Gå til innhold

Medisin Utdanning i framtiden


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går andre året på vgs, der jeg studerer Realfag, Samfunnsfags matte, biologi, fysikk og kjemi. Jeg har lyst å komme meg inn på Medisin, men vet at det er en sykt hard vei igjen. Har udugelige karakterer akkurat nå, der snittet ligger på rundt 3. Har planer om å ta opp fag fra første året og fobedre, men ser at det kan bli vanskelig å ta opp alle fag, der jeg bare har 2 5'ere, 1-2 4'ere og resten 3'ere og 2'ere. Har tatt alt for lett, og ser at jeg ikke burde ha gjort det! Men gjort er gjort, så saken her er at jeg lurer på hvordan det er mulig for meg å komme inn på medisin rette etter vgs. Burde jeg ta opp alle mulige fag jeg har dårlige karakterer i, eller har jeg en annen mulighet? Jeg har lyst å virkelig gå inn for det, selv om jeg begynner sent!

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg går andre året på vgs, der jeg studerer Realfag, Samfunnsfags matte, biologi, fysikk og kjemi. Jeg har lyst å komme meg inn på Medisin, men vet at det er en sykt hard vei igjen. Har udugelige karakterer akkurat nå, der snittet ligger på rundt 3. Har planer om å ta opp fag fra første året og fobedre, men ser at det kan bli vanskelig å ta opp alle fag, der jeg bare har 2 5'ere, 1-2 4'ere og resten 3'ere og 2'ere. Har tatt alt for lett, og ser at jeg ikke burde ha gjort det! Men gjort er gjort, så saken her er at jeg lurer på hvordan det er mulig for meg å komme inn på medisin rette etter vgs. Burde jeg ta opp alle mulige fag jeg har dårlige karakterer i, eller har jeg en annen mulighet? Jeg har lyst å virkelig gå inn for det, selv om jeg begynner sent!

 

Takk for alle svar!

 

Du kan jo alltid studere medisin i polen....eller i utlandet. Har en kompis som er i Ungarn/Polen tror jeg, han hadde bare 2 i ALLE fag. Han kom inn han da. SÅ LENGE du betaler;) Det er for øvrig slik overalt inkludert her i Oslo.. den private skolen som heter NITH en teknologisk skole, der er det bare kjeltringer som går der jo i hvertfall grunnkurset eller hva nå det heter. Alle kommer inn der så lenger du betaler....

Lenke til kommentar

aah! å betale for utdanninga er overhode ikke noe problem! problemet mitt er at jeg helst vil studere i norge, men utlandet om jeg ikke har noe annet valg. NITH, du sier det er en teknologisk skole, er det mulighet for å studere medisin der? hele kurset på 6 år?

Lenke til kommentar

Du kan ikke bli lege i Norge ved å gå på norske private skoler. Mulig noen ikke-godkjente skoler tilbyr noe new age-greier, og "medisin grunnfag" eller noe sånn vås, men nei. Har du ikke gode nok karakterer, må du til utlandet.

 

 

Du annbefaler altså ikke at jeg skal ta opp alle fag? forberede meg i sommer, og kjøre på til jul og neste sommer?

Lenke til kommentar

Er du egentlig klar over hvor høye kravene for å komme inn på medisin i ordinærkvoten pleier å være? Her snakker vi om å vente i flere år på alderspoeng med mindre du får tett oppunder 6 i snitt, og jeg tviler ærlig talt på at du klarer det når du etter eget utsagn har 3 i snitt så langt. Å dra til utlandet er etter min mening det eneste praktiske alternativet.

Lenke til kommentar

Er du egentlig klar over hvor høye kravene for å komme inn på medisin i ordinærkvoten pleier å være? Her snakker vi om å vente i flere år på alderspoeng med mindre du får tett oppunder 6 i snitt, og jeg tviler ærlig talt på at du klarer det når du etter eget utsagn har 3 i snitt så langt. Å dra til utlandet er etter min mening det eneste praktiske alternativet.

 

Jeg vet at kravene er skyhøye! derfor jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, og dermed trengte å få litt info og råd! Men, er det ikke noe slikt at du kan dra i mlitæret i 1 år og ta opp fag, og fortsatt ha førstegangsvitnemål?

Lenke til kommentar

Er du egentlig klar over hvor høye kravene for å komme inn på medisin i ordinærkvoten pleier å være? Her snakker vi om å vente i flere år på alderspoeng med mindre du får tett oppunder 6 i snitt, og jeg tviler ærlig talt på at du klarer det når du etter eget utsagn har 3 i snitt så langt. Å dra til utlandet er etter min mening det eneste praktiske alternativet.

Tja. Drar du i militæret eller på folkehøgskole, eller tar ett års høyere utdanning og bruker ett år på bare å ta opp fag (tar da også opp noen fag mens du studerer/er i militæret/er på folkehøgskole) så har du 6 ekstrapoeng + 4 realfagspoeng når du er 21. 21 er ikke sent å starte høyere utdanning. Da trenger du 5,6 i snitt for å komme inn i Tromsø. 5,4 i snitt når du er 22, 5,2 når du er 23. Så helt urealistisk er det ikke.

