Gå til innhold

Er dette greie komponenter for en I7


Anbefalte innlegg

Det med testmetodene er likt for alle, men ser ikke noen grunn til at det skal bli noe varmere på et åpent kabinett kontra et lukket.

Tror den driveren fortsatt er i beta...(?)

Det var noen som skreik om 50% økning i ytelsen, men det er lurt og være litt jordnær, tenker jeg i vertfall...

Jeg har ikke akkurat vært så oppdatert i denne debatten, men har fått med meg at de tallen er litt mere jordnære, Nvidia går ut med ca 0-10% økning i noen spill, og de fiksa en stor feil med SLI for 4xx serien, noe som ga 40% og mere, ytelsesøkning i noen utvalgte spill, i SLI.

Dette var nok grunnen til massehysteriet, men økningen er kjærkommen den;)

Jeg har ikke protestert på at Nvidia er bra, men synes de ligger litt bak ATI for øyeblikket:(

Endret av ESS.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja så vidt jeg vet er også driveren i beta, og skal trekke meg litt tilbake for er ikke særlig oppdatert i den debatten heller. Men jeg har fulgt en del tråder på en del forum (som tomshardware og guru3d) angående den driveren, og veldig mange er positive. Men det er få som faktisk har sjekket de fysiske forskjellene, så det kan være en slags placebo som foregår.

 

Men det er noen som oppgir tall i f. eks BC2, og det virker veldig lovende. Men så skal vel ikke trådstarter spille så mye? Og nå dro jeg tråden off topic, beklager for det.

 

Edit: ATI med eyefinity er veldig bra for multiple skjermer. Hva nVidia kan tilby for 3 skjermer er jeg usikker på.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

 

Men det er noen som oppgir tall i f. eks BC2, og det virker veldig lovende. Men så skal vel ikke trådstarter spille så mye? Og nå dro jeg tråden off topic, beklager for det.

 

Edit: ATI med eyefinity er veldig bra for multiple skjermer. Hva nVidia kan tilby for 3 skjermer er jeg usikker på.

 

Bad Company 2 er vel et av få spill som kommer til å bli spilla.

 

Off topic, går helt fint.

Lenke til kommentar

Det går ikke an og kjøre 3 skjermer med Nvidia hvis du ikke har to kort i SLI, dette går fint an med ATI, der kan du ha et kort og 3 skjermer, men det er lurt og da velge et kort som er litt kraftigere en om du ville kjørt en skjerm, det krever ganske mye mere og dra flere skjermer. Men du kan ikke kjøre med like mye AA og lignende på.

Forresten trenger du og få en overgang fra den ene hdmi`en til DVI hvis det er det skjermene dine bruker.

Nvidia drar også godt 3 skjermer, da skal det også vist være støtte for noe 3D greier også (ikke helt sikker på hvordan), men det krever som sagt to kort.

Lenke til kommentar

De testene jeg har lest så yter HD5870 noen fps bedre en GTX 470. Om 256 driveren som foreløpig er i beta gir 470 det ekstra dyttet det trenger for å overgå HD5870 i BC2 vet jeg ikke, men jeg tror hvertfall ytelsen er veldig identisk. Det ligger hvertfall på rundt 50fps max @1920*1200 så det er en veldig greit.

Lenke til kommentar

De testene jeg har lest så yter HD5870 noen fps bedre en GTX 470. Om 256 driveren som foreløpig er i beta gir 470 det ekstra dyttet det trenger for å overgå HD5870 i BC2 vet jeg ikke, men jeg tror hvertfall ytelsen er veldig identisk. Det ligger hvertfall på rundt 50fps max @1920*1200 så det er en veldig greit.

 

Klarer ikke å besteme meg for skjermkortet. Hadde egentlig bestemt meg for å gå for GTX 470, men ATI frister. Har også sett på 5970, men blir jo ikke primært å bruke den til spill så det er vel mye annet man kan bruke pengene på heller. Uansett så hadde det vært morro å hatt noe som virkelig sparker fra.

Lenke til kommentar

Gå for 5850 eller 5870 du, de er begge svært gode men hvem du velger spørs på budsjett.

Skal du bruke dine 3 skjermer må du velge ATI (om du ikke har tenkt og kjøre to 470 SLi, da)

5870 drar fint 3 hd skjermer;)

 

Den strømforyningen din er litt overkill, om du ikke har noen veldig veldig spesielle strømkrevende planer for den, ville valgt Corsair HX 750w, den holder i tonn, den med flere skjermkort og er av like god kvalitet som 1000 watteren din, bråker mindre, sparer nesten 600kr.

https://prisguiden.no/produkt/111233

Endret av ESS.
Lenke til kommentar

Gå for 5850 eller 5870 du, de er begge svært gode men hvem du velger spørs på budsjett.

