Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av trådløst adsl modem telenor


Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt ADSL fra telenor og har kun dårlige erfaringer med modem levert fra telenor. Jeg krysset derfor av for "Jeg har utstyr fra før".

Etterpå leste jeg "krav til modem". Der står det kun et modem på listen over godkjente modem.

"SpeedTouch 780WLT"

Er dette det eneste som vil fungere, eller finnes det bedre alternativ på markedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det finnes alternative modem kort sagt.

 

Gitt at du har ADSL/ADSL2+ og ikke SHDSL (symetrisk hastighet) eller VDSL (hastighet over 20mbit) så er det mange rutere du kan bruke. Det finnes også SHDSL rutere og VDSL rutere på markedet, men i mye mindre grad vel og merke.

 

Det viktigste å merke seg er altså TYPEN dsl du har (sansynligvis ADSL eller ADSL2+ da det er det vanligste) samt om linjen din er basert på PPPoE eller PPPoA standarden. Dette må du nesten bare spørre telenor om. PPPoA modem er noe mer sjeldent å finne på forbrukermarkedet, men PPPoE er veldig vanlig, og jeg TROR de fleste Telenor linjene nå baserer seg på dette.

 

Så lenge du har riktig DSL type og støtte for riktig PPP type i den ruteren du velger så kan du bruke hvilket som helst modem innenfor dette. Det er de to eneste relevante egenskapene som vil avgjøre om du vil kunne bruke modemet på deres linje.

 

Trenger du konkrete anbefalinger så må du altså først ringe og spørre Telenor om TYPEN DSL du har + om det er PPPoE eller PPPoA du skal bruke, så kan andre brukere her gi råd.

 

Veldig genrellt så vil det være annbefalt å kjøpe en ruter som er på listen over rutere som støtter DD-WRT eller Tomato firmware, siden du da vil få tilgang til masse god funksjonalitet og knallstabil firmware som jeg personlig annbefaler sterkt. Du får mulighet til mange avanserte funkssjoner, men i en forpakning som er minst like enkel og oversiktlig (om ikke mer) enn de fleste andre rutere kommer med som standard. Er det en ADSL/ADSL2+ linje med PPPoE så vil du ha meget stort utvalg å velge fra som støtter denne typen firmware.

 

Grunnen til at det bare er èn ruter som er godkjennt er nok enkelt sagt pga. det er det utstyret de selv bruker, og de gidder ikke gi støtte eller gi garanti for utstyr som ikke ligger innenfor deres spesialitet. Husk at når du kjøper egen ruter som ikke er forhåndskonfigurert for Telenor så vil det nødvendigvis medføre at du må sette inn noen instillinger for hvordan de skal koble seg opp. Derfor kan det være lurt å spørre om følgende i same lseng når du har Telenor på tråden:

 

- PPP typen (PPPoE eller PPPoA)

- VP/VC verdiene

- LDAP brukernavn

- LDAP passord

 

Med dette skal du kunne koble opp en hvilken som helst ruter så lenge den har støtte for PPP typen som brukes og DSL standarden som ditt abbonement benytter.

 

Si i fra om du lurer på noe mer eller noe var uklart.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Router modemet telenor leverer med fungerer fint det,di har tatt seg kraftig sammen når det gjelder hardware di leverer til kundene.

 

Er vel Zyxel P2602HWT di leverer ut vist di ikke har bytta igjen..

 

Har brukt det nesten 2 år uten noe problemer selv.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Ja, det finnes alternative modem kort sagt.

 

Gitt at du har ADSL/ADSL2+ og ikke SHDSL (symetrisk hastighet) eller VDSL (hastighet over 20mbit) så er det mange rutere du kan bruke. Det finnes også SHDSL rutere og VDSL rutere på markedet, men i mye mindre grad vel og merke.