Lenke til kommentar

Er du egentlig klar over hvor høye kravene for å komme inn på medisin i ordinærkvoten pleier å være? Her snakker vi om å vente i flere år på alderspoeng med mindre du får tett oppunder 6 i snitt, og jeg tviler ærlig talt på at du klarer det når du etter eget utsagn har 3 i snitt så langt. Å dra til utlandet er etter min mening det eneste praktiske alternativet.

Tja. Drar du i militæret eller på folkehøgskole, eller tar ett års høyere utdanning og bruker ett år på bare å ta opp fag (tar da også opp noen fag mens du studerer/er i militæret/er på folkehøgskole) så har du 6 ekstrapoeng + 4 realfagspoeng når du er 21. 21 er ikke sent å starte høyere utdanning. Da trenger du 5,6 i snitt for å komme inn i Tromsø. 5,4 i snitt når du er 22, 5,2 når du er 23. Så helt urealistisk er det ikke.

 

Men problemet kommer jo igjen da, at jeg vil ikke bruke 2-3 før jeg skal hoppe i utdanninga. Er min egen feil som jeg bare må ta konsekvenser av! Men da er det altså enten å gjøre det du sier, eller utlandet? Med mindre jeg flytter inn i en hybel og aldri kommer ut utenom skolen?

Lenke til kommentar

Hvis du bruker ett år i militæret først, og så ett år på Sonans eller lignende, så skal du fint klare å få nærmere seks i snitt. Du tar opp de "enkle" fagene i militæret, så tar du de vanskelige på Sonans.

 

Klart, det tar to år lengre tid før du blir lege da. Til gjengjeld slipper du unna en hel del studielån. Og militæret må du nok gjennom uansett når du er ferdigutdanna, de henter inn alle som er leger (dog er det mange leger som søker om siviltjeneste, fordi den kan avtjenes på sykehus og det teller mot spesialisering)

Lenke til kommentar

Hvis du bruker ett år i militæret først, og så ett år på Sonans eller lignende, så skal du fint klare å få nærmere seks i snitt. Du tar opp de "enkle" fagene i militæret, så tar du de vanskelige på Sonans.

 

Klart, det tar to år lengre tid før du blir lege da. Til gjengjeld slipper du unna en hel del studielån. Og militæret må du nok gjennom uansett når du er ferdigutdanna, de henter inn alle som er leger (dog er det mange leger som søker om siviltjeneste, fordi den kan avtjenes på sykehus og det teller mot spesialisering)

 

Okei! takker for denne hjelpa ! :) da prøver jeg først og fremst å ta opp noen fag nå på vgs, hvis det ikke går så er det militæret!

Lenke til kommentar

Er ikke bare bare å gå i utlandet heller da. Selv om du kommer lett inn, så er det skyhøy strykprosent fordi det blir for tøft for mange. Du skal ha forelesninger på et helt annet språk, ha eksamener på et annet språk, og kommunisere med pasienter på et annet språk.

Greit nok at det er tøft å komme inn i Norge, men det er i hvert fall lettere når du først har komt inn.

Lenke til kommentar

Om du trur at legestudie i norge er "enkelt" så er det på tide å ta ein ny sjekk.

Skal sjølv begynne på medisin i polen til hausten. Har sjølv 5.2 i snitt (uten dei 4 realfagspoenga).

Det å studere på engelsk er ikkje noko som helst problem, spesielt ikkje når all undervisninga foregår på engelsk.

Har sjølv 6 i engelsk. Så om du ikkje kan vise til god karakter i engelsk kan du bli nødt til å ta TOEFL testen. Som sjekker om du har gode nok engelsk kunnskapar.

 

Har og ein heil del venner som er i militæret i år (sjølv jobba eg og tok litt fag på si). Dei hadde og planer om å ta litt fag ved sidan av militæret, og _ingen_ av dei gjennomførte det.

 

Militæret er nok ikkje den beste plassen å studere på.

Og om du har 3 i snitt, så rekne eg med at du har dårlege studievaner (Noko som i seg sjølv er eit dårleg utgangspunkt, men ikkje dødsdømt). Og med dårlege studievaner blir det endå vanskelegare å studere åleine.

 

Edit:

Kan og legge til at eg _VIL_ studere i utlandet. Meget lei av norge, er ein utadvent person. Og gleder meg som ein unge til å få muligheiten til å studere i utlandet.

Har alt blitt kjent med ein del nye folk som skal begynne der til hausten!

Blir knall!

Endret av Cho-san
Lenke til kommentar

Slenge ut påstander uten grunnlag er vel ganske vanleg.

Uansett so har han eit poeng i at prosenten som blir ferdig utdannet er større på det norske legestudie i forhold til det utenlandske (som feks på engelskkurs i polen).

 

Men eg trur at dette ligger mykje meir på kva type folk som reiser dit. Er nok ein heil del folk som tenker at dei kan komme å surfe igjennom. Dei kom jo inn right?

