Gå til innhold

Proteintilskudd - første gang


Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år gammel, har trent i ca et halvt år, og veier bare rundt 65 kg. Jeg har tenkt å gå til innkjøp av proteiner, men vet lite om det fra før av. Etter å ha lest litt rundt på forumet virker f.eks. disse som gode alternativer:

 

Nutrisport 90+ Protein - 908g Jordbær

Whey Protein Isolat 1000g Jordbær

 

Har dere noen meninger om hvilken av dem jeg bør kjøpe? Eller om jeg bør kjøpe noe annet? Er takknemmlig for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/5/8/-protein-i-pulverform-er-virkningslst/

 

Og det skal sies at man ikke trenger kosttilskudd hvis man spiser riktig. Men det er det stort sett ingen som gjør, og det er nettopp derfor man supplementerer. I tilegg er det fleste late og gidder ikke å lage seg et skikkelig måltid før/etter trening, og da er det ingenting som slår en shake. Det er vel unødvendig å nevne at protein i pulverform er mye billigere en protein i form av kjøtt og fisk. Trening og kosthold er dyrt nok fra før.

Endret av different
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://fitnessblogge...r-virkningslst/

 

Og det skal sies at man ikke trenger kosttilskudd hvis man spiser riktig. Men det er det stort sett ingen som gjør, og det er nettopp derfor man supplementerer. I tilegg er det fleste late og gidder ikke å lage seg et skikkelig måltid før/etter trening, og da er det ingenting som slår en shake. Det er vel unødvendig å nevne at protein i pulverform er mye billigere en protein i form av kjøtt og fisk. Trening og kosthold er dyrt nok fra før.

 

Mener også at NRK hadde en merkelig måte å framstille dette på, men såvidt eg forstod selger denne "Robert Eilertsen" kosttilskudd. Så kanskje til en viss grad innhabil.

 

Men det sagt, var enig i mye han sa :)

Lenke til kommentar

Jeg regner med at proteintilskudd ikke er helt virkningsløst for meg, i og med tviler på at jeg får i meg nok proteiner gjennom vanlige måltider. Og uansett så kan jeg jo også regulere inntaket av proteinpulveret avhengig av om jeg får i meg nok proteiner ellers.

 

Men kan dere svare på spørsmålet mitt om hvilket proteinpulver jeg bør velge:

Nutrisport 90+ Protein - 908g Jordbær

Whey Protein Isolat 1000g Jordbær

 

Eller noen andre?

Lenke til kommentar

Nederste linken fungerer ikke for meg.

 

Personlig ville jeg ikke kjøpt noen av dem, men om du absolutt skal velge et av dem ville jeg kjøpt 90+ siden det har en blanding av myse og kasein, mens det andre er rent myse kan det virke som. Jeg ville tatt meg en titt på www.tn.no, www.x-life.no eller www.mrevolution.no og kjøpt meg et pulver som hadde en 50/50 blanding av myse og kasein, eller rent/mest kasein.

 

Spørs egentlig hva du skal bruke pulveret til. Om det er proteinsupplement til måltider du ønsker ville jeg kjøpt et pulver som inneholdt mest kasein, er det ment å drikkes etter trening og kun det ville jeg kjøpt et pulver som inneholdt mest myse.

Råd til proteinkjøp

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Nederste linken fungerer ikke for meg.

 

Personlig ville jeg ikke kjøpt noen av dem, men om du absolutt skal velge et av dem ville jeg kjøpt 90+ siden det har en blanding av myse og kasein, mens det andre er rent myse kan det virke som. Jeg ville tatt meg en titt på www.tn.no, www.x-life.no eller www.mrevolution.no og kjøpt meg et pulver som hadde en 50/50 blanding av myse og kasein, eller rent/mest kasein.

Prøv denne linken:

http://www.proteinfabrikken.no/Avdelinger/Proteinfabrikken/Protein/Whey/Myseprotein_Isolat/Whey-Protein-Isolat-1000g-JordbærProteinfabrikken-11091.aspx

 

Men kan du gi meg lenker til noen produkter du anbefaler? Og jeg vil ikke bruke alt for mye penger på det her heller i og med at jeg kanskje ikke er på "høyt nok" nivå ennå.

 

Og er det noen andre som har anbefalinger også?

Endret av peas2
Lenke til kommentar

Det siste du linket er et ekstremt dyrt pulver, noe av det dyreste jeg har sett, og om du synes dette er en akseptabel pris på et pulver har du mye å velge mellom.

 

Dette anser jeg som det beste pulveret man får kjøpt i Norge: link Det fås også kjøpt på MyRevolution. Dette er et "all-round" protein, om du bare skal bruke som supplement til måltider ville jeg kjøpt f.eks. Pro-90 Isolat fra TN.no. Et rent mysepulver har nesten ingen hensikt, selv rett etter trening kan det vært lurt med litt kasein, og da ville jeg brukt 50/50, f.eks. myoproteinet i linken over.

