Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

FY2 Fysikkeksamen 03.06.2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den oppgaven med elektronet med 0,1c som går inn i et magnetfelt. Radiusen blir mindre, no?

Og fikk du 4h som maks høyde når man skyter 2v med en vinkel på 45 grader?

Førte du forresten opp kilder? Spør deg siden det er ingen som svarer :p

fekk 4h

radiusen blir større sidan mv/sqrt(1-(0.1/1)^2)>mv

r=mv/QB

Lenke til kommentar

Den oppgaven med elektronet med 0,1c som går inn i et magnetfelt. Radiusen blir mindre, no?

Og fikk du 4h som maks høyde når man skyter 2v med en vinkel på 45 grader?

Førte du forresten opp kilder? Spør deg siden det er ingen som svarer :p

fekk 4h

radiusen blir større sidan mv/sqrt(1-(0.1/1)^2)>mv

r=mv/QB

Å ja, forklaringa mi på den var at r=mv/QB --> r=p/QB. Deretter bytta jeg p med Ymv som blir < mv, og da blir radiusen større. Eller er det feil? :/

 

Noen som forresten fikk til siste oppgave på del 1? Den med de to klossene. Den sleit jeg litt med :p Hva blir akselerasjonen?

 

På oppgave 2b (tror jeg det var) så var det spørsmål om akselerasjonen ville bli den samme om vi dytter klossen oppover. Jeg skrev nei siden R og Gx ville peke i samme retning. Er dette riktig?

Lenke til kommentar

Den oppgaven med elektronet med 0,1c som går inn i et magnetfelt. Radiusen blir mindre, no?

Og fikk du 4h som maks høyde når man skyter 2v med en vinkel på 45 grader?

Førte du forresten opp kilder? Spør deg siden det er ingen som svarer :p

fekk 4h

radiusen blir større sidan mv/sqrt(1-(0.1/1)^2)>mv

r=mv/QB

Å ja, forklaringa mi på den var at r=mv/QB --> r=p/QB. Deretter bytta jeg p med Ymv som blir < mv, og da blir radiusen større. Eller er det feil? :/

 

Noen som forresten fikk til siste oppgave på del 1? Den med de to klossene. Den sleit jeg litt med :p Hva blir akselerasjonen?

 

På oppgave 2b (tror jeg det var) så var det spørsmål om akselerasjonen ville bli den samme om vi dytter klossen oppover. Jeg skrev nei siden R og Gx ville peke i samme retning. Er dette riktig?

 

 

Ikke den samme, siden R og Gx har samme retning, ja.

Mener jeg kom frem til at a hvis klossen er på tur opp, ble g(sinX-MYcosX) ?

Men når det gjelder snordraget mellom klossene faila jeg. Fikk et helvetes langt uttrykk, og hvis jeg forkorta det, forsvant MY. Menmen, håper det gir litt uttelling allikevel. Beskrev hvertfall nøye hvordan jeg tenkte/gikk fram.

Lenke til kommentar

Den oppgaven med elektronet med 0,1c som går inn i et magnetfelt. Radiusen blir mindre, no?

Og fikk du 4h som maks høyde når man skyter 2v med en vinkel på 45 grader?

Førte du forresten opp kilder? Spør deg siden det er ingen som svarer :p

fekk 4h

radiusen blir større sidan mv/sqrt(1-(0.1/1)^2)>mv

r=mv/QB

Å ja, forklaringa mi på den var at r=mv/QB --> r=p/QB. Deretter bytta jeg p med Ymv som blir < mv, og da blir radiusen større. Eller er det feil? :/

 

Noen som forresten fikk til siste oppgave på del 1? Den med de to klossene. Den sleit jeg litt med :p Hva blir akselerasjonen?

 

På oppgave 2b (tror jeg det var) så var det spørsmål om akselerasjonen ville bli den samme om vi dytter klossen oppover. Jeg skrev nei siden R og Gx ville peke i samme retning. Er dette riktig?

 

 

Ikke den samme, siden R og Gx har samme retning, ja.

Mener jeg kom frem til at a hvis klossen er på tur opp, ble g(sinX-MYcosX) ?

Men når det gjelder snordraget mellom klossene faila jeg. Fikk et helvetes langt uttrykk, og hvis jeg forkorta det, forsvant MY. Menmen, håper det gir litt uttelling allikevel. Beskrev hvertfall nøye hvordan jeg tenkte/gikk fram.

 

På snordraget var det vell bare å regne ut felles akselerasjon for hele systemet vell? For så deretter bruke den til å finne S ved Newtons 2. Var i alle fall sånn jeg løste den

Lenke til kommentar

Var denne lettere eller vanskeligere enn tidligere gitte eksamener ? Føler at mange av oppgavene er litt utenfor pensum, og spør om ting som lett kan missoppfattes. Men det er kanskje bare meg. Selv gruer jeg meg litt til eksamen neste år i fysikk.

Om jeg kommer opp da.

 

Jeg synes denne var enklere enn de tidligere eksamensoppgavene jeg har sett på. Jeg ble posistivt overraska, for de tidligere har vikrelig vrt verre. Hvertfall del 2. Kanskje del 1 var hakket værre enn det jeg har sett på de tidligere.

Jobb jevnt med fysikken gjennom hele 3. klasse, og spør masse i timen, så går det kjempebra! Fysikke er gøy!

