Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Realfag - for spesielt interesserte?


Anbefalte innlegg

Hei! Nå har det seg sånn at jeg ikke begynner på videregående før til høsten, men jeg har allerede begynt å tenke litt på valgfag i andre. Har fått flere varme anbefalinger når det kommer til samfunnsfag, men kjenner at jeg er totalt uinteressert i denne fordypningen, særlig pågrunn av at lærerene jeg har nå i samfunnsfag og språk tar helt drepen på all gleden med det i det store og det hele.

Derimot er jeg litt mer interessert i realfagene, selv om jeg er ingen kløpper i hverken matte eller naturfag. Så jeg lurer på om det kan være et dødt valg å satse på realfag? Vil dere som har det si at det er kanskje mer for spesielt interesserte?

 

Jau, det er kanskje tidlig å begynne å tenke på dette, men det plager meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Realfag er både gøy og anvendelig, og det er ikke spesielt vanskelig. Du skal på ingen måte være redd for å velge det. Velg ut fra interesser ene og alene, er mitt råd. Hvis du er redd for at realfag er for vanskelig kan jeg bekrefte at det er det ikke.

 

Jeg var selv ganske middelmådig i matte og naturfag på ungdomsskolen, men fikk en ny vår på vgs. :)

Lenke til kommentar

Om du skal velge realfag ut i fra at du synes det virker gøy, og du har interesse for det, da er du godt på vei allerede. Den største tabben du kan gjøre, er å velge det du synes virker lettest. Det er ikke slik at det ene programområde er vanskelige enn det andre, men noen synes f.eks. rettslære og sosiologi er mer interessant å drive med, mens andre synes kjemi og fysikk er interessant. Da er det ganske åpenbart at det vil være lettere å gjøre det bra på det området hvor du faktisk er motivert for å jobbe, ikke bare pga. karakterer, men faktisk fordi du synes det er gøy. :)

Lenke til kommentar

Jeg går selv siste året på VGS nå og jeg ser nok av eksempler på elever som har tatt matte og fysikk og som ligger på karakteren 2 i disse fagene.

 

Mange valgte realfag i andre klasse fordi de gir deg ekstrapoeng, men det hjelper lite når man så vidt står i faget.

 

edit. Når alt kommer til alt er det karakterene du forlater skolen med som betyr noe. Til Ingar, du har tydeligvis ikke kjennskap til så mange av samfunnsfagene ettersom disse også bygger karakter og styrke. Drøftingsdelen tar en stor plass i mange av samfunnsfagene. Det kommer helt an på evner. Jeg har ei i klassen som fikk 5'er i Matematikk R1, og karakteren 3 i sosiologi.

 

En kompis av meg valgte 3 fag fra tre forskjellige deler. Ett fag fra samfunnsfagene, ett fra språk og ett fra realfagene fordi han var interessert i realfag. Han gikk ut med karakteren 2 i realfaget og dette var ikke pga mangelende interesse.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Hvis man får karakteren 2 i et realfag, er det på grunn av at man ikke jobber og det bør man kunne gå ut ifra at trådstarter vil gjøre. Det er rett og slett ingen som har så lite talent for realfag at de ikke klarer å komme seg lengre opp enn det.

Endret av operg
Lenke til kommentar

For å si det sånn, det er en fordel å være interessert uansett hva du velger:) Selv vil jeg si Fysikk er det vanskeligste på vgs. Og hvor evnene i matte og problemløsning spiller størst rolle. Kjemi og ikke minst Biologi er mer les og forstå.

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...