Gå til innhold

Ram nekter å underklokkes - ram eller?


Anbefalte innlegg

Driver og overklokker en del, og derfor pleier jeg alltid å klokke ned ram'en først, slik at jeg vet hva som stopper meg, og til slutt klokker jeg ram'en til det ytterste.

 

Har Epox 8RDA3+ hovedkort og Twinmos 512MB ddr33.

 

Har kjørt i flere dager på XP1800 @ 2400, fsb166 og mp default (12).

 

Bestemte meg for å begynne å klokke litt igjen, men uannsett hva mp og fsb står på vil så kan jeg ikke starte maskinen hvis jeg setter ram'en på 83%, alstå underklokket.

 

Da får jeg feilmelding av Epox om C1 (alstå ram'en), og jeg må resette biosen.

 

Det har fungert toppers før, og med samme bios versjon og ellers de samme komponentene.

 

Hva er galt? Kommer ingen vei i klokkingen... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du trenger ikke resete cmos hver gang, er bare å holde inne INSERT mens du booter.. :) kan jo være at rammen din ikke takler så høy hastighet, ddr333? den kjører vel da på ddr400? høres jo rart ut dette her, har du aktiv kjøler på NB?

 

Har kjørt i flere dager på XP1800 @ 2400, fsb166 og mp default (12).

 

etter som jeg forstår resulterer det der i 1992mhz, ikke 2,4ghz?

Lenke til kommentar

XP1800 @ 2400 var ment som @ XP2400 hastighet. Det gikk litt fort i svingene, så jeg glemte å skrive XP foran 2400, men jeg tror de fleste skjønte hva jeg mente.

 

Takk for insert knapp trikset. Skal begynne å bruke det :D

 

Når FSB er på 166 gir det ram'en hastighet på DDR333. FSB=133 gir DDR266, FSB=166 gir DDR33. FSB200 gir DDR400.

 

Brikken har kjørt stabilt på DDR400, nærmere bestemt 402.6mhz med Abit BH7 tidligere, noe som sier at den er svært overklokksvennlig.

 

FSB166 med 83% forhold mellom cpu og ram skal gi underklokket ram, men da får jeg politiet etter meg (jeg hører sirenene deres i pcspeakeren :lol: )

 

Har tidligere kjørt ram på 83%. Hvorfor går det ikke nå? Noen som aner hva som er galt?

 

skal forøvrig prøve andre hastigheter nå, både overklokket og under klokket.

Lenke til kommentar
Når FSB er på 166 gir det ram'en hastighet på DDR333. FSB=133 gir DDR266, FSB=166 gir DDR33. FSB200 gir DDR400.

 

Jupp, jeg vet, men nok om det.

Har du prøvd å kjørt brikkene på 100% ? Jeg har samme kortet (8RDA3+), og det går lett opp til 190 FSB (da med ram-brikkene mine på 75% pc2100). Men som sagt, har du aktiv kjøler på NB? Altså vifte som kjøler ned den pinglete ribba. :) selv monterte jeg / teipa jeg fast en 60mm. Før jeg gjorde dette viste MBM5: 65°C på chippen, nå med vifta viser den 22°C :o skal montere en tempsensor bakpå chippen (bak hket) pga. jeg tviler på at denne temp'en er riktig, da den er under romtemp :-?

(Dette med en 60mm 5000rpm sak, kjøres på lavt turtall, ca 4800rpm ;))

 

-Electr0n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...