Skal du bruke dine 3 skjermer må du velge ATI (om du ikke har tenkt og kjøre to 470 SLi, da)

5870 drar fint 3 hd skjermer;)

 

Den strømforyningen din er litt overkill, om du ikke har noen veldig veldig spesielle strømkrevende planer for den, ville valgt Corsair HX 750w, den holder i tonn, den med flere skjermkort og er av like god kvalitet som 1000 watteren din, bråker mindre, sparer nesten 600kr.

https://prisguiden.no/produkt/111233

 

Har vel egentlig ikke noe budsjett, ingen problem å svi av 30K som jeg skrev tidligere men det er jo mye annet man kan bruke pengene på så vil ha noe som virker bra uten at jeg bruker alt for mye penger på det.

 

 

Grunn til såpass stor strømforsyning var for å slippe å få trøbbel med for lite strøm, om du mener 750watt holder så går jeg heller for den.

 

Vurderer om jeg skal sette inn 2 stk Intel sdd disker og kjøre raid for OS. Er det noe vits, eller holder 1 ssd.

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøre 2 SSDer i RAID, så snakker vi ikke budsjett, nei, kjøp deg heller den ene SSDen du, det skulle holde i massevis.

Om du ikke har planer om og konkurrere med PCWorld da:

http://www.idg.no/pcworld/article168065.ece

 

Her er et veldig godt og bra opplegg, alle delene her har jeg sjekket og passer utmerket sammen:

https://prisguiden.no/profil/lister/115314

 

 

 

750 watter av svært god kvalitet som kommer til og vare i mange mange år fremover og i flere rigger. Strømforsyningen er det dummeste du kan spare inn på.

Pluss tryggheten av hele 7 års garanti.

Det er 12 volt linja som er det viktige, Corsair leverer bra på den (744w) og det er dette som teller.

Du kan evt. gå for en 850 watter av samme merke, hvis du tviler veldig, men da skal du ha en del mere behov, mere en bare en masse utstyr og harddisker og crossfirex.

(Det skader ikke om du har ganske stort budsjett, men bare det at det finnes bedre steder og legge pengene)

https://prisguiden.no/produkt/111232

 

Glemte forresten og nevne at handlelisten er lagt opp sånn at du kan få kjøpt alt fra Dustin.

(Dustin er svært bilig og har god service, er du student får du også gode rabatter)

 

 

ESS

Endret av ESS.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bra ESS, trodde jeg skulle lese meg igjennom 2 sider uten og se en eneste kommentar på litt vel overkill PSU. *puuhh*

Corsair sin HX serie er noe av det bedre av det som er tilgjengelig på det norske markedet, 750W er nevnt, 650w'en har blitt målt til og yte opp til 750w, uten at jeg kan finne den testen som backer det opp ^^

Andre bra PSUer er CoolerMaster og Chieftec, er veldig fornøyd med min Chieftec 750w, som kosta slikk og ingenting ^^

Lenke til kommentar

Jeg vil takke alle som har tatt seg tid til å komme med innspill. Er utrolig takknemlig for tiden dere har brukt, hva skulle man gjort uten et slikt forum? :)

 

Er nå 3 år siden jeg bygde meg maskin sist. Før holdt jeg kunnskapene vedlike ved å hjelpe kompiser, men de siste årene har det ikke vært tid. Husbygging, fam og jobb har tatt all tid. Ser jeg savner den tiden man drev med klokking og alltid måtte ha det feteste som var.

 

Gler meg til delene kommer, skal bli deilig å få det i kabinettet. Tenker det må en del planlegging til for å få alt av kabler perfekt.

Lenke til kommentar

Hva er det du endte opp med og bestille?

 

 

ESS

 

Beklager tregt svar men her kommer listen:

 

Corsair HX 850W PSU

Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2 *2

Intel X25-M SSD 80GB 2,5", Retail

Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5

ASUS P6T Deluxe V2

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ble noe avvik på delene etter at jeg ombestemte meg. Delene kom i dag og jeg er oppe å går.

 

ASUS Rampage III Extreme

ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB

Intel Core i7 Quad Processor i7-930

Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2 * 2

Intel X25-M SSD 80GB 2,5", Retail

Corsair HX 850W PSU

Corsair Obsidian 800D

 

Satte inn en til Samsung SP3 i dag som jeg hadde liggende, må da ha lagringsplass nok.

 

Var skeptisk på Ati kortet men det var lite støy og kjører spillene jeg bruker på maks grafikk uten problem. Er kjempe fornøyd.

 

Har ikke gjort noe i Bios heller så gler meg til å leke meg litt.

 

Installasjon av win7 tok 10min og oppstart med windows pålogging bruker ca 12sek etter bios o.l.

Endret av eskriste
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...