 

Det viktigste å merke seg er altså TYPEN dsl du har (sansynligvis ADSL eller ADSL2+ da det er det vanligste) samt om linjen din er basert på PPPoE eller PPPoA standarden. Dette må du nesten bare spørre telenor om. PPPoA modem er noe mer sjeldent å finne på forbrukermarkedet, men PPPoE er veldig vanlig, og jeg TROR de fleste Telenor linjene nå baserer seg på dette.

 

Så lenge du har riktig DSL type og støtte for riktig PPP type i den ruteren du velger så kan du bruke hvilket som helst modem innenfor dette. Det er de to eneste relevante egenskapene som vil avgjøre om du vil kunne bruke modemet på deres linje.

 

Trenger du konkrete anbefalinger så må du altså først ringe og spørre Telenor om TYPEN DSL du har + om det er PPPoE eller PPPoA du skal bruke, så kan andre brukere her gi råd.

 

Veldig genrellt så vil det være annbefalt å kjøpe en ruter som er på listen over rutere som støtter DD-WRT eller Tomato firmware, siden du da vil få tilgang til masse god funksjonalitet og knallstabil firmware som jeg personlig annbefaler sterkt. Du får mulighet til mange avanserte funkssjoner, men i en forpakning som er minst like enkel og oversiktlig (om ikke mer) enn de fleste andre rutere kommer med som standard. Er det en ADSL/ADSL2+ linje med PPPoE så vil du ha meget stort utvalg å velge fra som støtter denne typen firmware.

 

Grunnen til at det bare er èn ruter som er godkjennt er nok enkelt sagt pga. det er det utstyret de selv bruker, og de gidder ikke gi støtte eller gi garanti for utstyr som ikke ligger innenfor deres spesialitet. Husk at når du kjøper egen ruter som ikke er forhåndskonfigurert for Telenor så vil det nødvendigvis medføre at du må sette inn noen instillinger for hvordan de skal koble seg opp. Derfor kan det være lurt å spørre om følgende i same lseng når du har Telenor på tråden:

 

- PPP typen (PPPoE eller PPPoA)

- VP/VC verdiene

- LDAP brukernavn

- LDAP passord

 

Med dette skal du kunne koble opp en hvilken som helst ruter så lenge den har støtte for PPP typen som brukes og DSL standarden som ditt abbonement benytter.

 

Si i fra om du lurer på noe mer eller noe var uklart.

 

-Stigma

 

Takk for godt og utfyllende svar.

Mine foreldre er tilkoblet den samme sentralen som jeg skal knytte meg til, de har PPPoE. Er det kun en PPP-type på hver sentral?

Jeg har bestilt ADSL turbo som er 12mb ned 650kb opp, har jeg da ADSL2?

 

Har du noen tips til trådløse routere som støtter dette? Mine krav er at den tåler mange tilkoblinger så den ikke stokker seg ved bruk av bittorrent. God sendestyrke på trådløst nett er også viktig.

Jeg leste en test av D-link DIR-655, den virket veldig bra til mitt formål, men har ikke integrert adslmodem. Finnes det noen tilsvarende med integrert modem?

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Ja, det finnes alternative modem kort sagt.

 

Gitt at du har ADSL/ADSL2+ og ikke SHDSL (symetrisk hastighet) eller VDSL (hastighet over 20mbit) så er det mange rutere du kan bruke. Det finnes også SHDSL rutere og VDSL rutere på markedet, men i mye mindre grad vel og merke.

 

Det viktigste å merke seg er altså TYPEN dsl du har (sansynligvis ADSL eller ADSL2+ da det er det vanligste) samt om linjen din er basert på PPPoE eller PPPoA standarden. Dette må du nesten bare spørre telenor om. PPPoA modem er noe mer sjeldent å finne på forbrukermarkedet, men PPPoE er veldig vanlig, og jeg TROR de fleste Telenor linjene nå baserer seg på dette.

 

Så lenge du har riktig DSL type og støtte for riktig PPP type i den ruteren du velger så kan du bruke hvilket som helst modem innenfor dette. Det er de to eneste relevante egenskapene som vil avgjøre om du vil kunne bruke modemet på deres linje.