Lenke til kommentar

Oppgave 2b) På vei ned virka mgsina positiv og mgMYcosa negativ, slik man skulle vise.

 

På vei opp virker da mgsina negativ, mens mgMYcosa er fortsatt negativ da R virker motsatt retning av kraften. a = -mg(sina + MYcosa) eller no.

 

c) Klossene blir påvirka av identiske krefter, med unntak av R på øverste kloss. ZF i systemet snor og nederste vogn blir da R, og R blir da lik S. S = MYmgcosa

Endret av PinneVed
Lenke til kommentar

Hadde også fysikkeksamen i dag, hadde håpet på en 4'er (som jeg har i standpunkt), men blir nok en 3'er :(

 

Synes flervalgsoppgavene var VELDIG lette, flere hadde de tatt fra tidligere eksamenssett

 

Oppg 2 klarte jeg sånn bruktbart, men når man skulle vise noe med integrasjon og 1/2kx^2 skulle man da bare integrere hookes lov?

 

Dreit langt nedpå leggen og i skoene på oppg 3, 4 og 5. Synes de var usedvanlig vanskelige, og det syntes de aller fleste som var oppe i fysikk på min skole (19 stk)

 

Må nesten være det at vi har hatt lite fokus på grafer, og generelt om induksjon og elektriske felt

Lenke til kommentar

Hadde også fysikkeksamen i dag, hadde håpet på en 4'er (som jeg har i standpunkt), men blir nok en 3'er :(

 

Synes flervalgsoppgavene var VELDIG lette, flere hadde de tatt fra tidligere eksamenssett

 

Oppg 2 klarte jeg sånn bruktbart, men når man skulle vise noe med integrasjon og 1/2kx^2 skulle man da bare integrere hookes lov?

 

Dreit langt nedpå leggen og i skoene på oppg 3, 4 og 5. Synes de var usedvanlig vanskelige, og det syntes de aller fleste som var oppe i fysikk på min skole (19 stk)

 

Må nesten være det at vi har hatt lite fokus på grafer, og generelt om induksjon og elektriske felt

 

Integreringa er noe du gjør på bakrgrunn av at:

- potensiell energi i fjæra er lik det arbeidet du utfører for å forlenge/forkorte den

- W = F*s, der s = x (feks forlengelsen av fjæra)

- F= k (færkonstant)

- for hver lille strekning du presser sammen fjæra, yter du et arbeid tilsvarende k (delta)x, og hvis vi lar (delta)x gå mot null, ser vi at vi kan integrere kx. Siden k er en konstant, integrerer du kun x, og får 0,5x^2 *k

Lenke til kommentar

Ang. den multiple choice oppgaven med et nøytron som omdannes. Får vi proton, elektron og nøytrino eller antinøytrino? :/

 

Tror det er nøytrino? Var det ikke vet betastråling at nøytrinoet ble oppdaget?

Var jo også slik jeg tenkte. Nettet viser antinøytrino. Har du boka med deg så du kan få sjekke? :p

Edit: Kjipe greier det der ass. Jaja, et poeng mindre fra å få høyere karakter da :p

Endret av Silfsurf
Lenke til kommentar

Ang. den multiple choice oppgaven med et nøytron som omdannes. Får vi proton, elektron og nøytrino eller antinøytrino? :/

 

Tror det er nøytrino? Var det ikke vet betastråling at nøytrinoet ble oppdaget?

Var jo også slik jeg tenkte. Nettet viser antinøytrino. Har du boka med deg så du kan få sjekke? :p

Edit: Kjipe greier det der ass. Jaja, et poeng mindre for å få høyere karakter da :p

 

Har ikke boka her, men tror nettet har like rett, gitt. Kjipern

Lenke til kommentar

Rørslemengd relativistisk er Ymv=mv/sqrt(1-(v/c)^2), sidan sqrt(1-(0,1/1)^2) er mindre enn 1 blir Ymv > mv.

 

Fekk 0.5*m*g*u*cos(a), men den er eg veldig usikker på.

Gidd ikkje leite fram dei greske bokstavane :p

 

Og da blir radiusen på elektronets bane større? FFFF, enda et poeng tapt :'(

 

Hvis antall poeng til sammen er 60(?), betyr det da at fra 41-50 så er det en femmer? :)

Endret av Silfsurf
Lenke til kommentar

Synes det var en kjedelig(as in ikke noe gøy, ingen oppgaver jeg fikk LYST til å løse, eller finne svar på..) eksamen, og klarte selvfølgelig å rote meg masse bort... Gikk ikke bra. Følte jeg bare satt og tegnet på krefter omtrent jeg.. Er det bare meg som fikk flash-back til andre klasse? Er det ikke lenge siden vi har holdt på med klosser på skråplan? Oppgave 3 skjønte jeg ikke, er ikke vant til å lese av sånt på grafer.. Uansett, jeg vil tenke meg at en eventuell poengtabell vil se omtrent sånn ut:

6: 55-60

5: 45-55

4: 32-45

3: 20-32

2: 10-20

1: 0-10

Dette er bare en gjetning fra min side, av hvordan det er logisk å bygge den opp, sånn omtrent.. 6'er skal være nær perfeksjon, stryk kan være litt større(?) Flest skal havne på 3 og fire og resten på 2 og 5. Er i hvertfall sånn jeg er vant til å tenke.. =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...