Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsfaglig Engelsk Eksamen 2010


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Mulig å råde hverandre her, for de som skal opp i samfunnsfaglig engelsk eksamen i år,- det 3 året på vgs? Hva tror dere vil være spesifikke temaer i år? Ser frem til en åpen og fornuftig diskusjon/en grei ''felles forberedelse'' til eksamen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!!!! kom opp til engelsk,og lurer på er det noen som kan gi meg råd og tips.. på forhånd takk...

 

Heiheihei!! :p hehe Går du på samma trinn som meg da? :) For hver eksamen/tentamen avhenger av hvilket klassenivå du er på, ikke sant :)

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i samf.engelsk..

 

Av temaer på langsvarsoppgaven kan jeg tenke meg at den amerikanske helsereformen er et ganske aktuelt tema. Evt også forandringer i det amerikanske samfunnet etter Obama. Når det gjelder Storbritannia er jeg litt mer blank - valget, resultatet av valget?

 

Noen andre som har noen forslag?

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i samf.engelsk..

 

Av temaer på langsvarsoppgaven kan jeg tenke meg at den amerikanske helsereformen er et ganske aktuelt tema. Evt også forandringer i det amerikanske samfunnet etter Obama. Når det gjelder Storbritannia er jeg litt mer blank - valget, resultatet av valget?

 

Noen andre som har noen forslag?

 

læreren min anbefaler oss på det aller sterkeste om å gjøre klar et til to avsnitt som man kan bruke i alle oppgaver - no matter what comes!! og det er en herlig idé, for da slipper du å stå helt fast. Jeg velger å dele inn forberedelsen min slik at jeg venter bittelitt med sånne alvorlige politisk-historiske hendelser, og tar meg heller først av samfunnet.

 

Det ville vært helt fantastisk om vi alle kan bidra med et par glupe avsnitt; uten å plagiere direkte fra nettet og over hit på forumet, for da kan vi lett bli tatt for plagiat av sensor, hehe. Vi må stille oss kritiske til alle kilder, det er viktig. :-)

 

Jeg jobber selv også med relevante paragrapher osv, så jeg deler ut med dere jeg også, når jeg finner noe . :)

 

PS! Kom på en ting til!! Sounbites! Altså kjente politiske sitater fra kjente politikere gjennom tidene. Forslag til gode nettsider som har slikt?

Endret av Fiffi
Lenke til kommentar

 

læreren min anbefaler oss på det aller sterkeste om å gjøre klar et til to avsnitt som man kan bruke i alle oppgaver - no matter what comes!! og det er en herlig idé, for da slipper du å stå helt fast. Jeg velger å dele inn forberedelsen min slik at jeg venter bittelitt med sånne alvorlige politisk-historiske hendelser, og tar meg heller først av samfunnet.

 

 

Hva mener du egentlig med dette? å skrive noen veldig generelle avsnitt som kan puttes inn i hvilkensomhelst stil? hm, aldri hørt om det før. oh well, alle har sine metoder.

 

Nei, jeg sitter mer fast når det gjelder hva det egentlig er å forberede seg på. Man kan da ikke lære seg engelsk på en dag, så da tenker jeg det heller er greiere å lese om temaer jeg tror kan være aktuelle til den siste oppgaven.

Lenke til kommentar

 

læreren min anbefaler oss på det aller sterkeste om å gjøre klar et til to avsnitt som man kan bruke i alle oppgaver - no matter what comes!! og det er en herlig idé, for da slipper du å stå helt fast. Jeg velger å dele inn forberedelsen min slik at jeg venter bittelitt med sånne alvorlige politisk-historiske hendelser, og tar meg heller først av samfunnet.

 

 

Hva mener du egentlig med dette? å skrive noen veldig generelle avsnitt som kan puttes inn i hvilkensomhelst stil? hm, aldri hørt om det før. oh well, alle har sine metoder.

