det vel vært litt mindre av overnevnte, men da må de jo ha flere fult lønnete som skal gjøre det, ikke bra for profiten. Endret 3. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Jeg kan gi ett eksempel fra denne uken, dette skiller seg på ingen måte ut. Jeg melder en feil til Atea, en times tid etterpå ringer en teknikker og spør om han skal komme nå, eller om jeg vil ta det dagen etter. Jeg bestillte en del fra dem i dag, denne kommer i morgen. Fantastisk dårlig at de gjør såpass stor forskjell på kunder Endret 3. juni 2010 av aklla Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 3. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) antar dere da kommer under atea oslo? har hørt mye bra om atea oslo, desverre er ikke resten av landet like bra vi sender alt via post siden det ikke tilbys onsite her. gjennomsnittslig er pcn tilbake etter 2-2,5uker. og da er det en dag postgang hver vei. Endret 3. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2010 Vi bruker samtlige Atea-avdelinger i Norge, og får alltid alt onsite. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 3. juni 2010 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2010 vi er knappe halvtimen kjøring fra atea bergen og må sende alt via post, som forøvrig pakkes usakelig dårlig til tider :/ virker mer som de vil bli kvitt det de har av skumgummi etc enn pakke bra. kan jo være fylket har forhandlet rimelig dårlig avtale da, for selv skoler et par minutter unna atea må sende alt inn med post. ba et par ganger i starten om onsite i håp om raskere saksbehandling da jeg var vant med dette fra infocare i tidligere jobb, men fikk bare beskjed om at det tilbys ikke Lenke til kommentar
jonnyh Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. juni 2010 Vi endte opp med å bestille "desktop-komponenter" og kommer til å bygge de selv. Takk for alle innspillene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå