Gå til innhold

Laptop med fokus på tilgjengelighet


Anbefalte innlegg

Morfar fyller 80 år, og i den anledning skal vi gi han en laptop. Som eneste i familien med et snev av datakunnskap, fikk jeg ansvaret for å finne en passende maskin.

 

Han skriver artikler og surfer på nettet, og det er det eneste. Maskinen skal altså være et skriveredskap. Han er nesten helt ny med data, så PC-en må i første grad være enkel å bruke. Har sett for meg følgende kriterier i synkende viktighetsgrad:

 

1. Lang batteritid

2. Kvalitet, skal kunne vare i mange år

3. Enkel å bruke for en gammel mann (godt tastatur med store taster; god, klar skjerm; ikke ultraportabel etc.)

4. Så rask som mulig (men trenger absolutt ikke være kraftig)

5. Norsk OS (win7 er foretrukket)

6. Enkel og grei

 

Pris fra 2-6k; billigere er vel bedre da økt pris generelt sett bare fører til en økning i ytelse, noe som ikke nødvendig.  

 

Jeg ønsker tips til maskiner som passer til beskrivelsen. :)

 

Fant forresten denne på netonnet. Ser OK ut. Noen tanker fra dere om denne kunne passet som skriveverktøy for en gammel bestefar? (Liker ikke at det er Acer, masse unødvendig søppel installert, ikke bra)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tastaturet er etter min mening litt rart å skrive på. Det er blankt og har helt rette taster. Batterilevetiden er det ingenting å si på. Den er god på disse maskinene.

 

Når det kommer til bloatwaren så er det en del av dette, men dette kan lett avinstalleres når du får maskinen.

Lenke til kommentar

Jøss, er morfaren din så mobil at han trenger laptop altså :D

 

Hvis ikke kan du jo gå for noe slikt:

 

Maskin: http://www.dustinhome.no/pd_5010371931.aspx

 

Skjerm: http://www.dustinhome.no/pd_5010335322.aspx

 

Stor skjerm er sikkert en fordel :p

 

Ellers så er Timeline serien til Acer (som du har linket til) et godt alternativ. De blir ikke no særlig varme og de har god batterikapasitet.

 

Når det gjelder medfølgene crap som du sier, så gjelder vel det de fleste leverandørene av bærbare, hp, packard bell osv.

Lenke til kommentar

Jøss, er morfaren din så mobil at han trenger laptop altså :D

Han har hytte på sjøen, vil vel kunne sitte der og skrive også. I hvert fall fikk jeg beskjed om å finne en bærbar :)

 

Ang. maskinen du linket til, var jo den svært interessant. Liten og nett, uten for mye ekstra. Skal ta en prat med folka som betaler om de virkelig tror han trenger en laptop.

 

I mens er jeg åpen for alle nye forslag dersom noen skulle ha :)

Lenke til kommentar

Styr unna Atom,det er treigt.

 

Skal du først ha en mini maskin går for et mini-itx kabinett med Core2/AM3 cpu,koster det samme..

648106.jpeg

 

Lynrask i forhold til den Atom maskinen,SSD er self.ikke nødvendig.men helt greit når totalprisen blir så lav.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...