 

Trenger du konkrete anbefalinger så må du altså først ringe og spørre Telenor om TYPEN DSL du har + om det er PPPoE eller PPPoA du skal bruke, så kan andre brukere her gi råd.

 

Veldig genrellt så vil det være annbefalt å kjøpe en ruter som er på listen over rutere som støtter DD-WRT eller Tomato firmware, siden du da vil få tilgang til masse god funksjonalitet og knallstabil firmware som jeg personlig annbefaler sterkt. Du får mulighet til mange avanserte funkssjoner, men i en forpakning som er minst like enkel og oversiktlig (om ikke mer) enn de fleste andre rutere kommer med som standard. Er det en ADSL/ADSL2+ linje med PPPoE så vil du ha meget stort utvalg å velge fra som støtter denne typen firmware.

 

Grunnen til at det bare er èn ruter som er godkjennt er nok enkelt sagt pga. det er det utstyret de selv bruker, og de gidder ikke gi støtte eller gi garanti for utstyr som ikke ligger innenfor deres spesialitet. Husk at når du kjøper egen ruter som ikke er forhåndskonfigurert for Telenor så vil det nødvendigvis medføre at du må sette inn noen instillinger for hvordan de skal koble seg opp. Derfor kan det være lurt å spørre om følgende i same lseng når du har Telenor på tråden:

 

- PPP typen (PPPoE eller PPPoA)

- VP/VC verdiene

- LDAP brukernavn

- LDAP passord

 

Med dette skal du kunne koble opp en hvilken som helst ruter så lenge den har støtte for PPP typen som brukes og DSL standarden som ditt abbonement benytter.

 

Si i fra om du lurer på noe mer eller noe var uklart.

 

-Stigma

 

Takk for godt og utfyllende svar.

Mine foreldre er tilkoblet den samme sentralen som jeg skal knytte meg til, de har PPPoE. Er det kun en PPP-type på hver sentral?

Jeg har bestilt ADSL turbo som er 12mb ned 650kb opp, har jeg da ADSL2?

 

Har du noen tips til trådløse routere som støtter dette? Mine krav er at den tåler mange tilkoblinger så den ikke stokker seg ved bruk av bittorrent. God sendestyrke på trådløst nett er også viktig.

Jeg leste en test av D-link DIR-655, den virket veldig bra til mitt formål, men har ikke integrert adslmodem. Finnes det noen tilsvarende med integrert modem?

 

 

 

Er det virkelig nødvendig å kjøpe eget ADSL utstyr når Telenor leverer teknisk utstyr som fungerer alldeles utmerket? Ser poenget ditt om du driver et produksjonskritisk anlegg hvor du også har garantert oppetid av Telenor med egen serviceavtale samt backuplinjer hvis hovedlinje går ned. Men da snakker du bedrifts ADSL.

 

Anbefaler rett og slett Telenors løsninger med modem inkludert trådløs router. Tar jeg feil her, så skal jeg absolutt rette meg etter det, men det tviler jeg på :)

Lenke til kommentar

Takk for godt og utfyllende svar.

Mine foreldre er tilkoblet den samme sentralen som jeg skal knytte meg til, de har PPPoE. Er det kun en PPP-type på hver sentral?

Jeg har bestilt ADSL turbo som er 12mb ned 650kb opp, har jeg da ADSL2?

Ja, alle hastigheter over 6mbit(mener jeg å huske det var) i telenor sitt linjenett kjører adsl2+ teknologien.

Lenke til kommentar

Er det virkelig nødvendig å kjøpe eget ADSL utstyr når Telenor leverer teknisk utstyr som fungerer alldeles utmerket? Ser poenget ditt om du driver et produksjonskritisk anlegg hvor du også har garantert oppetid av Telenor med egen serviceavtale samt backuplinjer hvis hovedlinje går ned. Men da snakker du bedrifts ADSL.

 

Anbefaler rett og slett Telenors løsninger med modem inkludert trådløs router. Tar jeg feil her, så skal jeg absolutt rette meg etter det, men det tviler jeg på :)

Jeg har hatt 4 forskjellige telenormodem i hus, den siste er en trådløs zyxel sak.