 

Nei, jeg sitter mer fast når det gjelder hva det egentlig er å forberede seg på. Man kan da ikke lære seg engelsk på en dag, så da tenker jeg det heller er greiere å lese om temaer jeg tror kan være aktuelle til den siste oppgaven.

 

Eh, til den siste oppgaven - hva mener du med dét? Og angående det jeg fortalte om min lærer, om hva det han sa, er faktisk en grei metode, men igjen, man kan ikke bare lage seg et par avsnitt. Jeg personlig forstod det han mente, og jeg skal absolutt ta det til hjelp. Yes, oooh well, alle har vel sine metoder. Lykke til a ;)

Lenke til kommentar

Ikke ment som kritikk, forsto bare ikke ;) tja, den siste der man velger mellom 3 "aktuelle" temaer, for så å skrive en essay om det? Iallefall slik vi har hatt det på tentamen, og sånn det har sett ut på de få eksamensoppgavene som ligger ute.

 

Jo, lykke til du og! Ser visst ikke ut som om det ble flere enn oss i denne tråden :p

Lenke til kommentar

Ikke ment som kritikk, forsto bare ikke ;) tja, den siste der man velger mellom 3 "aktuelle" temaer, for så å skrive en essay om det? Iallefall slik vi har hatt det på tentamen, og sånn det har sett ut på de få eksamensoppgavene som ligger ute.

 

Jo, lykke til du og! Ser visst ikke ut som om det ble flere enn oss i denne tråden :p

 

hehehe :p men essay ja.. tenkte over det i morges da jeg satt og leste masse info politikk og diverse. Men hvis du tenker deg tilbake til dette forumet, hva betyr egentlig ordet essay på engelsk? det betyr jo bare stil, men står man da klart fritt for valg av sjanger? det er altså ikke det samme som norsk versjon av essay der du skriver en tekst nærmest en slags ''tankereise'' ? for på norsk så betyr jo essay å skrive i en slags form som tar leseren med i forfatterens tankereise gjennom et valgt tema.

 

men i engelsken, hva er essay? vi må også regne med at det kommer oppgaver som det å ''discuss'', drøfte (?) , ''grei ut om '' , '' analysis '', ''essay'' osv. kommer du på fler ? for bare det å forstå de første to-tre ordene har mye å si for hvilken stil du skal skrive, for ellers kan man få stryk ! :)

Lenke til kommentar

Jauda, mener definitivt ordet essay i den engelske betydning, altså en drøftende og artikkeliknende tekst.

 

Har forberedt meg ytterst lite sjøl, har brukt all min tid på å øve på matten som var idag.. Småirriterende å ha to eksamner rett etter hverandre =/ menmen. Har nå repetert britisk og amerikansk politikk kjapt, ellers veit jeg ikke helt hva jeg skal se på. Veit ikke hvor aktuell den historiske biten er til eksamen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Hallo, har eksamen i dette faget i morgen og har ikke forberedt meg helt, skal ta opp faget etter i fjor VG3. Så kan noen som har hatt faget i år si litt kort om hva slags temaer dere har hatt? Antakelig mye av det samme som vi hadde i fjor men greit å høre.

 

Ananasringer: Håper sykt at helsereformen i America kommer på en av oppgavene, veldig mye å skrive om. Evt. dra noen eksempler fra Sicko :p

Lenke til kommentar

Jauda, mener definitivt ordet essay i den engelske betydning, altså en drøftende og artikkeliknende tekst.

 

Har forberedt meg ytterst lite sjøl, har brukt all min tid på å øve på matten som var idag.. Småirriterende å ha to eksamner rett etter hverandre =/ menmen. Har nå repetert britisk og amerikansk politikk kjapt, ellers veit jeg ikke helt hva jeg skal se på. Veit ikke hvor aktuell den historiske biten er til eksamen?

