Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forberedelse: EL6019 VKII Elektriker, elektriske bygningsinst. Vår 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei vi er 2halvskruer fra Vennesla som sitter å leser til eksamen.. vi har kommet frem til en god del eksempler som vi tror vi kan få:

 

Kontinutetsmåling, bytting av sikringskap, inntak, varmekabel/varmeovn? Feilsøking/megging? strømføringsevne, spenningsfall. men det vi tenker er mest vikting av alt. ALLTID SNAKK MED KNNDEN!

 

og kvalifikasjonsforskriften £13 husk at du er enda lærling og du har ikke lov å jobbe alene. håper flere kan komme ned tanker angående dete! :)

Lenke til kommentar

De 5 sikre er jo alltid grei å ha i bakhodet selv ved "opprusting" av anlegg. Kan også tenkes at det enten er ikke eksisterende jord eller at jording i hus/bygg er dårlig. I noen tilfeller så er vel de mer ute etter at du har forståelse for at du kan risikere at kunden takker nei til opprusting som er veldig dyr og da plikter du å informere han om FSE paragraf 3 som omhandler Ansvar.

 

Selv prøver jeg å ikke overtenke hele oppgaven da det er lett å overdrive omfanget. Jeg ville lagt fokuset på de 5 sikre, utbedring av sikringskap (derav kurser o.l), varmebergening/tapsberegning osv.

 

*edit*

 

Som nevnt tidligere så tror jeg som dere sier at man må vite hvilke retter man har og hvordan man skal forholde seg til dette med ansvar. Jeg ser for meg at det kommer en HMS oppgave om akkurat dette.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Håper virkelig det er noen som har en god forberedning som vil dele og sammenlikne med oss, jeg selv har ikke rørt en elektro formel innen "Elektrikker" siden 2007 :p

 

Jeg har selv gått VK2 Automasjon og tatt VK1 Elektro privatist og tar VK2 bare for å få tatt den i Reform94, neste eksamen må man opp i den nye reformen om man stryker her. Selv har jeg fått låne masse bøker som er lov til å ta med på eksamen av venner jeg jobber med i dag + litt hjelp. Men dette emne er så åpent at man vet nesten ikke hva man får :p Men vær forberedt på at det blir sikkert en del beregning og så som det ble nevnt, det blir sikker "lure" spørsmål anngående dette med hva har du lov til og hvordan skal du forholde deg til dette type spørsmål :)

Lenke til kommentar

Du må nesten ta kontakt med de som er ansvarlig for gjennomføring av eksamen. Vet ikke hvordan de vil stille seg til dette, men det skal vel da være mulig at du kan få en annen og forsinket eksamen evt. muntlig i stede?

Endret av TheHawk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må nesten ta kontakt med de som er ansvarlig for gjennomføring av eksamen. Vet ikke hvordan de vil stille seg til dette, men det skal vel da være mulig at du kan få en annen og forsinket eksamen evt. muntlig i stede?

 

 

Litt vanskelig når de har eksamen etter en langhelg med opptil flere røde dager etter hverandre.

Endret av maasoey
Lenke til kommentar

Du må nesten ta kontakt med de som er ansvarlig for gjennomføring av eksamen. Vet ikke hvordan de vil stille seg til dette, men det skal vel da være mulig at du kan få en annen og forsinket eksamen evt. muntlig i stede?

 

 

Litt vanskelig når de har eksamen etter en langhelg med opptil flere røde dager etter hverandre.

 

Eksamen starter ikke før kl 9.00 og de fleste kontorene er åpne fra kl 08.00 så det skal jo i prinsippet la seg ordne :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal ta denne eksamen. Jeg sliter litt siden jeg ikke jobber med dette eller har noe form for skole. Jeg trenger litt tips fra dere som er kyndige i emnet.

 

 

Takk

Hva lurer du på da?

Har du tilgang på Nek 400:2006?

 

Tenkte jeg kan si litt om kabel dimensjonering og utløserkrav til vernet.