 

Ellers vile jeg prøvd å få et bra kosthold med "vanlig mat" og så kjøpt inn et proteinpulver får å gjøre det lettere om du ikke klarer å få den næringen du trenger fra et normalt kosthold. Er heller ikke snakk om å være på et høyt nok nivå, både nybegynnere og profesjonelle trenger næring for å oppnå resultater, men du bør som sagt få en del andre ting på plass før du bruker pulver, f.eks. korrekt trening og et "grunnkosthold". Kosttilskudd er nettopp det, tilskudd, og er ment for å supplementere.

Lenke til kommentar

Det siste du linket er et ekstremt dyrt pulver, noe av det dyreste jeg har sett, og om du synes dette er en akseptabel pris på et pulver har du mye å velge mellom.

 

Dette anser jeg som det beste pulveret man får kjøpt i Norge: link Det fås også kjøpt på MyRevolution. Dette er et "all-round" protein, om du bare skal bruke som supplement til måltider ville jeg kjøpt f.eks. Pro-90 Isolat fra TN.no. Et rent mysepulver har nesten ingen hensikt, selv rett etter trening kan det vært lurt med litt kasein, og da ville jeg brukt 50/50, f.eks. myoproteinet i linken over.

Takk for forslag :thumbup:

 

Da tror jeg det står mellom:

Nutrisport 90+ Protein - 908g Jordbær (239,-)

Myrevolution Myoprotein 750 gram (329,-)

 

Er Myoprotein verdt nesten 100 kr mer selv om det er 150 gram mindre i pakka sammenlignet med 90+?

Lenke til kommentar

http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/5/8/-protein-i-pulverform-er-virkningslst/

 

Og det skal sies at man ikke trenger kosttilskudd hvis man spiser riktig. Men det er det stort sett ingen som gjør, og det er nettopp derfor man supplementerer. I tilegg er det fleste late og gidder ikke å lage seg et skikkelig måltid før/etter trening, og da er det ingenting som slår en shake. Det er vel unødvendig å nevne at protein i pulverform er mye billigere en protein i form av kjøtt og fisk. Trening og kosthold er dyrt nok fra før.

Problemet med den argumentasjonen, er at man kun tilfører proteiner. Proteiner kan aldri erstatte ett riktig kosthold, da kroppen trenger mye mer enn proteiner. Skal man da også innta innta vitamintilskudd, omega3 osv., for å erstatte ett dårlig kosthold? Ikke bare blir den strategien dyr, men vil sannsynligvis ikke erstatte ett balansert kosthold. Trådstarter trenger kanskje noe sånt som 100g (1,5 g x 65 kg) proteiner per dag. Det er ikke vanskelig eller spesielt dyrt.

 

F.eks.:

3 glass melk - 25g

2 egg - 13g

100g kokt skinke - 29g

200g grovt brød - 20g

200g kokt laks - 44g

100g hvitost - 20g

 

Kilde: http://www.highproteinfoods.net/

 

Sannsynligvis får trådstarter i seg det han allerede trenger av proteiner. Vil han ha noe etter trening, så er en sjokkomelk like bra, og sunnere.

 

Fra din Fitnessbloggen-link:

Jeg er veldig enig i at man først og fremst skal velge fast føde. Egg, kjøtt/fisk, meieriprodukter etc er ypperlige kilder til protein. 1 glass melk på 3dl gir 10g protein. 2 egg gir 14g, osv.
Ja, jeg er enig i at markedsføringen er litt i overkant. Proteinpulver er ikke MUSKLER PÅ BOKS - slik som produsentene gjerne vil ha det til! :)
Lenke til kommentar

Hvis du leser innlegget mitt igjen ser du at jeg sier man supplementerer med tilskudd hvis det trengs. Og det trengs ofte, hvis du ser hva folk har i handlevognen sin nå til dags. Proteinpulver er fortsatt billigere enn listen din, og proteiner fra brød er ikke fullverdige så de teller du ikke med. Dessuten mener de fleste innen kroppsbygging at man bør ma mer enn 1.5g protein per kg kroppsvekt.

 

Hva får deg til å si at sjokolademelk er sunnere? Personlig er jeg ikke interessert i 3.3g protein og 9g protein per 100g som du får fra Tine sjokomelk. Proteinshake er bedre på alle måter.

Lenke til kommentar

Hvor høy er du?

1.79 m

 

Dersom jeg kjøper en av disse:

Nutrisport 90+ Protein

Myrevolution Myoprotein

 

Når er det jeg skal ta proteintilskuddet? Rett etter trening? Under trening? Eller når som helst på dagen?

Endret av peas2
Lenke til kommentar

Er totalt inntak per dag som har noe å si i lengden, men du bør innta protein innen 30min etter trening, både styrke og kondisjon, gjerne før trening også.

 

Edit: leif

Ok. Takk for svar :) men skal proteintilskuddet kun inntas de dagene man trener? Og ca hvor lenge vil en 1 kg-pakning vare dersom jeg trener 3-4 ganger i uka?

Lenke til kommentar

Spis flere bananer hver dag. Billig og sunt er det også ;)

Spiser nok av bananer ;), men tviler på at jeg får i meg nok proteiner.

 

Kan noen svare på om proteintilskuddet kun skal inntas de dagene man trener? Og ca hvor lenge vil en 1 kg-pakning vare dersom jeg trener 3-4 ganger i uka?

Endret av peas2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...