 

Hm, ja godt spørsmål. Jeg har vært både kritisk og kresen til det selv, men jeg har en følelse av at det kommer mindre analyse av tekster enn historisk politikk, siden vi går i 3 vgs. Akkurat som Churchill-metoden, så trakk han opp et av mange temaer han skrev i små lapper, fra hatten sin, og begynte straks å spesialisere seg på dette emnet. Og så kom dette emnet opp på eksamen! Ikke det at jeg har gjort det samme, men jeg har valgt ut i fra boka og undervisninga, og ellers, det som interesserer meg mest slik at forberedelsen kan bli gøy, for det må jo brukes til eksamen på en eller annen måte så lenge man forbereder seg saklig osv. :)

 

Men når det kommer til britisk og amerikansk politikk, hva har du sett på da? Boken mest, for å lære noe om hvordan det politiske systemet i landene er bygd opp? Eller har du gått mest inn på statsministervalget i Britannia, altså mer om den ''daglige politikken?''

Lenke til kommentar

Hallo, har eksamen i dette faget i morgen og har ikke forberedt meg helt, skal ta opp faget etter i fjor VG3. Så kan noen som har hatt faget i år si litt kort om hva slags temaer dere har hatt? Antakelig mye av det samme som vi hadde i fjor men greit å høre.

 

Ananasringer: Håper sykt at helsereformen i America kommer på en av oppgavene, veldig mye å skrive om. Evt. dra noen eksempler fra Sicko :p

 

Håper på helsereformen jeg også! Mye å si om det, Sicko og Michael Moore kan sprite opp det meste ^^ og det er garantert temaet vi har prata mest om i år i timene. Dog, ser på udir at dette var på forrige eksamen også, så er litt usikker på om de tar samme tema to ganger på rad? Ellers så har vel english class for vår del blitt omdøpt til "Obama class", så du kan jo tenke deg :p ellers har vi vel fokusert på ulike konflikter her og der, aktuelle nyheter og blablabla.

Lenke til kommentar

Vel, i dag har jeg bare lest igjennom de to kapitlene om politikk for å "freshe" opp hvordan systemene funker. Men til eksamen regner jeg med at det blir mer aktuelle temaer, da type valget i GB som nettopp var..

 

Ser i læreplanen at det er mål å drøfte "sosiale" greier i GB og USA, har dere hatt mye om dette? Selv har vi mest fokusert på politikk igjennom hele året.. På den andre siden kan man vel si at politikk fort kan overføres til sosiale tilstander i samfunnet. Hm. gruble, gruble.

Lenke til kommentar

Jeg hadde om Obamas helsereform på prøveeksamen. Og siden det er en tidligere gitt eksamen, så tviler jeg på at vi får om det i morgen:/

 

 

Herlig poeng ;) Det var akkurat det jeg tenkte, og jeg har også hatt om det på prøveeksamen, så det kommer ikke denne gangen her, det er jeg sikker på.

 

Men angående det med britisk og amerikansk, så tror jeg det vil komme 50-50 oppgaveutvalg av dem.. jeg håper det! fordi i dag har jeg brukt hele dagen spesielt på en bestemt hendelse som USA hadde med midtøsten, for det er noe som fremdeles pågår i dag. Det må da kunne gå an å bruke dagen i morgen på det du har forberedt deg på flere dager nå, altså. Så jeg har derfor all grunn til å dra positivt ut herfra i morgen , hehe.

 

Men jeg har også lagt vekt på andre ting, men som også har med samfunnet å gjøre. Blir også en del gransking av fremtiden ut i fra det også, det får komme an på oppgaven.

 

Så alt i alt ser jeg for meg klar for både ''teenager'' - aktige tema som f.eks de dopavhengige osv (det kan godt komme) , òg om det mest alvorlige i verden, som f.eks krig mellom et land og USA. Krysser virkelig fingrene på at noe av dette dukker opp. Min lærer har i hvert fall gått igjennom det jeg har snakket om nå! :D;)

 

Men angående krig osv, så har jeg kildene.... må bare få rukket å lese igjennom alle sammen, de aller viktigste osv. Lurt å lese det meste på norsk, for da tar det kortest tid, og du får forstått hovedtingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...