Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig kompressjon på en sylinder, konsekvenser?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har altså en Nissan skyline (sekssylindret motor), som har dårlig kompressjon på sylinder #2, mens alle de andre er bra (150psi og 60 på den dårlige).

Årsaken er dårlig stempelring.

Problemet når jeg kjører den rimelig hardt, er at det spruter olje fra dumpventill, og samtidig kommer det olje inn i intercooler/luftinntak rør. Tomgangen er også litt ujevn, som om den gikk på 5 sylindre (av og til), og det kommer litt røyk fra eksos når man slepper gassen/bytter gir (ikke synlig i speilet). Alt dette resulterer i et ekstremt oljeforbruk på kort tid.

 

Men av det jeg har lest så skyldes olje fra dumpventill og i intercooler dårlig oljetetninger på Turbo!

Så spørsmålet mitt er da, er det teknisk sett mulig at det spruter olje fra dumpventill, lekker olje i intercooler/luftinntak røra pg.a. av dårlig stempelring, eller er det 100% sikkert at det er turbo som er gåen?

Takk for svar på forhånd.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er teknisk mulig. Dårlig stempelring vil sende kompresjonstrykket ned i veivhuset hvor overtrykket blir pushet inn i innsuget for forbrenning ("blow-by"). Olje som spruter i veiva vil komme sammen med luft. Olje i innsuget er en veldig vanlig konsekvens av dårlig stempelringer.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Men kan da olja gå fra innsuget å inn til turbo? Gass spjelde skal jo lukke seg når han slipper gassen, så hvordan kan oljen komme seg fra innsug og til dump? Greit at litt kanskje kan slippe forbi spjeldet, men jeg ville holdt en knapp på at det er tettingen i turboen som gjør at det kommer olje ut dumpventilen. Plukk av slangen fra luftfilteret å kjenn om du har mye slakk i turboen.

Lenke til kommentar

Det var dårlig turbo i motoren før, det røyk skikkelig ved gasspådrag. Byttet den noen uker siden, og det var ikke noe slakke i den turboen som sitter i nå, og den røyken ved gasspådrag er helt borte, så jeg tror IKKE selv det er turbo noe er galt med, men måtte høre hva dere andre sier også.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

På en turbomotor er vel ventilasjonen til veivhuset koblet før turboen eller direkte til turboen (hjelper lite å putte trykk ned i veivhuset..), så evt. olje som kommer fra veivhuset vil havne inn i turboen (og dumpventil står mellom turbo og spjeld).

Lenke til kommentar

Yepp, rengjorde hele intercooleren og rør som hadde olje i seg, men etter hardkjøring på rudskogen så kom alt tilbake, og fra dumpventill. Siden sylinderen er dårlig, og det er sannsynlig at denne forårsaker dette, så satser jeg på at alt blir iorden etter stempelringen blir byttet.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...