Gå til innhold

Periodisk/intermittent faste-tråden (PF)


Anbefalte innlegg

Hei alle i hopa, jeg har nylig lest litt om periodisk faste, og vet at noen her på forumet driver med dette. Oppretter denne tråden hvor vi kan få bedre innsikt i hva periodisk faste faktisk er, dele erfaringer, tips, si hvordan periodisk faste funker for oss og den slags, oppmuntre hverandre om det er noen som synes det er vanskelig.

 

Periodisk faste står nevnt i flere av artiklene på MyRvolution.no, men jeg klarer ikke finne det igjen akkurat nå. Ellers kan man lese litt om det her, er Børge Fagerli som har skrevet. I korte trekk går periodisk faste ut på at man faster en viss periode hver dag, f.eks. fra det siste måltidet om kvelden til lunsj neste dag. Man spiser f.eks. ikke frokost, og har dermed fastet i gjerne 12-14 timer over natten, alt etter som. Deretter kan man konsentrere matinntaket rundt og etter trening. Slik jeg ville gjort det i alle fall.

 

Som det står nevnt i artikkelen av Fagerli, så er ikke mennesket evolusjonært sett vant til å spise til faste tider som vi gjør i dagens moderne samfunn. Mennesket har pleid å spise få måltider, og gjerne fastet i flere dager i strekk om de ikke har funnet mat. Forskning har vist at få måltider (f.eks. 3 hver dag kontra 6) vil ha positiv effekt på både forbrenning og muskelbygging.

 

Selv driver jeg ikke med periodisk faste, men har lurt på om jeg skal begynne med det. Ikke bare kan det gi større effekt av treningen, men jeg får jo også ekstra tid på morgenkvisten ettersom jeg slipper å lage frokost. Så er spørsmålet mitt, vil periodisk faste være hensiktsmessig for meg på bulk (kcal-overskudd)? Eller er dette utelukkende ment for slanking (kcal-underskudd)? Jeg vil tro det ikke har noe å si, men ordet "faste" virker jo avskremmende for oss som bulker :) Håper tråden faller i smak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal kunne klare å bygge selv om du er på PF. Hvertfall etter hva jeg har lest. Fra hva jeg har forstått så svir du ikke av musklene dine, hehe :)

Her er en god kilde til informasjon, på engelsk:

http://www.leangains.com/

 

Har gjort dette i hele tre dager nå (hehehe), virker ikke å være særlig komplisert. Men viktig at man får i seg den næringen man trenger når man er inne i "spisevinduet" for dagen.

 

Bra tråd!

Lenke til kommentar

Det er sykt interesangt, og leangains.com skriver mye om det. Det hadde egentlig funket meg veldig bra, å starte opp første måltid kl 11, for å så spise igjen etter trening og ta siste måltid til leggetid. Men desverre går det ikke, 2 grunner;

 

1) Jeg får ikke i meg mye mat på en og samme gang

2) 3 måltider om dagen skal dekke 4000kcal? Don't bullshit me.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Får du i deg 4000kcal daglig Pijus? Damn boy. Ligger på rundt 3000 selv.

 

Ellers er det jo fullt mulig å få seg tilstrekkelig kcal selv om man dropper ett måltid (frokost). Nøtter, avocado, fett generelt. Til frokost får ikke jeg i meg mer enn maks 400kcal eller noe uansett. Så blir det lunsj, muligens brunsj, (eventuell trening her med den næringen det innebærer, rundt 500kcal), middag, kvelds, nattmat. Mine måltider. Egentlig litt i fleste laget. Men nattmat og brunsj er jo bare av og til. Lunsj, middag og kvelds er hovedmåltidene.

Lenke til kommentar

 

Som det står nevnt i artikkelen av Fagerli, så er ikke mennesket evolusjonært sett vant til å spise til faste tider som vi gjør i dagens moderne samfunn. Mennesket har pleid å spise få måltider, og gjerne fastet i flere dager i strekk om de ikke har funnet mat. Forskning har vist at få måltider (f.eks. 3 hver dag kontra 6) vil ha positiv effekt på både forbrenning og muskelbygging.

Jeg lå på en skikkelig harddeff for et par år siden, gikk på 1300kcal dagen. Begynte med seks måltider pr dag. Problemet jeg fikk da var at disse små måltidene på ca 200kcal gjorde meg bare mer sulten. Det at jeg hadde så mange små måltider gjorde at jeg gikk med sultfølelse hele døgnet.

 

Løsningen for meg var å ta et eller to måltider på til sammen 1300kcal pr dag. Slik at jeg ble ordentlig mett minst en gang om dagen. Følelsen av sult varer da bare i to til tre timer, også merker en ikke mer av den.

 

Jeg synes det er en mye bedre løsning en å gå rundt å småspise hele dagen og aldri bli ordentlig mett.

 

Nå ligger jeg på ca 3500kcal dagen, fordelt på 3-4 måltider, jeg spiser det jeg føler for og har ikke et optimalt kosthold, men det er greit nok. Tror det blir lenge til neste gang jeg skal gidde å deffe/slanke meg.

Lenke til kommentar

Det er sykt interesangt, og leangains.com skriver mye om det. Det hadde egentlig funket meg veldig bra, å starte opp første måltid kl 11, for å så spise igjen etter trening og ta siste måltid til leggetid. Men desverre går det ikke, 2 grunner;

 

1) Jeg får ikke i meg mye mat på en og samme gang

2) 3 måltider om dagen skal dekke 4000kcal? Don't bullshit me.