Mens for å komme inn i norge, er ein jo tvunget til å ha ein veldig bra studieteknikk.

 

Når det er sagt så trenger ein rundt 4 i snitt for å komme inn på den eg har søkt på (Szczecin).

Lenke til kommentar

Om du trur at legestudie i norge er "enkelt" så er det på tide å ta ein ny sjekk.

Skal sjølv begynne på medisin i polen til hausten. Har sjølv 5.2 i snitt (uten dei 4 realfagspoenga).

Det å studere på engelsk er ikkje noko som helst problem, spesielt ikkje når all undervisninga foregår på engelsk.

Har sjølv 6 i engelsk. Så om du ikkje kan vise til god karakter i engelsk kan du bli nødt til å ta TOEFL testen. Som sjekker om du har gode nok engelsk kunnskapar.

 

Har og ein heil del venner som er i militæret i år (sjølv jobba eg og tok litt fag på si). Dei hadde og planer om å ta litt fag ved sidan av militæret, og _ingen_ av dei gjennomførte det.

 

Militæret er nok ikkje den beste plassen å studere på.

Og om du har 3 i snitt, så rekne eg med at du har dårlege studievaner (Noko som i seg sjølv er eit dårleg utgangspunkt, men ikkje dødsdømt). Og med dårlege studievaner blir det endå vanskelegare å studere åleine.

 

Edit:

Kan og legge til at eg _VIL_ studere i utlandet. Meget lei av norge, er ein utadvent person. Og gleder meg som ein unge til å få muligheiten til å studere i utlandet.

Har alt blitt kjent med ein del nye folk som skal begynne der til hausten!

Blir knall!

 

 

du skal gå Szczecin, og der sjekker de engelsken din? den TOEFL testen er en ren test der engelsken din bli testa? men har hørt at for å stuere i utlandet må man ta en 100 poengs prøve?

Lenke til kommentar

Dei sjekket Engelsk ved at dei såg på engelsk karakteren min når eg sendte nedover vitnemålet mitt.

Dei tar deg inn på grunnlag av kjemi1 og 2, pluss enten fysikk eller biologi. Det er vist anbefalt å ta fysikk, sidan biologi er veldig enkelt. Sjølv måtte eg ta Kjemi2 som privatist. Gjekk meget greit.

 

Fleire andre universitet er du nødt til å bestå fleire tester, der den første er engelsken. I tillegg må du ta tester som viser at du kan kjemi, biologi, og fysikk (og litt matte).

Lenke til kommentar

Greit nok at det er tøft å komme inn i Norge, men det er i hvert fall lettere når du først har komt inn.

Det vet da du sånn temmelig nøyaktig ingenting om.

 

Du vet ingenting om hva jeg vet noe om! Jeg har forhørt meg med en haugevis av mennesker, blant annet av dem som studerer i utlandet. Det er en knallhard linje, og som sagt skyhøy strykprosent. De utenlandske universitetene slipper inn mange studenter blant annet for å tjene penger på det. Og etter hva jeg har hørt, så er ikke alle like fornøyd med kvaliteten på universitetene, men sånn er det jo bare. Er Medisin det studiet man virkelig VIL, og ikke orker å forbedre karakterene sine, og vente på alderspoeng osv, så er jo utlandet en kjempe mulighet.

Jeg har IKKE skrevet at det er lett i Norge, MEN jeg tror det kan være enklere ( i hvert fall for meg, og kanskje andre? ) å forstå norsk undervisning, ha eksamener på norsk, og ha praksis på norsk, det landet man er oppvokst i. Samme som at en tysker hadde foretrukket et tysk studiested, fremfor norsk, med mindre en gjorde det blant annet for opplevelsen sin del.

Jeg skal ikke være negativ, så for dem som VIL studere i utlandet og er klar for å jobbe knallhardt så er det en fantastisk mulighet.

Men en vet jo at hadde Norge hatt lavere poenggrense, så hadde jo de som søker seg til utlandet pga for lavt snitt, søkt seg til Norge istedet?

 

Støtter uansett dem som skal, og vil søke i utlandet. Stå på, og benytt dere av mulighetene dere får:)

Lenke til kommentar
Men en vet jo at hadde Norge hatt lavere poenggrense, så hadde jo de som søker seg til utlandet pga for lavt snitt, søkt seg til Norge istedet?

Hæ?

 

Du sier at det er lettere å studere i Norge når du først kommer inn. Jeg vet ut fra det du tidligere har skrevet at du ikke har studert medisin selv ennå. Og alle de der du har spurt, har de studert både i utlandet og i Norge? Eller er det slik at de du har spurt som studerer i utlandet, jevnt over har syntes at opplegget var vanskeligere enn de du har spurt som studerer i Norge? Kan det ha noe å gjøre med hvor skoleflinke de som går medisin i utlandet er, kontra de som går medisin i Norge?

 

Å studere i utlandet er annerledes, men ikke vanskeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...