 

Vernet skal bryte enhver overbelastningsstrø i kretsen før isolasjon, skjøter, koblinger avsluttninger eller ledernes omgivelser tar skade (Nek 433 s105.)

For at utløserkravet skal oppnås, må vern og ledere koordineres ved å oppfylle to krav.

1.) Ib < In < Iz

2.) I2 < 1,45 Iz

 

Jeg kan ta et eks.

 

Jeg skal montere en panelovn på 4000W 1.fas og kabel blir åpent forlagt på trevegg

 

1.krav Ib < In < Iz

4000W/230v=17,4A dvs Ib=17,4A

Da må jeg velge et vern som er større enn 17,4A. i dette tilfellet må det bli 20A.

 

for å finne Iz må vi slå opp i Nek på s 179 se i tabell 52c og finn installasjonsmetode.

i dette tilfellet er det installasjonmetode nr 20, som henviser til Referanseinstallasjonsmetode C i Tabell 52A s.201 som igjen henviser til tabell 52A-2 kolonne 6. der finner du at ledertversnitt 2,5mm2 skal tåle å bli belastet med 27A da kan du bruke denne.

Men i henhold til nek 533.2 så må du øke kabeldimensjon til 4mm2

 

2.krav I2 < 1,45 Iz

 

I2 kan uttrykkes ved en faktor * vernets merkestrøm

*edit

faktoren består av en konstant k*In. k er 1,45 for A,B,C,D Automater og 1,2 for K og Z Automater.

 

2.krav blir da:

k*In < 1,45 Iz

1,45*20A < 1,45*27A

29A < 39A

 

Da har jeg dokumentert at jeg kan bruke en 20A automat med og utifra 533 må jeg bruke 4mm2 kabel.

dette var bare et lite grunnleggende tips om utløserkrav og dimensjonering av kabel.

Endret av Slippers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen som har funnet ut noe mer om Energiøkonomisering av motoranlegg i næringsbygg? Er litt usikker på denne biten. det som slår meg først er frekvensomformere... men har etterhvert tenkt mer på f.eks SD anlegg, noen som har noen andre forslag?? hvis det blir PLS så stryker jeg :D

Lenke til kommentar

Er det noen som har funnet ut noe mer om Energiøkonomisering av motoranlegg i næringsbygg? Er litt usikker på denne biten. det som slår meg først er frekvensomformere... men har etterhvert tenkt mer på f.eks SD anlegg, noen som har noen andre forslag?? hvis det blir PLS så stryker jeg :D

 

Det jeg lurer litt på er hvorfor de skriver "MOTORANLEGG". Hadde det bare stått energiøkonomisering, hadde jeg skjønt mer. Men Motoranlegg?

Frekvensomformere blir brukt til å regulere hastigheten på en motor / softstart. Det er greit vi sparer "litt" energi ved en myk oppstart, men motoren skal være ganske så stor, eller ha uendelig mange start/stopp for att det skal bli noe særlig økonomi utav det.

Tipper vi får en sånn: Ahaaa opplevelse når vi ser oppgava relatert til dette, fordi det var idiotisk å skrive "motoranlegg"

 

Gidder noen svare på hva en I/O modul i ett alarmanlegg er fornoe?

Lenke til kommentar

I/O modul i alarmanlegg er da vel en enhet som tar innsignaler og sender de ut igjen i ønsker form :) Dvs den oversetter et signal f.eks den får en høyere lesning fra en PIR detektor på f.eks ultralydføler og sender da signalet I (Input signal) videre som sammenliknes og ved trigging kommer da O (Output signalet) ut :)

 

Korriger meg hvis jeg tar feil :p

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal ta denne eksamen. Jeg sliter litt siden jeg ikke jobber med dette eller har noe form for skole. Jeg trenger litt tips fra dere som er kyndige i emnet.

 

 

Takk

Hva lurer du på da?

Har du tilgang på Nek 400:2006?

 

Tenkte jeg kan si litt om kabel dimensjonering og utløserkrav til vernet.