Felles for dem alle, er at de kneler så snart man oppretter noen tilkoblinger. De må restartes en gang til dagen for å fungere tilfredsstillende.

Zyxelen ligger på opp imot 100% minnebruk uten aktivitet på nettet, så den er tydelig underdimmensjonert.

Med de erfaringene, vil jeg heller legge ut litt mer penger for å få en stabil løsning som funker.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Er det kun en PPP-type på hver sentral?

Jeg har bestilt ADSL turbo som er 12mb ned 650kb opp, har jeg da ADSL2?

Har du noen tips til trådløse routere som støtter dette? Mine krav er at den tåler mange tilkoblinger så den ikke stokker seg ved bruk av bittorrent. God sendestyrke på trådløst nett er også viktig.

Jeg leste en test av D-link DIR-655, den virket veldig bra til mitt formål, men har ikke integrert adslmodem. Finnes det noen tilsvarende med integrert modem?

Telenor bruker ikke PPPoA svjv.

ADSL støtter maks 8Mbit brutto (6-7 Netto), så du har ADSL2+.

DIR-655 er en god trådløsrouter, men får litt problemer med over 1200 tilkoblinger. Dette skyldes at den har svært lite RAM sammenlignet med dagens beste routere. Ellers har den rask CPU og gode egenskaper på hastighet med kabel eller trådløs.

Jeg bruker selv en ASUS RT-N16 router som tåler 300.000 tilkoblinger og et rent modem. Dette er like stabilt som Dovrefjell :-) Routeren kan flashes med bla. DD-WRT og Tomato firmware, for ekstra features.

Lenke til kommentar

[quote name='Yngvejos' date='15. mai 2010 - 11:32' timestamp='1273915953' post='15652416'

 

Takk for godt og utfyllende svar.

Mine foreldre er tilkoblet den samme sentralen som jeg skal knytte meg til, de har PPPoE. Er det kun en PPP-type på hver sentral?

Jeg har bestilt ADSL turbo som er 12mb ned 650kb opp, har jeg da ADSL2?

 

Har du noen tips til trådløse routere som støtter dette? Mine krav er at den tåler mange tilkoblinger så den ikke stokker seg ved bruk av bittorrent. God sendestyrke på trådløst nett er også viktig.

Jeg leste en test av D-link DIR-655, den virket veldig bra til mitt formål, men har ikke integrert adslmodem. Finnes det noen tilsvarende med integrert modem?

 

Den hastigheten vil være ADSL2+. Det er det mest normale i disse dager og støtter opp til rundt 20/2Mbit optimalt. Anngående PPP typen så er det avhengig av linjekortet du er tilkoblet. Hver sentral har en bunch av linjekort. Hvert linjekort har alt fra 4 til 24 eller så porter (omtrent som en vanlig nettverksswitch kan du tenke deg). Hvilke linjekort som kan være i sentralen er avhengig av DSLAM modellen, som er datamaskinen som styrer alle linjekortene.

 

Kort sagt så kan en sentral ha kun PPPoE, kun PPPoA, eller en vilkårlig blanding av de to. Desverre er selskapene som regel lite medgjørlige med å la deg velge sike detaljer selv om det rent teknisk sett ikke er noe problem for dem å styre om de vil. Du kan jo spørre pent om du kan få en PPPoE posisjon om det er en ledig, men bare vær obs på at det er ikke vanlig å innfri slike ønsker.

 

EDIT: Jeg ser la7dfa.com sier Telenor ikke bruker PPPoA lenger. Det er fullt mulig. Jeg kjenner bransjen godt, men ikke noe særlig til Telenor spesifikt. Jeg ville annbefalt å spørre om det likevel når du likevel må kontakte dem om de andre detaljene, just to be safe.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

 

Takk for godt og utfyllende svar.

Mine foreldre er tilkoblet den samme sentralen som jeg skal knytte meg til, de har PPPoE. Er det kun en PPP-type på hver sentral?

