Gå til innhold

Har sporet slektsgren tilbake til 1600-1650.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er gøy å drive med slektsforskning. :) Jeg har også drevet en del med det. Du må være nøye med kildekritikk, særlig om du sporer det enda mer tilbake i tid. Ligger mye tull på nettet og andre steder om falske slektslinjer som går tilbake til konger osv. Det har jeg selv fått erfare. :) Anbefaler å titte innom www.disnorge.no. Er et utrolig bra forum der, med underfora for omtrent hver kommune i Norge.

 

Bare lurer, hvor i norge har du slekta di?

Endret av elbeem
Lenke til kommentar

Slektsgranskning er kjempegøy! Vi har hatt samme gården på samme stedet siden 1600-tallet, så for min del må jeg gå et godt stykke lenger tilbake i tid for å finne noe nytt. Begge sider hevder forresten at vi har vikingkonger i slekten, men hvilken nordmann har ikke det?

 

Ja, mange er i slekt med Eirik Blodøks og Håkon den Gode kan det virke som.......

 

Men hadde det vært mulig å spore tilbake til den tida så ville nok feilkildene vært mange. Man kan f.eks ikke være helt sikker på hvem som er faren bestandig.

Lenke til kommentar

Bare bønder sier du?

Jeg kommer visstnok fra adelsslekten Benkestok.

Men morsomt er det jo med slektsforskning.

 

Ja det er i hvertfall morsomt om man kommer noen vei.

 

Benkestok? Du er sikker på at det stemmer altså?

 

Ellers så er jeg ganske sikker på at på farfarssiden finnes det stort sett Vestfold-bønder. Farmorssiden er ikke sjekket, men det er Rogaland. Må sjekkes nærmere - det er jo et vikingområde :D

 

Mormorsiden blir Østfold-bønder, men faren var fra Oslo (oldefar). Morfarsiden er også Østfold-bønder.

 

Det blir mye bønder da.....men ingen farende fant ennå, heldigvis.

Lenke til kommentar

Yes, er sikker på at det stemmer. Det er visst noen i familien som har drevet med slektsforskning. Farsiden er stasjonert i Meløy, så det er derifra det kommer. Må jeg synes det var litt morsomt ettersom min livsstil er så langt fra adel-aktig som overhode mulig :). Og det at navnet mitt er et gammelt vikingnavn gjør jo saken bare bedre. Adel OG viking. Great freakin' c-c-c-combo!

Hva morsiden min angår vet jeg i grunnen lite om, men vet er gjort slektsforskning der også. Minte meg på at jeg kanskje skulle sjekke ut det også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...