Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan fungerer det å gå opp som privatist?


Anbefalte innlegg

heisann, jeg sitter nå og vurderer om jeg rett og slett gå som privatist, men jeg har ingen peil på åssen dette fungerer, jeg vet dette krever utrolig med selvdisiplin, men jeg tenker heller det enn enda et år på skolebenken, men noen som kan forklare meg hva jeg må gjøre, og hvilke fag jeg må ta eksamen i? i vg2 hadde jeg fokus på realfag dvs matte r1, fysikk, kjemi og teknologi og forskning, det jeg hadde tenkt og evt fortsette med dette året er kjemi og teknologi + alt det andre tullet norsk, relgion, historie osv osv osv, må jeg ta eksamen i absolutt alle fag? viss jeg går vg3 med de fagene jeg har så får jeg spesiell studiekompetanse, hvordan blir det som privatist? kan jeg sløyfe noen fag og heller bare få generell?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at det skal bli lettere for andre å gi deg tips og råd bør du sette opp alle fagene du har hatt i løpet av VGS, og hvilke av de du ikke stod i.

 

Edit. Leste litt raskt. For generell studiekompetanse trenger en følgende:

 

- norsk 393 timer

- engelsk 140 timer

- matematikk 224 timer

- naturfag 140 timer

- samfunnsfag 84 timer

- historie 140 timer.

 

kilde

 

Det vil si at du etter to år på vgs med R1 vil måtte ta eksamen i følgende fag: Historie, Norsk Muntlig, Norsk Nynorsk, Norsk Bokmål. (Engelsk, matematikk, naturfag og samfunnsfag har du allerede standpunkt i).

 

Det jeg imidlertidig er veldig usikker på er hvorvidt du får førstegangsvitnemål, eller om du havner i ordinær kvoten.

 

Om dette er et sjakktrekk rent sosialt er selvfølgelig et annet spørsmål.. men det er det kanskje ikke min sak å blande seg opp i.

Endret av blured
Lenke til kommentar

hva er forskjellen på førstegansvitnemål og ordinær kvoten?

 

og hva jeg ta eksamen i for å få spesiell studiekompetanse?

 

og hvordan fungerer det? er det bare å søke seg opp i de eksamene man skal ha, kjøpe bøkene, lese og bestå eksamen?

 

 

Lenke til kommentar

For å søke på norske universiteter trenger du kun generell studiekompetanse. Enkelte utdannelser har spesielle opptakskrav ved at de krever ulike realfag for å komme inn, eller opptaksprøver ol. Dette står presisert lenger ned i linken jeg gav deg. Kanskje enklere forklart på samordnaopptak.no

 

Når man søker til opptak til høyere studier har man to kvoter. Førstegangsvitnemålkvoten og ordinærkvote. De utgjør 50% hver. De med førstegangsvitnemål søker også innen ordinærkvoten, men ikke motsatt.

 

Siterer samordnaopptak igjen. Enkelt forklart.

 

FØRSTEGANGSVITNEMÅLSKVOTEN:

Karakterpoeng (gjennomsnittskarakter x 10)

+ Realfagspoeng

+ Kjønnspoeng

+ Poeng for opptaksprøver

= Skolepoeng

 

ORDINÆRKVOTEN:

Skolepoeng

+ Alderspoeng

+ Tilleggspoeng

+ Nye fag

+ Forbedringer

= Konkurransepoeng

 

Rett etter vgs vil det være lettere å komme inn via førstegangsvitnemålskvoten enn under ordinærkvoten. Men etterhvert som man blir eldre, er i mil/fhs/studerer ett år og eventuelt tar opp fag, får man flere poeng og ordinærkvoten blir enklere. Problemet med å ikke ha førstegangsvitnemål er om du ønsker å studere de første årene rett etter vgs. (At så mange er så ivrig på dette har jeg vansker med å forstå. Titter man på nabolandet vårt Sverige ser man at det en mye større tradisjon for å jobbe, reise og oppleve noe annet før man begynner å studere. Men det er kanskje en litt annen sak).

 

I ditt tilfelle er jeg usikker på om du får førstegangsvitnemål. Men om du fullfører innen tre år og ikke stryker i noen fag ser jeg ikke bort ifra at du får det. Men hør med rådgiver på skolen.

 

Som privatist. Eksamener er to ganger i året. Enten i (april)/mai/(juni) eller i nov/des. En melder seg opp via privatistweb.no Dette gjør man for våren en gang i starten av januar. Og for høsten en gang i starten/midten av august.

 

Du setter opp arbeidsplaner selv. Må kjøpe egne bøker. Leser selv. Og går opp i en eksamen i faget som blir standpunktkarakteren. Jeg gjorde det i noen fag mens jeg gikk på vgs, og det er betraktelig mer effektivt og det går fortere. Men det krever svært mye selvdisiplin og er ganske mye stress/press i forbindelse med privatisteksamen. Men dette er egentlig ganske tilsvarende slik det er på universitet/høyskole.

 

Sliter du med motivasjonen vil jeg derfor fraråde deg å ta opp fag som privatist. Og det virker det til en viss grad som om du gjør, i måten du ordlegger deg på. Vann over hodet ved å ta alle realfagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...