 

1) Det blir du vant med etterhvert

2) Ikke bullshit det. Eksempel på ett måltid, 1L helmelk 660kcal, 400g kjøttdeig 784kcal, 130g pasta 460kcal. 1900 kcal bare der. I tillegg til måltider kan du jo knaske nøtter, rapsolje osv. Du spiser vel lavkarbo, må nok finne noe annet da. 2kgs pose med kyllingvinger, 3000kcal bare der, koster 50kr.

Lenke til kommentar

Får du i deg 4000kcal daglig Pijus? Damn boy. Ligger på rundt 3000 selv.

 

Ellers er det jo fullt mulig å få seg tilstrekkelig kcal selv om man dropper ett måltid (frokost). Nøtter, avocado, fett generelt. Til frokost får ikke jeg i meg mer enn maks 400kcal eller noe uansett. Så blir det lunsj, muligens brunsj, (eventuell trening her med den næringen det innebærer, rundt 500kcal), middag, kvelds, nattmat. Mine måltider. Egentlig litt i fleste laget. Men nattmat og brunsj er jo bare av og til. Lunsj, middag og kvelds er hovedmåltidene.

 

3500-4000kcal om dagen prøver jeg å holde meg til, pleier å funke på dager jeg er på skolen. Men de dagene jeg ikke er på skolen funker det dårlig på. Men blir vel kanskje litt anderledes på kalorier på dager jeg står opp i 12 tiden og dager jeg står opp i 6 tiden. Men vi får se, kanskje som b0berg sier at jeg blir vandt til å spise mye på en og samme gang.

Lenke til kommentar

Prøvde å forklare periodisk faste til folk på skolen i dag da de spurte hvorfor jeg ikke hadde spist frokost, det ble til at "Haha, Sitronsaft tror han kan få muskler ved å sulte seg!" *sukk* Noen mennesker går ikke an å diskutere med, og jeg må innrømme at det av og til gjør meg utrolig trist i sjelen.

 

Tror periodisk faste vil bli nice, har høye forhåpninger. Klare fordeler slik jeg ser det:

- Slippe å lage og bruke tid på frokost om morgenen.

- Mer energi om dagen, utrolig nok.

- Mer sulten til lunsj = mer matglede.

- De faktiske fordelene bak periodisk faste som er hele poenget, økt aminosyrefølsomhet..

 

Indeed, skal bli gøy å se hva som skjer de neste ukene.

Lenke til kommentar

Nå må du også huske på at det er mange som bruker PF til å gå ned i vekt med. Men får du mer energi og bedre trening, så er det ikke lenge før jeg hopper på bølgen. Er også lei av å spise frokost :S Vært mye bedre å starte opp første måltid kl 11 og ta dagens 2 store måltider etter trening.

Lenke til kommentar

Jepp, skal si ifra hvordan det går :) Tror det sto i Advanced Concept 2.0-artikkelen at det kan være gunstig for oss parasympatisk dominante (meg, deg, Fagerli) å kjøre PF, eller så var det at det var gunstig for mange sympatisk dominante å spise frokost, og at jeg lagde en motsetning. Godt mulig det også gjaldt karbohydrater. Blir nødt til å lese den artikkelen igjen...

 

EDIT: Mange har sikkert hørt om Proteinbesparende mofifisert faste (PSMF) som er en måte å gå hurtig ned i vekt på. Dette er nesten totalt faste, med lite fett og karbohydrat og mye protein spredt utover hele dagen. Det er kanskje noen som ikke skjønner forskjellen på PF og PSMF, da kan man lese litt i denne tråden fra MyRevolution :)

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg har skjønt konseptet men la gå!

 

Er det slik at jeg kun har 8 timer spisevindu om dagen? 16 timer fasting?

 

La oss si at mitt første måltid er kl 11 (jeg står opp kl 6), for å så avslutte mitt siste måltid kl 7?

 

Synes det var vanskelig å finne fram infromasjon på leangains siden, så hvis dere har noe mer jeg bør få vite så kom med det :)

 

Takk.

Lenke til kommentar

MyR har en egen artikkel om det også, vil jeg tro.

 

Men hvorfor oppretter du tråd Pijus?! Du kan jo spørre i Periodisk Faste-tråden, det var jo derfor jeg opprettet den. :no:

 

Ellers, slik jeg har forstått det:

12-16 timers faste hver dag for å få opp aminosyrefølsomhet, og så all næring fordelt på ca. 3 måltider innenfor ca. 8 timer.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Må si PF frister veldig, men er et par ting som holder meg tilbake. Det at man må ha såpas nøye fordeling av næringsstoffene, og nøye inndeling av næringsstoffer på måltidene gjør det hele litt mer 'tiltak'.

 

2-3g protein pr kg kroppsvekt

10-20% fett

30-40% karbohydrater

 

11.30 - Før trening: 10g bcaa / 20-30g myse + frukt (5-15min før)

13.00 - Etter trening: 40-70 % av dagens karb, lite fett, mye protein

17.00 - Måltid2: 20-30 % karb, moderat fett, moderat protein.

21.00 - Måltid3: 20-30 % karb, mer fett, mye protein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...