Gå til innhold

Får ikke åpnet .mp4 videofil (SD kort) etter hard smell.


Anbefalte innlegg

Først og fremst, om denne er feilpostet så oppfordrer jeg moderator til å sette den på riktig sted for meg.

 

Problem:

 

Jeg har et problem med en MPEG-4 / .mp4 videofil (720x1280 / 60 frames pr.sek og ca 700MB filstørrelse) som ikke vil åpne seg. Denne filen er tatt opp med et lite actionkamera som heter GoPro HD Hero, og lagrer dataene på et 16GB Kingston SD kort (anbefalt av produsent).

 

Kamera fikk seg et skikkelig trøkk i en rundvelt med bil der det ble kastet noen meter gjennom luften. Kamera gikk derimot fortsatt og dioden som indikerer film lyste når jeg fant det igjen noen minutter senere. Jeg er derimot usikker på om jeg stoppet filmen og stengte det på korrekt måte.

 

Når jeg skal laste inn filen på vanlig måte på PC fungerer den ikke. Den vil ikke åpne seg. Jeg har prøvd VLC, Media Player, Quicktime og alt av andre playere jeg kan tenke meg, men den funker ikke. De andre filene på SD kortet fungerer prikkfritt, så dette er et filproblem vil jeg tro? Trolig som følge av trøkken den fikk (?).

 

Kan legge til at jeg har mistet kamera i høye hastigheter før, og det har trolig fått hardere smeller enn dette før, og da funket det fint og filmet hele tiden. Jeg TROR derfor at det kan ha med å gjøre at jeg ikke har avsluttet fimen korrekt med stoppknappen, men dette husker jeg dessverre ikke om jeg gjorde eller ikke.

 

Har også prøvd beta/demo versjoner av File Helper og Disk Doctors Digital Media Recovery.

 

Sistnevnte vurderer jeg nå å kjøpe fullversjonen av, siden det er det eneste programmet hittil som har klart å scanne disken (har tatt en kopi over på PC) å finner filen. Får ikke savet den som ny fil om man ikke kjøper full versjon. Noen som kjenner til om dette programmet er noe særlig?

 

Jeg har forsøkt å konvertert den til .avi fil med converter program. Konvertingsprogrammet finner filen, men klarer ikke å åpne konverteringsprosessen fordi det er feil på fil.

 

Kan noen gi meg noen teorier og forklaringer på hva som kan være galt.

 

Har hørt om IBAS, men standardraten dems på 4800kr for en scan er litt i meste laget egentlig.

Endret av Team GPR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevde tilsvarende problem da kameratet mitt plutselig mista strøm under filming (batteriene koblet fra på mystisk vis).

Selv om opptaket varte godt over 3 minutter før hendelsen, så var det altså komplett umulig å få tilbake data.

 

Teori: Jeg tror at filmdataene lagres først, og deretter - når man avslutter filminga korrekt - så lagres informasjonen i filsystemet om hvor dataene befinner seg.

Ankepunktet ved teorien var at flere gjennopprettingsprogrammer ble testa ut, men ingen klarte å finne noe.

 

Teori2: Filmdata lagres i kameraets internminne før det skrives som fil på minnebrikken.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Har ikke veldig inngående peiling på dette, men teoriene dine er høyst interessant, og er notert.

 

Hva slags programmer og metoder brukte du? Prøvde du i verste fall å sende de til spesialister?

 

Tok like så godt å sendte en privat henvendelse til IBAS, og fikk dette til svar:

 

 

Viser til deres henvendelse vedrørende rekonstruksjon av SD-kort.

 

For at Ibas skal kunne bestemme omfanget av skaden, utføres først alltid en analyse som leveres til fast pris kr. 1290,- for private. Analyserapporten leveres skriftlig og gir svar på hva som kan rekonstrueres, hvor lang tid det vil ta, og prisen på selve rekonstruksjonen som utføres etter egen avtale. Prisen for rekonstruksjon er avhengig av om disken er fysisk defekt eller ikke. Pris for rekonstruksjon vil være mellom kr. 2900 4900,- for et SD-Kort med fysisk mekanisk feil.

 

Ettersom 3 av de 4 filene på SD kortet funker skulle man nesten tro det ikke var et SD kort feil..

 

Forjævlig å betale bortimot 3000kr og få vite at det ikke funker også. Nesten så jeg vil prøve et recoveryprogram til 300kr først. Men gud vet om det bare fucker opp enda mer..

Endret av Team GPR
Lenke til kommentar

Er det slik at fila du har lagt over på pc-en er oppgitt som en ''standard-fil'' uten noko som helst slags etternavn? i såfall kan du muligens prøve å lage en ny kopi av fila, og "force" .mp4 som etternavn, og deretter prøve å opne i til dømes vlc.

Lenke til kommentar

Filen er en MPEG-4 / .mp4 fil da jeg kopierte den fra SD kortet.

 

Har prøvd den i redigeringsprogram, men der også der kommer filen opp som ikke fungerende (Pinacle Studio 14)

 

Er jammen ikke godt å si. Skal man rive i opp til 3000kr for dette tro.

 

Når jeg kobler kamera til TV med AV så kommer det opp om jeg vil trykke "system recovery" på skjermen. Nå prøver jeg å finne ut hvordan kamera gjør dette fra produsenten. Har blitt advart mot å gjøre dette, fordi hvis SD kortet sletter filer med feil på i recoveryprosessen (noe som visstnok er vanlig prosedyre) vil det bli ennå verre å scanne det for IBAS i ettterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...