Gå til innhold

Nikon 17-35mm f/2,8 vs Nikon 16-35mm f/4 VR i dårlig lys


Anbefalte innlegg

Er litt i tenkeboksen for å oppgradere vidvinkelzoom til D700. Jeg bruker for tiden Tokina 20-35mm f/2,8 som egentlig fungerer veldig bra, men er noe soft ved f/2,8.

Brennviddeområdet jeg ønsker meg gjør Nikon 17-35mm f/2,8 og 16-35 f/4 VR til to alternativer jer vurderer nå.

 

Jeg leser tester av disse objektivene og ser at de er forholdsvis like i ytelse. 16-35 skal være litt skarpere en 17-35 ved f/5,6.

Sammenligninger forøvrig er gjort ved lik blender.

Men hvis jeg skal ut og ta bilder i dårlig lys og 16-35 må dra nytte av VR, og 17-35 må brukes med blender lavere en f/4.

 

Hvem av dise to objektivet kommer best ut da? Jeg ser 16-35 får mye skryt både på nikoncafe og andre steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem av dise to objektivet kommer best ut da?

Det kommer veldig an på om motivet ditt beveger seg eller ikke. f/2.8 er mest allsidig, men f/4 VR kan nok brukes på enda litt tregere lukkertider (håndholdt) dersom motivet står stille.

 

Når man tar prisen i betraktning tror jeg nok jeg ville gått for 16-35. Byggekvaliteten er omtrent den samme og i følge rapportene rundt omkring er bildekvaliteten også sammenlignbar på like blendere.

Lenke til kommentar

Det ser ut som jeg heller mot 16-35 nå. Har sett på en masse bilder på Nikoncafe og jeg kan ikke se noe antydning til softhet på de bildene som er tatt med full blenderåpning :)

Gode motlysegenskaper er også en ubetinget fordel.

Lenke til kommentar

Har tatt noen bilder med Tokinaen og tror jeg venter litt med noen handel.

Ved f/3,5 er skarpheten veldig akseptabel. DOF er litt smal så man må være litt nøye med at fokus treffer rett. Men ved 100% visning har motivet et snev at softhet som kler et portrettbilde.

Ved f/4 er motivet skarpt ved 100% visning, men DOF er ennå smal og man må være nøye med fokusen.

Ved f/4,5 er det "crisp" ved 100% visning.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...