Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 '97 , servoen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg nettopp en Audi a4 '97. Kjørte den hjem, alt var supert. Skulle så parkere den, og servoen "gikk". Vi vant ut at dette var vel fordi den var helt tom for servoolje.

Vi kjøpte så en hydraulikkolje fra Statoil, men dette gjorde ikke helt susen. På lavt turtall virker nå servoen såvidt. Dette merkes spesielt i rundkjøringer, ved rygging og selvsagt i 1. gir.

En mekaniker jeg tok kontakt med foreslo at vi skulle først teste ut hydraulikkoljen som brukermanualen til bilen foreslo, altså Audi sin G00 2000 om jeg ikke tar feil. En annen sa at det kan være servopumpen som er gått i stykker.

Noen med erfaring på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du må gjøre er å finne ut hvor oljen har tatt veien.

Den skal i utgangspunktet ikke bruke en dråpe servoolje. Når du finner lekkasjen er du også ett hakk nærmere og finne ut hvorfor den ikke virker skikkelig.

Den bilen skal forresten KUN ha G002 olje som du skriver. Hvis jeg var deg ville jeg tappet ut Statoil-oljen og flushet med riktig olje før jeg har gjort noe mer.

Skrevet

Var det tomt lekker det en plass.

Jeg tipper pumpa har skjært seg etter og ha gått tørr pga en lekasje en plass. Enten i pumpa, slanger eller tannsatng.

Er du riktig uheldig lekker det i tannstanga og pumpa har tatt kvelden av den grunn. Ikke uvanlig og tannstang er noe drit og bytte. Lys inn i hjulbuen og se om det renner olje ut av tannstangmansjettene.

Jeg har fylt mye rart på mye rart og tror ikke feil olje skal kunne gi sånn svikt. Da ryker eller ting over tid. Et bremsesystem funker med vann og en automatkasse funker med motorolje det holder bare ikke så lenge. Jeg hadde ikke fylt på den svindyre olja der for og se den renne utover gulvet. Jeg har også fylt feil på disse før og gitt faen i det. Ikke har dem kommet tilbake.

Har byttet en del servoslanger på disse. Hvis det skulle lekke på trykksiden, noe som kan stemme overens med servovirknigen bør lekasjen være så stor at det spruter olje ut en plass. Eller så lekker det i en eller annen "random" slange og pumpa har gått tørr av den grunn.

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Leverte pumpen inn på verksted, bestilte ny pumpe som var feil, kunne ikke sende den tilbake (Rogaland bildeler sucks ass). Fikk så en ny en, den passet. De første 10 minuttene gikk alt smooth, men så nå (samme dag) hopper den litt av og på.. Utrolig irriterende.

Det var en god del med olje i, et stykke over MAX-grensen. Hva kan skje dersom oljen er over MAX uansett?

Endret av Toppris
Skrevet (endret)

Bilen SKAL ha den grønne mineral olja. den skal ikke ha rød hydraulik olje fra den lokale beninstasjonen din.

Endret av simkin
Skrevet

Helt riktig. Om du ønsker å fucke opp nye pumpen din og tannstaget ditt kan du beholde denne, men hvis ikke, BYTT PUMPE. Sjekk for lekkasjer ved å ta av framhjul, klem på endeleddsforingen, se etter oljemerker rundt der. Lurt å bytte servoreim når man bytter pumpen også.

Audi/VW skal _IKKE_ ha rød olje, fyll kun på med grønn servoolje som fåes på Møller.

Skrevet

Pumpen fungerte greit de første 24 timene, men så røk drivreimen. Har bestilt ny til under 400kr fra Audi eller Møller, må bare få'n på.. Håper virkelig ikke at den må på verksted. 400kr for gjenstanden, 1000 for å få den plassert inn? EEK!

Skrevet

Hmm, det virker da ganske rimelig. Man må jo av med fangeren og lock-carrieren(hva heter dette på norsk?). Selve reimen er easymode å bytte så lenge man har plass foran.

Jeg brukte en time på jobben, om man trekker ifra den bolten som var helt avrundet, som gjorde at jeg faktisk brukte fem... :p

45min er vel ca 1000kr hos Møller, men denne jobben kan du jo gjøre hos hvemsomhelst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...