Jeg har bestilt ADSL turbo som er 12mb ned 650kb opp, har jeg da ADSL2?

 

Har du noen tips til trådløse routere som støtter dette? Mine krav er at den tåler mange tilkoblinger så den ikke stokker seg ved bruk av bittorrent. God sendestyrke på trådløst nett er også viktig.

Jeg leste en test av D-link DIR-655, den virket veldig bra til mitt formål, men har ikke integrert adslmodem. Finnes det noen tilsvarende med integrert modem?

 

Den hastigheten vil være ADSL2+. Det er det mest normale i disse dager og støtter opp til rundt 20/2Mbit optimalt. Anngående PPP typen så er det avhengig av linjekortet du er tilkoblet. Hver sentral har en bunch av linjekort. Hvert linjekort har alt fra 4 til 24 eller så porter (omtrent som en vanlig nettverksswitch kan du tenke deg). Hvilke linjekort som kan være i sentralen er avhengig av DSLAM modellen, som er datamaskinen som styrer alle linjekortene.

 

Kort sagt så kan en sentral ha kun PPPoE, kun PPPoA, eller en vilkårlig blanding av de to. Desverre er selskapene som regel lite medgjørlige med å la deg velge sike detaljer selv om det rent teknisk sett ikke er noe problem for dem å styre om de vil. Du kan jo spørre pent om du kan få en PPPoE posisjon om det er en ledig, men bare vær obs på at det er ikke vanlig å innfri slike ønsker.

 

EDIT: Jeg ser la7dfa.com sier Telenor ikke bruker PPPoA lenger. Det er fullt mulig. Jeg kjenner bransjen godt, men ikke noe særlig til Telenor spesifikt. Jeg ville annbefalt å spørre om det likevel når du likevel må kontakte dem om de andre detaljene, just to be safe.

 

-Stigma

 

 

jeg kan bekrefte at telenor ikke kjører PPPoA ;)

 

kun PPPoE og DHCP.

Endret av mGjerde
Lenke til kommentar

Det stemmer at de er på vei over til DHCP nå. PPPoE henger igjen etter den tiden man hadde GB-kvote på fastlinje hos Telenor. Heldigvis har man konkurrenter som fjernet kvotene, slik at elefanten måtte følge med strømmen ;)

 

Da har jo trådstarter et valdig fint utvalg å velge mellom som også vil støtte DD-WRT. Ideelt...

 

Jeg ligger ved listen for DD-WRT kompatible rutere her:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

 

Trådstarter må merke seg at han trenger en modemruter. Noen av de i listen er bare rene rutere uten modem.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Tror det skal fungere greit. Modemet støtter annex_B som vi brukes i Norge.

Anbefaler ASUS RT-N16 i stedet for DIR-655 pga høyere stabilitet.

 

DIR 655: 16 MB RAM, 4 MB flash. Tåler ~1.500 tilkoblinger

RT-N16: 128 MB RAM, 32MB flash. Tåler >300.000 tilkoblinger

 

Da ble det d-link modem og Asus RT-N16 router. Satser på at dette blir et mer stabilt oppsett enn jeg er vant til. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er alt oppe å går. Routeren er stabil som et fjell. :)

Jeg har koblet en ekstern harddisk til den som jeg har mappet som nettverksdrive på pcen. Er det mulig å streame direkte fra den harddisken til Xboxen min?

Når jeg går på feks Video på X-box, finner jeg routeren på listen over maskiner, men det kommer bare opp to tomme mapper.

Lenke til kommentar

Anbefaler PS3 media server om du skal streame fra PC til X-box (X-box støttes av PS3 media server). Vet ikke hva som er mulig å se fra ASUS-firmwaren, men DD-WRT firmware som støtter ASUS RT-N16 ha f.eks denne: http://www.dd-wrt.co...nP_media_server

 

Jeg skal ikke streame fra PC til x-box, men fra usb porten på router til x-box.

Vil det være mulig med dd-wrt software?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...