Gå til innhold

Endre størrelsen på bilder (eos450d)


Anbefalte innlegg

hei! :D

Jeg tar en del bilder, og dette er med kameraet mitt canon eos 450D. Problemet er at alle bildene jeg tar blir rundt 4 mb store. Og dette er jo selvfølgelig altfor stort om jeg skal laste opp 20 bilder på f.eks facebook.

 

Er det noen måte å endre innstillingene på kameraet slik at det tar bilder i mindre størrelse?

Jeg pleier å endre størrelsen på bildene til "stort dokument" (eller hva det heter) ved hjelp av windows picture manager. Det jeg lurer på, er at når jeg gjør dette, ødelegger det bildet på noen måte? Når jeg ser på bildene som jeg har endret størrelse på, ser jeg ingen forskjell...men da er de rundt 100 kb, istaden for 4 mb!

 

Osso en ting til, om det ikke går ann å endre instillinger på kameraet, har dere ett annet program jeg kan bruke får å endre størrelsen? Det er litt slitsmomt å måtte gjøre den samme prosedyren med picture manager 100 ganger om jeg skal endre størrelsen på 100 bilder. Jeg trenger rett og slett ett program som endrer flere bilder samtidig.

 

Håper dere fikk med dere alle spørsmålene! Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FastStone Image Viewer

Her kan du endre størrelsen på mange bilder av gangen.

 

(Verktøy - batch konverter - avanserte valg - størrelse - i punkter - ny bredde: 604, ny høyde: 403)

 

Det er viktig at du ikke skriver over de gamle bildene, men lagrer facebook-bildene på en ny plass. (Huk av for målmappe)

 

Et bilde på 100 kB inneholder selvsagt mye mindre informasjon enn ett med 4 MB. Det betyr at du taper informasjon når du krymper bildene. Litt mer nøyaktig taper du 97,5% av informasjonen. Hvis du aldri bruker bildene til annet enn facebook så kunne du altså klart deg med et mobiltelefonkamera med ca 0,25 megapiksler (604x403). Hvis du har tenkt til å skrive ut bilder større enn et kredittkort så bør du derimot bevare megapikslene og dermed hele filstørrelsen på 4 MB.

Lenke til kommentar

Det fine med Photo Resizer, er at du kan resize mange bilder samtidig.

Deretter lagrer jeg bildene i en egen mappe (f.eks resize 1 ).

 

Edit : angående 300kb så vet jeg ikke , har aldri hatt bruk for den funksjonen ...

 

Edit 2 :

Jeg resizet et bilde fra kameraet mitt til 2000 X 1500 som ble til 201 kb.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...