 

Vernet skal bryte enhver overbelastningsstrø i kretsen før isolasjon, skjøter, koblinger avsluttninger eller ledernes omgivelser tar skade (Nek 433 s105.)

For at utløserkravet skal oppnås, må vern og ledere koordineres ved å oppfylle to krav.

1.) Ib < In < Iz

2.) I2 < 1,45 Iz

 

Jeg kan ta et eks.

 

Jeg skal montere en panelovn på 4000W 1.fas og kabel blir åpent forlagt på trevegg

 

1.krav Ib < In < Iz

4000W/230v=17,4A dvs Ib=17,4A

Da må jeg velge et vern som er større enn 17,4A. i dette tilfellet må det bli 20A.

 

for å finne Iz må vi slå opp i Nek på s 179 se i tabell 52c og finn installasjonsmetode.

i dette tilfellet er det installasjonmetode nr 20, som henviser til Referanseinstallasjonsmetode C i Tabell 52A s.201 som igjen henviser til tabell 52A-2 kolonne 6. der finner du at ledertversnitt 2,5mm2 skal tåle å bli belastet med 27A da kan du bruke denne.

Men i henhold til nek 533.2 så må du øke kabeldimensjon til 4mm2

 

2.krav I2 < 1,45 Iz

 

I2 kan uttrykkes ved en faktor * vernets merkestrøm

*edit

faktoren består av en konstant k*In. k er 1,45 for A,B,C,D Automater og 1,2 for K og Z Automater.

 

2.krav blir da:

k*In < 1,45 Iz

1,45*20A < 1,45*27A

29A < 39A

 

Da har jeg dokumentert at jeg kan bruke en 20A automat med og utifra 533 må jeg bruke 4mm2 kabel.

dette var bare et lite grunnleggende tips om utløserkrav og dimensjonering av kabel.

 

Har akuratt sluttet i jobb som "elektriker" så nå har jeg ikke tilgang på dette, må vel få tak i diverse bøker, ellers er jeg hjelpesløs :S

Vil gjerne vite hva dere andre har skrevet på notat arket deres :)

Lenke til kommentar

 

Det jeg lurer litt på er hvorfor de skriver "MOTORANLEGG". Hadde det bare stått energiøkonomisering, hadde jeg skjønt mer. Men Motoranlegg?

Frekvensomformere blir brukt til å regulere hastigheten på en motor / softstart. Det er greit vi sparer "litt" energi ved en myk oppstart, men motoren skal være ganske så stor, eller ha uendelig mange start/stopp for att det skal bli noe særlig økonomi utav det.

Tipper vi får en sånn: Ahaaa opplevelse når vi ser oppgava relatert til dette, fordi det var idiotisk å skrive "motoranlegg"

 

Gidder noen svare på hva en I/O modul i ett alarmanlegg er fornoe?

Motoranlegg er vl egentlig et vidt begrep. jeg vil anta at de mener på f.eks solavskjerming(motor som styrer persienner/markise), ventilasjon (motor til f.eks vifte, spjeld osv.) varme( sirkulasjonspumpe) alt dette er motorstyring og brukes i næringsbygg og i bolig. man kan enkelt styre dette med f.eks knx og få dette i et samspill som reduserer strømforbruket i bygget. en annen ting siden de nevner næringsbygg kan det være spesielle faktorer som vil virke inn på installasjonen f.eks kjemikalier,varme,kulde,ip-grad osv..

Vil anta at vi får en ahaaa opplevelse ja :idea:

Lenke til kommentar

Håper det blir en positiv aha opplevelse ellers går dette rett vest og da blir det den nye reformen som gjelder :p

 

Btw;

 

Zytre = Impedans i foranliggende nett målt i m

 

At Zytre = Impedans i foranliggende nett målt i mΩ, har jeg funnet ut.

Men jeg lurer på om at jeg må regne ut Zytre eller om at det er noe som vil bli opplyst om i oppgaven? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...